Lähde: Fataawa raabir -01.
Kysymys: Onko sunnasta yhdistää sha’baanin paasto ramadaaniin? Ja miten meidän tulisi sovittaa yhteen ‘Aaishan, radija Allaahu ‘anhaa, hadiith: “Allaahin lähettiläs ei paastonnut vuodessa yhtään täyttä kuukautta vuodessa paitsi sha’baanin, hänellä oli tapana yhdistää se ramadaaniin” hadiithiin: “Kun on sha’baanin puoliväli niin ei ole paastoamista ramadaaniin asti”?
Kysyjä: Allaahin lähettiläs ei paastonnut yhtään täyttä kuukautta vuodessa paitsi sha’baanin, hänellä oli tapana yhdistää se ramadaaniin.
Sheikh: Hänellä oli tapana yhdistää se.
Kysyjä: Hänellä oli tapana yhdistää se ramadaaniin.
Sheikh: Joten mikä on kysymys?
Kysyjä: Kysymys on, että hänellä oli tapana jatkaa paastoamista sha’baanina ja yhdistää se ramadaaniin. Tarkoittaako se, että hän ei rikkonut paastoa niiden välillä?
Sheikh: Ei. Tämä hadiith on rouva ‘Aaishalta, radija Allaahu ‘anhaa: “Hänellä oli tapana paastota koko sha’baan, hänellä oli tapana paastota sha’baan paitsi vähän”. Joten minkä luulen hämmentävän tämän hadiithin ymmärrystä on toinen hadiith: “Kun on sha’baanin puoliväli niin ei ole paastomista ennen ramadaania.” Mutta tämä on sellaiselle, jolla ei ole tapana paastota. Kun taas sellainen, jolla on tapana paastota sha’baan, niin hänen on sallittua yhdistää se ramadaaniin. Tämä on sen mainitsemasi hadiithin tarkoitus: “Kun on sha’baanin puoliväli niin ei ole paastoamista ennen ramadaania”, paitsi jos hän on tottunut paastoamaan.
Kysyjä (ajattelee): Hän sanoi…hän ei paastoa…kuukauden paasto.
Sheikh: Se tarkoittaa, että hänellä oli tapana paastota kunnes luulimme ettei hän riko paastoa ja hänellä oli tapana rikkoa paasto (niin paljon) että luulimme ettei hän paastoa (ollenkaan), tarkoittaa, että nämä ovat tiloja. Kun hän yhdistää sha’baanin paaston ramadaaniin, se sopii tähän hadiithiin: “hänellä oli tapana paastota kunnes luulimme, että hän ei riko paastoa.” Näin ollen sha’baanin paastoamisen yhdistäminen ramadaaniin on, että he luulevat hänen paastoavan ja paastoavan niin paljon, ettei hän riko paastoa ollenkaan. Se on hänen tilansa, ‘aleihi as-Salaam. Hänen tiloistaan on, että hänellä oli tapana paastota sha’baan ja yhdistää se ramadaaniin, joten siinä ei ole mitään epäselvää.