Lähde: Al-Qushuur fii al-Islaam.
Kysymys:
”Opettaja voi joskus käyttää lyömistä pitääkseen oppilaansa kurissa. Ensinnäkin, saako oppilaita lyödä? Toiseksi, saako heitä lyödä kasvoille?”
Vastaus:
”Kasvoihin lyöminen ei ole sallittua profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanojen nojalla: “Älä lyö kasvoihin äläkä tee muodottomaksi.” Koskien toista osaa, yleisellä tasolla oppilasta saa lyödä kurinpitoa varten, mutta vastaukseen tarvitsee liittää profeetan sanominen, “Määrää lapsiasi rukoilemaan kun he ovat 7-vuotiaita ja lyö heitä jos he jättävät rukouksen 10-vuotiaana tai vanhempana ja erota heidät vuoteissaan.” ”Tässä hadiithissa on näyttö koskien oppilasta tai lasta, olkoon hän oppilas tai ei, ettei hänen huoltajallaan ole lupaa lyödä häntä vaikka lapsi ei noudattaisi ohjeita jos hän on alle 10-vuotias. Määrää lapsesi rukoilemaan kun he täyttävät seitsemän ja lyö heitä jos he jättävät rukouksen ja ovat kymmenen tai sitä vanhempia ja erota heidät toisistaan vuoteissaan.
Epäilemättä sen asian hukm (päätös) tai ahammijat (tärkeys) ei ole yhtä suuri kuin rukoilemisen tärkeys. Sen vuoksi jos profeetta itse kieltää lapsen isää lyömästä lastaan siksi, että tämä ole rukoillut ennen 10 ikävuotta, niin muiden kuin isän (tai huoltajan) on vielä enemmän kiellettyä lyödä lasta jonkun muun asian kuin rukouksen takia kunnes hän on 10-vuotias. Siksi opettaja ei saa lyödä oppilasta vaikka hän ei olisi totellut häntä rukouksessa. Mitkä muut asiat ovat yhtä tärkeitä kuin rukous? ”Samaan aiheeseen kuuluvana, haluaisin lisätä myös, että tyttöjen ja poikien puberteetti-ikä vaihtelee kovasti maasta toiseen. Tiedän, että yleisesti lämpimissä maissa hormonit voivat kehittyä nopeammin; siksi takliifin ikä (uskonnon määräyksien noudattamisen velvollisuus) saavutetaan aikaisemmin kuin kylmissä maissa. Sitten tätä sääntöä ei pitäisi ottaa yleisesti vaan jokaisen maan tulisi tutkia lapsiaan ja sitä pitäisi toteuttaa tarkemmin. Esimerkiksi voitaisiin tutkia onko joku tietty lapsi saavuttanut puberteetin tai onko hän vielä lapsi? Mihin tahansa lopputulokseen päädyttäisiin niin hukm (päätös) tehtäisiin sen nojalla.” –Häneltä kysyttiin sitten: ”Koskien lyömistä, jos lapsella on huonot tavat…” Sheikh Al-Albaanii aloitti sanomalla:
”Ei lyömistä, ei ollenkaan lyömistä. Paremminkin ohjataan, neuvotaan ja puhutaan. Joskus sanoilla on enemmän vaikutusta ihmisiin kuin lyömisellä. Sen lisäksi joitakin ihmisiä lyöminen ei auta ollenkaan vaan se aiheuttaa sen, että he jatkavat tekemisiään vieläkin enemmän. Se mikä on tärkeätä on, että paras johdatus on Muhammedin, salla Allaahu ’aleihi wa sallam. Siksi lasta ei saa lyödä ennen kuin hän on puberteetti-iässä.
”Ymmärrän profeetan etenevän opetuksen samaan sävyyn. Hadiith, joka mainittiin aikaisemmin: ‘Määrää lapsesi rukoilemaan’ hadiithin loppuun asti, ymmärrän tästä, että se, jonka näen tapahtuvan monen isän kanssa on väärin. He määräävät lapsensa rukoilemaan ennen kuin tämä on edes 7-vuotias. Tämä on vastoin profeetan, rauha ja siunaus olkoon hänen kanssaan opetuksia, ’Määrää lapsesi rukoilemaan kun he täyttävät 7-vuotta.’ Tämän vuoksi muslimin ei pidä noudattaa tätä sääntöä ennen profeetan tarkentamaa aikaa. Isä voi antaa lapsensa tulla rukoilemaan kanssaan masjidiin. Mutta koskien sitä, että hän määrää lastaan nousemaan, tekemään wuduun ja rukoilemaan niin se on vastoin hadiithia, ja halusin vain muistuttaa teitä kaikkia tästä asiasta.” -Häneltä kysyttiin myös: “Sheikh, koskien lyömistä, joskus oppilaat menevät ulos ja heillä ei ole mitään tapoja, eivätkä hyvät neuvot auta, olisiko heitä tarpeellista lyödä?”
Sheikh Al-Albaanii vastasi:
”Siihen ei ole mitään tarvetta. Mistä semmoinen tarve tässä tulee? Miten lyöminen auttaisi tässä kun Hän, joka Loi, sanoi, älä lyö lasta kunnes hän on seitsemän vuoden ikäinen.”