Lähde: The Manners of the Scholar & Student of Knowledge.
Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanonnassa ’Umar ibn al-Khattaabille, ”Se oli Djibriil, hän tuli opettamaan teille uskontoanne”, on merkki tiedon oppilaalle, että hänen pitäisi kääntää kasvonsa tiedon ihmisiä kohti, viisaita ja osaavia oppineita, joiden taqwaa tunnetaan, ja joiden luotettavuus ja oikeamielisyys uskon asioissa ovat vakiintuneita.
Tämä tieto on uskontonne
Oikeamieliset edeltäjät ovat ilmoittaneet tässä kohtaa, että tieto pelastaa tietämättömyydeltä ja suojelee niitä, jotka seuraavat ja soveltavat sitä harhaan joutumiselta. Arvoisa taabi’iin Muhammad ibn Siiriin sanoi, ”Totisesti tämä tieto on uskontonne joten katsokaa ja nähkää mistä otatte uskontonne.” (Muslim)
Tämä johtuu siitä, että tietoa kantavat luotettavat henkilöt. Siksi on oikein ja sopivaa, että se otetaan heiltä. Aivan kuten Abu Muusaa ’Iisaa ibn Sabiih sanoi, ”Profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, on todistettu sanoneen, ’Tätä tietoa kantavat jokaisen sukupolven luotettavat henkilöt, jotka torjuvat muutokset, jotka tulevat niiltä, jotka menevät yli rajojen, sekä tietämättömien väärät tulkinnat ja valehtelijoiden väärät väittämät.’
Tästä johtuen teidän on sopivaa erotella oppineet jotka kuuluvat sunnan seuraajiin, niistä jotka seuraavat bida’ (uudistuksia), kuten Muhammad Ibn Siiriin (rahimahu Allaah) sanoi, ”He eivät kyselleet kertomuksen ketjua mutta kun fitnaa tapahtui, he sanoivat, ’Nimeä miehesi meille.’ Mitä tulee sunnan ihmisiin, niin heidän kertomuksensa hyväksyttiin kun taas uudistusten ihmisten kertomuksia ei hyväksytty.” (Muslim)
Samalla tavalla on sopivaa erotella ymmärryksen ihmiset ja hyväksyä tieto heiltä, koska jokaisella tiedolla on ihmisensä, jotka tunnetaan siitä ja sen kanssa. Maalik Ibn Anas (radija Allaahu ’anhu) sanoi, ”Tämä tieto on uskonto, joten katso jotta näet keneltä otat uskontosi. Tapasin 70 henkilöä jotka sanoivat, ’Se ja se sanoi Allaahin lähettilään, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoneen…’
Muutamia helmiä oppineiden sanomisista
Oppineet ovat esittäneet tämän idean töissään suojellakseen ja valmistaakseen tulevaisuutta varten, jotta tämä tieto ei joudu vääriin käsiin, ”Niiden ihmisten käsiin, joiden puu versoo hedelmättömässä maassa, jotka kilpailevat asemasta ennen kypsymistään, ne, joista tulee rusinoita ennen kun heistä on tullut viinirypäleitä, ne, jotka heittäytyvät tiedon asemalle, antaakseen tuomioita ja kirjoittaakseen töitä, ja ne, jotka tunkevat huipulle, joka kuuluu tämän umman luotettaville edeltäjille. Nämä ihmiset siis asettautuvat tiedon puutarhoihin, jotka kuuluvat tiedolle ja keskittyvät ainoastaan sen pyhyyden tuhoamiseen ja sen puolustusaidan repimiseen.” Ja näiden ihmisten röyhkeys on vain lisääntynyt sen ansiosta, että tavallinen kansa sekä heidän kaltaisensa ovat ottaneet osaa näiden ihmisten piireihin, kuuntelemalla ihmeissään ja ihastuksissaan edellä mainittujen tarinoita. Al-Khatiib al-Bardaadii sanoi Al-Faqiih wa al-Mutaffaqqihissa (2/96), ”Oppilaan tulee osoittaa huomionsa niille oppineille, jotka tunnetaan uskonnon harjoittamisesta. Niille, jotka ovat tunnettuja hyveistään ja hyvästä maineestaan uskonnossa.” Sitten hän sanoi, ”Tämän henkilön pitäisi olla luonteeltaan kärsivällinen, lempeä, vaatimaton, ja ystävällinen, varovainen ja suvaitseva seuralaistensa kanssa, mutta puheissaan totuudenmukainen ja kykenevä antaamaan luoduille vilpittömiä neuvoja, ja tämän lisäksi hän voi omata muita kiitettäviä ominaisuuksia ja kauniita luonteenpiirteitä.”
