Lähde: Fathu Dhi Al-Djalaali wa Al-Ikraam bi Sharh Buluur al-Maraam, 3. vol, s. 532-533.
“Totisesti lainsäädäntö määrää meitä pysymään poissa kaikesta mikä aiheuttaa katumusta…. Allaah subhaanahu sanoi:
”Salaiset neuvottelut (salaliitot) ovat vain sheitaanilta, jotta hän voisi aiheuttaa murhetta uskovaisille. Mutta hän ei pysty vahingoittamaan heitä ollenkaan, paitsi Allaahin salliessa.” [Al-Mujaadala 58:10, tarkoituksen tulkinta]
Ja Allaah ta’aalaa kertoi meille tämän vain jotta pysyisimme siitä poissa, se ei ollut pelkkä tiedonjyvä sen suhteen, että paholainen haluaa aiheuttaa meille murhetta, ei, se mitä tarkoitetaan on, että pysymme poissa kaikesta mikä aiheuttaa murhetta. Ja tästä syystä profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi, ”Kun on kolme henkilöä, kahden ei pitäisi keskustella keskenään ja sulkea kolmas pois.” [Bukhaarii ja Muslim, tarkoituksen tulkinta]
Näin ollen kaikki mikä aiheuttaa surumielisyyttä henkilössä on kiellettyä….
Profeetta, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, määräsi erästä henkilöä, joka näki unen josta hän ei pitänyt, ”kuivasylkemään” vasemmalle puolelleen kolme kertaa ja hakemaan Allaahin turvaa sen pahuudesta ja paholaisen pahuudesta ja sitten kääntymään toiselle puolelle [nukkuakseen sillä] eikä kertomaan siitä kenellekään ja suorittamaan pesun ja rukoilemaan – kaiken tämän jotta henkilö voisi karkottaa kaikki nämä asiat [murheen jne.]…
Ja tästä syystä seuralaiset sanoivat, että heillä oli tapana nähdä unia ja sairastua niiden vuoksi mutta kun Allaahin profeetta, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, kertoi meille tämän hadiithin…niin he rentoutuivat ja huoli hävisi.
Näin ollen Lainsäätäjä haluaa, että vältämme kaikkea mikä aiheuttaa huolta, murhetta ja surumielisyyttä ja tästä syystä Allaah, ta’aalaa, sanoi:
”Joten ken aikoo suorittaa hajjin silloin niin hänen ei tulisi olla yhdynnässä (vaimonsa kanssa), eikä tehdä syntiä, eikä riidellä epäoikeudenmukaisesti hajjin aikana.” [Al-Baqara 2:197, tarkoituksen tulkinta]
Koska riidat saavat henkilön puolustamaan itseään ja hänen ajatuksensa muuttuvat perustelun vuoksi ja hän huolestuu ja se vie hänen huomionsa pois palvonnasta.
Asian ydin on aina pitää mielessä se asia, että Allaah -‘azza wa djall- haluaa sinun olevan onnellinen koko ajan, kaukana murheesta.
Ja todellisuudessa henkilöllä on kolme tilannetta: mennyt tilanne, nykyinen ja tuleva tilanne. Henkilö unohtaa menneen ja sen huolen koska se ja sen sisältö ovat mennyttä, jos se oli kurja niin sano:
Allaahumma ajurnii fii musiibatii, wa akhliflii khairan minhaa.
”Oi Allaah, palkitse minut kärsimyksestäni ja anna minulle jotain sitä parempaa sen vastineeksi.” [Muslim, tarkoituksen tulkinta] ja unohda se.
Ja tästä syystä Hän kielsi vaikeroimisen kuolleiden vuoksi, miksi? Koska se elvyttää murheen ja muistuttaa henkilöä siitä.
Mitä tulee tulevaisuuteen, sen tuntemus on Allaahilla -‘azza wa djall- luota Allaahiin ja kun sinulle tulee kysymyksiä, hae niiden ratkaisua, mutta ne asiat, joita varten Lainsäätäjä on määrännyt sinua valmistautumaan, valmistaudu niitä varten.
Nykyhetki on se, jota pystyt käsittelemään. Yritä pysyä poissa kaikesta mikä aiheuttaa huolta, murhetta ja surumielisyyttä jotta voit aina olla rento ja avosydäminen, omistautuen Allaahille ja Hänen palvomiselleen ja [omistautuen] maallisille asioillesi ja niille, jotka liittyvät tuonpuoleiseen.
Kun kokeilet tätä niin rentoudut.
Jos taas väsytät itsesi sen suhteen mitä on tapahtunut tai huolehdit tulevaisuudesta sillä tavalla jota laki ei ole sallinut niin tiedä, että uuvut ja menetät paljon hyvää.