Lähde: Tafsiir suurat al-Baqara jakeet 155 – 157. Perustuu Sheikh Muhammad bin Saalih al-‘Uthaymeenin (rahimahu Allaah) selitykseen.
Allaah -subhanahu wa ta’aalaa- (Yksi joka on vapaa kaikista vajaavuuksista, Korkein) sanoi:
”Ja varmasti koettelemme teitä jollain pelosta, nälästä, omaisuuden, elämien ja hedelmien menetyksestä, mutta antakaa hyviä uutisia as-saabiriineille.” [2:155, tarkoituksen tulkinta]
”Jotka, kun onnettomuus iskee heihin, sanovat: ”Todellakin kuulumme Allaahille ja todellakin Hänen luoksensa palaamme.” [2:156, tarkoituksen tulkinta]
Onnettomuudet jotka rasittavat ihmistä:
1. Pelko: käsittää yleisen pelon ja erityisen pelon
2. Nälkä: tila jossa henkilön vatsa on tyhjä ruoasta samalla kun hän haluaisi saada sitä.
– kun on vähän ruokaa
– kun on vähän keinoja sen hankkimiseen
– kun henkilöllä on sairaus joka estää häntä syömästä johtuen ruokahalun menetyksestä, tukoksesta kurkussa, haavasta vatsassa tai sairaudesta joka estää ravintoaineiden imeytymisen.
3. Omaisuuden menetys: tämä käsittää rahan, tavarat, karjan jne.
4. Elämien menetys
5. Hedelmien menetys, joko vähemmän satoa tai sadon tuho.
”Ja varmasti koettelemme teitä jollain pelosta, nälästä, omaisuuden, elämien ja hedelmien menetyksestä mutta antakaa hyvät uutiset as-saabiriineille.”
”Jotka, kun onnettomuus iskee heihin, sanovat: ”Todellakin kuulumme Allaahille ja todellakin Hänen luoksensa palaamme.”
Allaahin -subhanahu wa ta’aalaa- sanat (mikä tarkoittaa):“mutta antakaa hyviä uutisia as-saabiriineille” kertoo meille kärsivällisten henkilöiden ansioista.
[2:45, tarkoituksen tulkinta] Ja hakekaa apua kärsivällisyydestä ja as-salaatista (rukouksesta) ja todellakin se on äärimmäisen raskasta ja vaikeata paitsi al-khaashi’uuneille [eli niille jotka todellakin uskovat Allaahiin –jotka tottelevat Allaahia täydellä alistuneisuudella, pelkäävät paljon Hänen rangaistustaan ja uskovat Hänen lupaukseensa (paratiisiin jne) ja Hänen varoituksiinsa (helvettiin jne.)].
Tiedon ihmiset ovat sanoneet, että kärsivällisyyttä on kolmen tyyppistä:
1. Kärsivällisyyys tottelevaisuudessa Allaahia kohtaan.
2. Kärsivällisyys välttää tottelemattomuutta ja pysyä loitolla synneistä.
3. Kärsivällisyys Allaahin ennaltamääräyksiin.
Vaikein ja ylempi kaikista niistä on ensimmäinen tyyppi koska se sisältää toimimisen joka käsittää tottelevaisuuden tekojen tekemisen ja itsen hillitsemisen höllyydestä sitä kohtaan jotta henkilö ei hylkää tottelevaisuutta.
Mitä tulee kärsivällisyyteen synnin välttämisessä niin siihen kuuluu vain hillitseminen. Tämän tyyppisellä kärsivällisyydellä on enemmän ansioita kuin kärsivällisyydellä Allaahin ennaltamääräystä kohtaan.
Kärsivällisyys Allaahin -subhanahu wa ta’aalaa- ennaltamäärättyä kohtaan on välttämätöntä, joko ollessamme kärsivällisiä tai ei, määräys tulee täyttymään ja henkilön suru ei poistaisi ennaltamääräystä.
”Ja varmasti koettelemme teitä jollain pelosta, nälästä, omaisuuden, elämien ja hedelmien menetyksestä mutta antakaa hyvät uutiset as-saabiriineille.”
”Jotka, kun onnettomuus iskee heihin, sanovat: ”Todellakin kuulumme Allaahille ja todellakin Hänen luoksensa palaamme.”