Ja hänen upeaan teokseensa Al-Jaami’ li Akhlaaq ar-Raawii (1/126-137), hän kirjoitti useamman kappaleen, jotka mainitsemme:
- kertojien taso ei ole tiedossaan samanarvoinen; tämän vuoksi pitäisi olla etusijalla ne, jotka omaavat korkeimman kertomisketjun. Jos oppineilla on samanpituiset ketjut ja oppilas haluaa kuulla vain yhdeltä heistä, hänen tulisi valita kaikkein tunnetuin heistä, hadiithien tutkimuksessa, hän, jota osoitetaan tarkkuudestaan ja ymmärryksestään.
- Ja jos he ovat samanarvoisia kertomisketjuissaan ja ymmärryksessään, sitten hänen tulisi valita ne, jotka ovat hyvästä suvusta ja joilla on sukuperää- heillä on suurempi oikeus.
- Kaikki tämä viittaa niihin, jotka täyttävät suoruuden ja oikeamielisyyden ehdon uskonnossaan, ne, joista tiedetään, että he ovat luotettavia ja vapaita uudistuksista. Mitä tulee henkilöön, joka ei sovi tähän kuvaukseen, niin teidän pitää kääntyä pois hänestä ja olla kuulematta häntä.
- Oppineet ovat samaa mieltä siitä, että tunnetusti syntisen henkilön kertomusten kuunteleminen ei ole luvallista. Ja ilmiselvä synti (fisq) on varmaa monessa asiassa ei ainoastaan hadiithien alueella. Mitä tulee niihin, jotka pysyttelevät hadiitheissa, sitten he voivat esimerkiksi tekaista hadiith-tekstejä ja osoittavat ne Allaahin lähettiläälle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) tai tekaista näiden kertomisketjuja. Sanotaan, että hadiithien tutkimus alkoikin juuri tästä syystä. Samasta syystä oppineet merkitsevät tarkasti kertojien syntymäajat, koska on henkilöitä, jotka väittävät kuulleensa ihmisiltä, joita he eivät koskaan ole tavanneet. Tällä tavoin kertomuksia löydettiin ihmisiltä, joita oppineet eivät olisi voineet tavata, koska olivat vielä liian nuoria. He myös panivat muistiin tarkasti hadiith-oppineiden ominaisuudet ja ulkonäön ja olosuhteet ja tämän kautta monet kertojat paljastettiin.
- Mitä tulee muihin kertojiin, vaikka nämä olisivatkin vapaita tekaistuista kertomuksista, ja väitteistä, joiden mukaan he olisivat kuulleet ihmisiltä, joita eivät koskaan tavanneet, ja välttivät ne ominaisuudet, jotka tuhoavat luotettavuuden, silti heillä ei ollut kirjoitettuja kopioita kuulleista kertomuksistaan ja siksi heidän piti kertoa vain muististaan. Silloin ei ole sopivaa olla riippuvainen heidän kertomuksistaan kunnes hyvät pohjatiedot omaavat kertomusten tiedon ihmiset vahvistavat heidän asemansa, että nämä ihmiset todella etsivät tietoa, pitivät siitä huolta, olivat siitä tarkkoja ja tarkasti oppivat sen ulkoa. Sitten heidän tarkkuutensa ja huolenpitonsa testataan sekoittamalla kertomuksia.
- Jos hadiithien kertoja kuuluu uudistusten lahkoihin ja omaa tapoja, jotka ovat ristiriidassa totuuden kanssa, niin hänen kertomuksiaan ei pidä ottaa huomioon vaikka hän olisikin opiskellut ja opetellut ulkoa.
Varokaa tiedon tuhlausta ja menetystä
Sharii’a-tiedon oppilaiden olisi sopiva tietää asioiden oikea todellisuus, jotta he varovat keneltä he ottavat uskontonsa. Heidän ei pitäisi etsiä sitä uudistusten ihmisiltä, jotka vievät heidät harhaan heidän huomaamattaan, koska hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi, ”Viimeisen tunnin merkkejä on se, että tieto tullaan etsimään pieniltä.’” (Ibn al-Mubaarak sanoi että ’….pieniltä…’ viittaa uudistusten ihmisiin, katso As-Sahiiha no.695. Raportoinut ’Abd Allaah ibn al-Mubaarak..) Oi tiedon oppilaat! Herätkää! Koska tämä tieto on uskonto ja varokaa keneltä otatte uskontonne. Enkö ole toimittanut viestiä? Oi Allaah, ole todistajana.