Lähde: Zaad al-Ma’aad ( 4/304-305 ).
[Allaahin, Armeliaan Armahtajan Nimeen…]
Upeassa kirjassaan, Zaad al-Ma’aad, At-Tibb an-Nabawii –kirjan sisältävässä osiossa, Sheikh al-Islaam Ibn al-Qayyim (olkoon Allaah hänelle armollinen) sanoi aakkosjärjestykseen asetetussa keskustelussa koskien lääkkeitä ja ravintoa:
– Rukous –
Allaah, Ylevä sanoi:
(Etsikää apua kärsivällisyydestä ja rukouksesta. Tämä on totisesti vaikea tehtävä muille paitsi nöyräsydämisille) [2]
Ja Hän sanoi:
(Te jotka uskotte, etsikää apua kärsivällisyydestä ja rukouksesta. Allaah on totisesti kärsivällisten kanssa.) [3]
Ja Hän, Ylevä, sanoi:
(Velvoita perhettäsi rukoilemaan ja ole myös itse siinä uuttera. Me emme pyydä sinulta huolenpitoa. (Pikemminkin) Me pidämme huolen sinusta. Ja hurskauden (niiden, joilla on taqwaa) loppu on hyvä.) [4]
Ja sunnan kirjoissa kerrotaan, että Allaahin lähettiläällä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli tapana kiiruhtaa rukoilemaan aina kun jokin asia vaivasi häntä. Ja aikaisempi keskustelu koski sairauksista suurimman osan parantamista rukouksen avulla ennen muiden hoitokeinojen etsimistä.
1 – Rukous on jotain, joka aiheuttaa sen, että henkilö saa elatuksen
2 – Se on jotain, joka varjelee henkilön fyysistä terveyttä.
3 – Se pitää vahingolliset asiat poissa.
4 – Se pitää sairaudet poissa.
5 – Se vahvistaa sydäntä.
6 – Se valaisee kasvot.
7 – Se ilahduttaa sielua.
8 – Se raivaa pois laiskuuden.
9 – Se pitää raajat aktiivisena.
10 – Se lisää henkilön fyysistä vahvuutta.
11 – Se laajentaa rintakehää (antaen henkilölle hyvää oloa ja syvää ymmärtämystä).
12 – Se on sielun ravintoa.
13 – Se valaisee sydämen.
14 – Se suojelee henkilön siunauksia.
15 – Se pitää katastrofit loitolla.
16 – Se tuo mukanaan siunauksia.
17 – Se pitää sheitaanin (paholaisen) kaukana.
18 – Se vie henkilön Ar-Rahmaanin (Allaahin, Armeliaimman) lähelle.
Ja kaiken kaikkiaan sillä on hämmästyttävä vaikutus kehon ja sydämen terveyteen ja niiden vahvistamisessa ja vahingollisten myrkkyjen karkoittamisessa. Ei ole ketään kahta ihmistä jotka ovat kärsineet mistään vammasta, sairaudesta tai muusta vahingosta, paitsi, että sen osa, joka rukoilee on pienempi ja hänen tuloksensa puhtaampi.
Rukouksella on myös hämmästyttävä vaikutus dunian (maallisen elämän) epäkohtiin ja miten se torjuu ne, erityisesti kun rukous on suoritettu kunnolla ja kokonaan, sisäisesti ja ulkoisesti. Mikään ei pidä duniaan kurjuuksia kaukana ja tuo mukanaan sen hyötyjä kuten rukous.
Syy tämän takana on se, että rukous on henkilön yhteys Allaahiin, Mahtavaan ja Majesteettiseen. Joten perustuen henkilön suhteen vahvuuteen Herraansa, Mahtavaan ja Majesteettiseen, hyvyyden ovet tulevat sen mukaan avautumaan hänelle, pahat asiat ja syyt niiden sattumiseen hänelle tullaan katkaisemaan, ja menestyksen aineosat, jotka hänen Herransa, Mahtava ja Majesteettinen, suo, rupeavat tulemaan tulvimalla, turvallisuuden ja hyvän terveyden kanssa, sekä omaisuuden ja maallisten rikkauksien, rentoutumisen, onnen ja nautinnon kanssa ja kaiken tyyppiset iloiset asiat tullaan tuomaan hänelle ja myös tarkoituksenmukaisella tavalla. [5]
Alaviitteet
[1] Otsikko ja 18 hyödyn numeroiminen ovat kummatkin (englanninkielelle) kääntäjän, Muusaa Richardsonin, lisäyksiä.
[2] Suurat al-Baqara (2):45 tarkoituksen käännös.
[3] Suurat al-Baqara (2):153 tarkoituksen käännös.
[4] Suurat Taa-Haa (20):132 tarkoituksen käännös.
[5] Ibn Qayyim al-Jauzijjan Zaad al-Ma’aad ( 4/304-305 ), Mu’assasat ar-Risaala, 4. painos, 1424.