Ihmiset kokonaisuudessaan voidaan jakaa tyyppeihin liittyen kärsivällisyyteen:
1. Kärsivälliset
2. Tyytymättömät: ne jotka osoittavat tyytymättömyyttä ja valituksia
Kärsivällisyyden omaaminen onnettomuuksissa on pakollista ja onnettomuuksien vaivaamat ihmiset reagoivat eri tavoilla:
i) Tyytymättömyys ja valitus (ja tämä on kiellettyä)
ii) Kärsivällisyys
iii) Tyytyväisyys
iv) Kiitollisuus (as-shukr)
Koskien ensimmäistä niin se on kiellettyä. Henkilön ei ole sallittua olla tyytymätön ja pahastunut Allaahin ennaltamääräykseen, joko sydämessään, kielellään tai teoillaan koska tämä on suurista synneistä.
Profeetta -salla Allaahu ’aleihi wa sallam- sanoi, ”Hän joka lyö poskiaan, repii vaatteitaan ja seuraa tietämättömyyden päivien tapoja ja perinteitä ei ole yksi meistä.” [Al Bukhaarii 2. osa, kirja 23, nro 382].
Tämä ei tarkoita että henkilö ei voi olla surullinen ja, että hän on samanlainen jos häntä vaivaa onnettomuus tai ei. Häntä kutsutaan kuitenkin sitkeyteen ja kärsivällisyyteen. Tilanne ei ole samanlainen henkilölle ennen onnettomuutta ja sen jälkeen, hän tuntee sen mutta hän ei sano paitsi sellaista mikä miellyttää Allaahia eikä tee sellaista mikä vihastuttaa Allaahin.
Toinen reaktio on olla kärsivällinen, se on pakollista ja henkilön pitää noudattaa kärsivällisyyttä
Kolmas reaktio on tyytyväisyys, olla tyytyväinen Allaahin ennatamääräykseen ja tyytyväinen henkilölle sattuneeseen onnettomuuteen.
Kärsivällisenä ja tyytyväisenä olemisen välinen ero:
Kärsivällinen henkilö tuntee kivun sydämessään mutta ei ilmaise sitä sanoillaan ja teoillaan eikä tee sellaista mikä loukkaa Allaahia.
Tyytyväinen henkilö ei tunne kipua, tarkoittaen, että onnettomuuden olemassaolo tai olemattomuus, tietäen sen tulevan Allaahilta, ei aiheuta sitä, että hän tuntisi sydämessään kipua ja/tai surua.
Kolmas tyytyväisyyden taso on korkeampi kuin kärsivällisyyden toinen taso.
Neljäs reaktio on kiitollisuus onnettomuudesta (as-shukr):
Miten henkilö voi olla kiitollinen onnettomuudesta joka koskettaa häntä ja vaikuttaa häneen? Ensinnäkin, nämä onnettomuudet voisivat olla kiirehdittyjä rangaistuksia synneistä jotka henkilö on tehnyt joten hän kiittää Allaahia, että Hän kiirehti näiden syntien rangaistuksia tässä elämässä.
Toisekseen, hän kiittää Allaahia että Hän ei tehnyt onnettomuuksista ankarampia esim. hänen diinissään.
Kolmanneksi, hän kiittää Allaahia, että Hän joudutti palkkiota koska mitä ankarampi on onnettomuus sitä enemmän häntä palkitaan. Niin ollen hän kiittää Allaahia, suhbaanahu wa ta’aalaa, palkkiosta joka tulee olemaan paljon enemmän kuin mitä hän voi odottaa.
Nämä ovat neljä asemaa joihin ihmiset jakautuvat koskien Allaahin mainitsemia onnettomuuksia:
”Jotka, kun onnettomuus iskee heihin, sanovat: ”Todellakin kuulumme Allaahille ja todellakin Hänen luoksensa palaamme.”
Kärsivälliset ovat yhdistäneet Allaahin Herruuden palkkioihin, jotka vaativat oikeamielisiä töitä ja he kääntävät kokoa asian Allaahille, sydämissään ja kielillään. Joten se, että sanotaan ”Todellakin kuulumme Allaahille ja todellakin Hänelle palaamme.” kuuluu kärsivällisyyden toteuttamiseen ja täydentämiseen.
Myös se, että sanotaan sitä, joka tuli sunnassa: “Oi Allaah anna minulle onnettomuuteni palkkio, aiheuta minulle jotain sitä parempaa.” [Sahiih Muslim].
”Todellakin kuulumme Allaahille ja todellakin Hänen luoksensa palaamme.” Tämän sanominen kärsivällisyyden kanssa on johdatusta.
[2:157, tarkoituksen tulkinta] He ovat niitä joiden yllä on salawaat (siunaukset jne.) (eli he ovat siunattuja ja heidät tullaan armahtamaan) Herraltaan ja he ovat niitä jotka vastaanottavat Hänen armonsa je he ovat johdatetut.