Lähde: Ijaabatu as-Saa’il, s. 635-636.
Kysymys: Mikä on määräys koskien sitä henkilöä, joka alkaa rukoilemaan sunnarukousta ennen määrättyä rukousta ja kun hän on rukouksessa, kutsutaan iqaama rukousta varten, keskeyttääkö hän rukouksensa ja yhtyy pakolliseen rukoukseen seuraavan hadiithin takia:
“Kun iqaama rukousta varten on kutsuttu ei ole mitään rukousta paitsi määrätty rukous.”
Tämän lisäksi, miten hänen tulee keskeyttää rukouksensa? Onko se tekemällä tasliimin vai katkaiseeko hän rukouksen aikomuksen tekemättä tasliimia? Ja mikä on määräys koskien sen lausuntoa, joka sanoo, että hänen pitää kiiruhtaa rukoustaan ja tehdä siitä lyhyt ja hän käyttää Hänen, subhaanahu wa ta’aalaa, lausuntoa (merkityksen tulkinta) todisteena:
“Älkääkä saattako tekojanne raukeamaan.” [Muhammad (47):33, tarkoituksen tulkinta].
Lisäksi, tämä kiirehtiminen ei riko rukouksen voimassaoloa.
Vastaus: Mikä on oikein ja peräisin tiedon ihmisten lausunnoista on se, että hän jättää rukouksensa kun iqaama rukousta varten on kutsuttu kuten Sahiih Muslimissa Abu Hurairan, radija Allaahu ’anhu, hadiithissa:
“Kun iqaama rukousta varten on kutsuttu ei ole mitään rukousta paitsi määrätty rukous”
Mitä tulee Hänen (subhaanahu wa ta’aalaa) lausuntoonsa (merkityksen tulkinta):
“Älkääkä saattako tekojanne raukeamaan.” [Muhammad (47):33]
Mitä sillä tarkoitetaan on: älä tee (sellaisia) syntejä ja pahoja tekoja tai shirkiä, jotka mitätöivät tekosi, tai rijaasta (näyttämisestä) sellaista, jotka mitätöivät tekosi. Se ei tarkoita, että olet mitätöinyt tekosi jos seuraat Allaahin lähettilään, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, hadiithia. Ja se, joka on minulle ilmeistä, on, että jos hän on tashahhudissa ja hän pystyy tekemään loppuun ennen kuin rivit on suoristettu, koska rivien suoristaminen on toivottavaa, niin siinä ei ole mitään ongelmaa. Mitä tulee Abu Muhammad ibn Hazmiin, rahimahu Allaah, hän sanoi, että hänen pitää jättää se vaikka hän olisi tashahhudissa. Sen lisäksi, hän jättää sen eikä ole tarpeellista, että hän tekee tasliimin, pikemminkin hän seuraa hadiithia:
”Kun iqaama rukousta varten on kutsuttu ei ole mitään rukousta paitsi määrätty rukous.”
Ja hän seuraa aikomustaan ja toivon, että Allaah tallentaa sen häntä varten (hänen puolestaan).
”Totisesti teot otetaan huomioon vain aikomustensa kanssa, ja jokaiselle kuuluu se, mitä hän aikoi.”
Mitä tulee tasliimin tekemiseen, onko se on hänelle velvollisuus vai onko se jotain, jota hänelle ei ole laissa säädetty, se mikä on ilmeistä on, että sitä ei ole hänelle laissa säädetty.