Lähde: Silsilat Al-Ahaadiith As-Sahiiha.
Kuoleman lähestyessä Allaahin profeetta Nooaa, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, hän sanoi pojalleen: Kerron sinulle perintöni. Määrään sinulle kaksi asiaa ja kiellän sinua kahdesta asiasta. Määrään sinulle Laa ilaaha illa Allaahin (Ei ole ketään palvomisen arvoista totuudessa paitsi Allaah). Jos seitsemän taivasta ja seitsemän maata asetettaisiin vaa’alle ja Laa ilaaha illa Allaah asetettaisiin toiselle, niin Laa ilaaha illa Allaah olisi painavampi.
Jos seitsemän taivasta ja seitsemän maata olisivat suljettu ympyrä niin Laa ilaaha illa Allaah pystyisi rikkomaan sen.
Toinen sinulle määräämäni asia on subhaana Allaah wa bihamdihi (kaukana on Allaah epätäydellisyydestä ja ylistys on Hänen) koska se on rukouspyyntö kaikelle ja sen avulla luomakunta saa elantonsa. Kiellän sinua shirkistä ja ylpeydestä.
(Kertoja sanoi: Kysyin tai joku kysyi): Oi Allaahin lähettiläs, mitä tulee shirkiin niin tiedämme sen, mutta entäpä ylpeys? Onko se sitä kun meistä jollain on sandaalit kahdella hyvällä remmillä?
Lähettiläs vastasi: Ei
Hän kysyi uudestaan: Onko se sitä kun yhdellä meistä on seuralaisia ja he istuvat hänen kanssaan?
Lähettiläs vastasi taas: Ei
Joku kysyi: Oi Allaahin lähettiläs, mitä on ylpeys?
Hän sanoi: totuuden pilkkaamista ja ihmisten väheksymistä ja heidän herjaamistaan.
[As-Silsila as-Sahiiha: 134]
Tämän hadiithin hyödyistä:
Sanon, että tästä hadiithista löytyy monia hyötyjä. Riittänee, että mainitsen niistä joitain.
1. Perinnön kirjoittamisen luvallisuus kuoleman hetkellä.
2. Laa ilaaha illaa Allaahin sanomisen ja subhaana Allaahin sanomisen erinomaisuus ja, että ne ovat syynä siihen miksi luomakunta saa osakseen elantoa Allaahilta.
3. Vaa’at tuomiopäivänä ovat aitoja ja todellisia, ja niillä on kaksi astiaa. Tämä on ahl as-sunnan uskosta, joka vastustaa mu’tazilan ja heidän seuraajiensa uskoa nykyaikana, jotka eivät usko sitä, mitä on vahvistettu koskien ’aqiidaa aidossa ahaadiithissa, väitteellä, että nämä ovat khabar al-aahaad (yksittäisiä kerrontoja) jotka eivät ilmaise varmuutta. Olen paljastanut tämän väitteen kirjassani ustaad at-Tantaawiin kanssa.
4. Seitsemän maata ovat kuin seitsemän taivasta. On olemassa monia ahaadiith tätä koskien al-Bukhaariissa ja Muslimissa ja muissa kirjoissa. Ehkäpä jonain päivänä meillä on aikaa jatkaa näiden ahaadiithien parissa ja tutkia niitä tarkemmin. Se mikä vahvistaa näitä ahaadiitheja on Allaahin tabaaraka wa ta’aalaa ilmaisu: Allaah on Se, joka on luonut seitsemän taivasta ja maata samoin (eli seitsemän). Eli, että ne ovat samanlaisia luomisessa ja lukumäärässä.
Näin ollen, sinun ei tulisi kiinnittää huomiota sellaiseen, joka selittelee sitä siten, että siitä tulee samanlaisuuden ja lukumäärän kieltäminen, länsimaalaisten ja sen minne heidän tietonsa on vienyt, harhaan johtamana. Siitä kun he ovat menneet avaruuteen ja kuitenkaan he eivät tunne seitsemää maata, eivätkä he tunne seitsemää taivasta. Torjummeko Allaahin puheen ja Hänen lähettiläänsä puheen länsimaalaisten ja muiden tietämättömyyden vuoksi? Allaah, Suurin, on sanonut totuuden sanoessaan: ”Ja tiedosta, teille (ihmiskunnalle) on annettu vain vähän.”
5. Että hyvillä vaatteilla kaunistamisella ei ole mitään tekemistä ylpeyden kanssa. Pikemminkin se on asia joka on sallittu, koska Allaah on Kaunis ja Hän rakastaa kauneutta, kuten Allaahin lähettiläs –salla Allaahu ’aleihi wa sallam- sanoi tämän asian suhteen, kuten Muslim kertoi Sahiihissaan.
6. Shirkiin samaistettu ylpeys ei salli pääsyä paratiisiin sille, jolla on (sitä) atomin verran. Se on ylpeys, joka on totuuden torjumista sen jälkeen kun se on tehty selväksi ja viattomien ihmisten herjaamista ilman totuutta. Joten muslimin pitäisi olla äärimmäisen varovainen jotta hänelle ei olisi luonteenomaista tämänlainen ylpeys, samoin kun hänen pitäisi olla äärimmäisen varovainen, jotta hänelle ei olisi luonteenomaista sellainen shirk, joka vie seuralaisensa helvetin tuleen ikuisuudeksi.
Kaikki ylistys kuuluu Allaahille, olkoon Hänen rauhansa ja siunauksensa viimeisen profeettamme Muhammadin, hänen perheensä, seuralaistensa ja kaikkien niiden yllä, jotka seuraavat hänen johdatustaan.