Lähde: Al-Waabil as-Sajjib s.23-24.
Ibn al-Qayyim sanoi: “Ja ihmiskunta voidaan jakaa viiteen tasoon koskien rukouksen suorittamista:
Ensimmäinen: Sellaisen taso, joka on piittaamaton ja tekee sielulleen vääryyttä. Hän on sellainen joka ei suorita pesua kunnolla, ei suorita rukousta ajallaan ja sen määrityissä rajoissa, eikä täytä sen välttämättömiä pilareita.
Toinen: Sellainen, joka varjelee rukouksiaan niiden oikealla ajalla ja niiden määritellyissä rajoissa, täyttää niiden välttämättömät pilarit ja suorittaa pesunsa huolella. Mutta hänen ponnistelunsa (yllämainitun saavuttamisessa) menee hukkaan johtuen kuiskutuksista hänen rukouksessaan, joten ajatukset ja ideat harhauttavat hänet.
Kolmas: Sellainen joka varjelee rukouksiaan määritellyissä rajoissa, täyttää niiden välttämättömät pilarit ja ponnistelee itsensä kanssa karkoittaakseen kuiskutukset, ajatukset ja ideat. Hän ponnistelee aktiivisesti vihollistaan (sheitaania) vastaan jotta tämä ei varasta rukouksesta. Tästä johtuen hän on varattu (sekä) rukouksessa että jihaadissa.
Neljäs: Sellainen joka seisoo rukousta varten, täydentää ja viimeistelee sille kuuluvat oikeudet, sen välttämättömät pilarit, suorittaa sen sen määritellyissä rajoissa ja hänen sydämensä syventyy sen oikeuksien ja määriteltyjen rajojen varjelemiseen, jotta mitään siitä ei mene hukkaan. Hänen koko huolensa suuntautuu sen tekemiseen, sen päättämiseen ja viimeistelyyn kuten pitäisi olla. Hänen sydämensä on uppoutunut rukoukseen ja orjuuteen Herransa, Ylevän, edessä.
Viides: Sellainen, joka seisoo rukousta varten kuten yllä mainittu. Kuitenkin sen lisäksi, hän on ottanut ja sijoittanut sydämensä Herransa, Mahtavan ja Majesteettisen eteen, katsoen Häntä kohti sydämellään odottaen, (hänen sydämensä) täynnä Hänen rakkauttaan ja mahtiaan, aivan kuin hän näkisi ja todistaisi Allaahin. Kuiskutukset, ajatukset ja ideat ovat hävinneet ja hänen ja hänen Herransa väliset aidat on nostettu. Se mitä on tämän henkilön ja muiden välillä rukouksen suhteen on parempaa ja suurempaa kuin mitä on taivaiden ja maan välillä. Tämä henkilö on varattu Herransa, Mahtavan ja Majesteettisen kanssa, Häneen mieltyneenä.
Ensimmäistä tasoa rangaistaan, toinen taso laitetaan tilille, kolmannen synnit ja puutteet hyvitetään, neljäs palkitaan ja viides pääsee Herransa lähelle koska hän saa sellaisen (henkilön) osuuden, joka tekee rukouksestaan silmänsä ilon ja nautinnon.
Kuka tahansa tekee rukouksesta silmänsä ilon ja nautinnon (tässä duniassa), saa Herransa, Mahtavan ja Majesteettisen, läheisyyden, silmänsä ilon ja nautinnon tuonpuoleisessa. Hänestä tehdään myös silmän ilo tässä maailmassa koska kuka tahansa tekee Allaahista silmänsä ilon tässä maailmassa, kaikki muut silmät ilostuvat hänestä ja mieltyvät häneen.”