Lähde: Mukhtasar Minhaaj al-Qaasidiin s. 31.
Tiedä, että tahaaralla (puhdistautumisella) on neljä tasoa:
Ensimmäinen: Fyysisen ulkomuotosi puhdistaminen liasta (kuten ulosteesta ja virtsasta), epäpuhtaista asioista (kuten sieraimista tulevista eritteistä) ja saastaisten asioiden koskettamisesta.
Toinen: Raajojesi puhdistaminen syntien tekemisestä.
Kolmas: Sydämesi puhdistaminen huonoista tavoista ja vastenmielisestä käytöksestä.
Neljäs: Sisäisen itsesi puhdistaminen kaikesta muusta kuin Allaahista, Ylevästä (eli yksijumalaisuus) ja tämä on korkein tavoite.
Kenen tahansa kaukokatseisuus on vahva kääntyisi kohti tätä tavoitetta ja kenen tahansa kaukokatseisuus on sokeutunut ei ymmärtäisi paitsi ensimmäisen näistä neljästä tasosta. Näkisit hänen tuhlaavan paljon arvokasta aikaansa puhdistaen sieraimiaan äärimmäisesti tai pesevän vaatteitaan, ajatellen, että tämä on ainoa vaadittu asia puhdistautumisesta, johtuen tiedon puutteesta, (sheitaanin) kuiskutusten kuuntelemisesta, ja tietämättömyydestä koskien menneiden aikojen ihmisten tapoja, niiden, joilla oli tapana viettää aikansa puhdistaakseen sydämensä ja, jotka eivät piitanneet ulkoisesta olemuksestaan…
…asiat ovat edenneet siihen, että joistain ihmisistä on tullut ‘typeriä puhdistajia’, näet heidän viettävän suurimman osan ajastaan puhdistaen fyysistä olemustaan, samalla kun sisäisesti he ovat pilaantuneita, täynnä ylpeyden, omahyväisyyden, tietämättömyyden, tekopyhyyden ja kerskailun epäpuhtauksia. Jos he näkisivät jonkun tekevän istijmaarin kivillä, kävellen paljain jaloin, rukoilevan lattialla ilman mattoa, tai suorittavan wuduun vanhan henkilön astiasta, he arvostelisivat häntä ankarasti, leimaisivat hänet epäpuhtailla kuvauksilla ja välttäisivät syömästä hänen ruokaansa.
Joten katso miten he ovat tehneet henkilöstä, joka pukeutuu nöyrästi –joka on iimaanista – epäpuhtaan, ja tyhmyydestä puhtautta. He ovat tehneet munkarista ma’ruufin ja ma’ruufista munkarin.
Kuitenkin, hän joka aikoo ulkoisella puhdistautumisellaan olla puhdas eikä tuhlaa liikaa vettä eikä usko, että suuren vesimäärän käyttäminen on uskonnosta, niin tämä ei ole munkar vaan pikemminkin se on hyvä asia.
Hänen joka haluaa tietää lisää puhdistautumisesta tulisi viitata fiqhin kirjoihin, koska näiden kirjojen aikomus on tapojen selventäminen.