Lähde: Fathu Dhi al-Djalaali wal-Ikraam bi Sharh Buluur al-Maraam, 3. vol, s. 532-533.
Lainsäädäntö määrää meitä todellakin pysymään poissa kaikesta mikä aiheuttaa mielipahaa. Allaah subhaanahu sanoi:
“Salaiset neuvottelut (salaliitot) ovat vain sheitaanilta jotta hän voi aiheuttaa murhetta uskovaisille. Mutta hän ei pysty vahingoittamaan heitä vähääkään, paitsi kun Allaah suo.” [Al-Mujaadala, 58:10, tarkoituksen tulkinta]
Ja Allaah ta’aalaa kertoi meille tämän vain jotta pysyisimme siitä poissa, se ei ollut pelkkä tiedonanto meille, että paholainen haluaa aiheuttaa meille murhetta, ei, se mitä tarkoitetaan on, että pysymme poissa kaikesta mikä aiheuttaa murhetta. Ja tästä syystä profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi ”Kun on kolme ihmistä, kahden ei pitäisi keskustella yhdessä poissulkien kolmannen.” [Bukhaarii ja Muslim, tarkoituksen tulkinta]
Näin ollen kaikki mikä aiheuttaa henkilössä surua on kiellettyä…
Profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) määräsi erästä henkilöä, joka näki unen jota hän inhosi, kuiva-sylkemään vasemmalleen kolme kertaa ja tavoittelemaan Allaahin turvaa sen pahasta ja paholaisen pahasta ja sitten kääntymään toiselle puolelle [nukkuakseen] ja olemaan kertomatta kenellekään siitä ja suorittamaan pesun ja rukoilemaan- kaikki tämä jotta henkilö pystyy torjumaan kaikki nämä asiat [murheen jne.]…
Ja tämän vuoksi seuralaiset sanoivat, että meillä oli tapana nähdä unia ja tulla niistä kipeäksi mutta kun Allaahin profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) kertoi meille tämän hadiithin… he rentoutuivat ja kaikki huolet häipyivät.
Näin ollen Lainsäätäjä haluaa meidän välttävän kaikkea mikä aiheuttaa huolta, murhetta ja surua ja tämän vuoksi Allaah ta’aalaa sanoi:
“Joten kuka tahansa aikoo suorittaa hajjin niiden aikana, hänen ei tulisi olla sukupuoliyhdynnässä (vaimonsa kanssa), eikä tehdä syntiä, eikä riidellä epäoikeudenmukaisesti hajjin aikana.” [Al-Baqara 2:197, tarkoituksen tulkinta]
Koska riidat aiheuttavat sen, että henkilö puolustautuu ja hänen ajatuksensa muuttuvat väittelyn vuoksi, ja hän huolestuu ja se häiritsee hänen palvontaansa.
Asian ydin on: pidä aina mielessä, että Allaah haluaa sinun olevan onnellinen koko ajan, kaukana murheesta.
Ja todellisuudessa henkilöllä on kolme tilannetta:
1) Menneisyys
2) Nykyhetki
3) Tulevaisuus
Menneisyys
Henkilö unohtaa menneen ja siinä olevan huolen koska se ja sen sisältämä on ohi. Jos se oli katastrofi niin sano:
”Oi Allaah, palkitse minut kärsimyksestäni ja anna minulle jotain sitä parempaa sen sijaan.” [Muslim, tarkoituksen tulkinta]
… ja unohda se.
Ja tämän vuoksi Hän kielsi kuolleiden henkilöiden vuoksi ulvomisen, miksi? Koska se elvyttää murheen ja muistuttaa henkilöä siitä.
Tulevaisuus
Mitä tulee tulevaisuuteen, vain Allaah -’azza wa djall- tietää sen. Luota Allaahiin ja kun sinulle tulee kysymyksiä niin etsi niiden ratkaisua, mutta valmistaudu niihin asioihin joita varten Lainsäätäjä on määrännyt sinua valmistautumaan.
Nykyhetki
Se on nykyinen hetki jota sinun on mahdollisuus käsitellä. Yritä pysyä poissa kaikesta mikä aiheuttaa huolta, murhetta ja surua jotta voit aina olla rento ja jotta sydämesi olisi avoin, omistautuen Allaahille ja palvoen Häntä ja [keskittyen] maallisiin asioihisi sekä niihin jotka liittyvät tuonpuoleiseen.
Kun teet näin niin rentoudut.
Mitä tulee itsesi väsyttämiseen menneestä tai tulevaisuudesta huolehtimiseen sellaisella tavalla, jota lainsäädäntö ei ole sallinut, niin tiedä että [jos niin teet] niin uuvut ja menetät paljon hyvää.”