Lähde: Zaad al-Ma’aad (s. 2/397-406 ).
Aatamin pojalle riittää, että hän syö muutaman suupalan pysyäkseen käynnissä. Jos hänen pitää tehdä se (täyttää vatsansa) niin täyttäköön hän kolmanneksen ruoalla, kolmanneksen juomalla ja kolmanneksen ilmalla.
RUOKA:
[1]: Laittaessaan kätensä ruokaan, hänellä oli tapana sanoa “Bismi Allaah” (Allaahin Nimeen) ja hän neuvoi ihmisiä sanomaan tämän syödessään. Hän sanoi ”Kun kuka tahansa teistä syö, mainitkoon hän Allaahin nimen. Jos hän unohtaa mainita Allaahin nimen alussa, sanokoon hän ‘Bismi Allaahi fii awwalihi wa aakhirihi’ (Allaahin Nimeen sen alussa ja lopussa)” [1] Oikea näkemys on, että on pakollista mainita Allaahin nimi (sanoa Bismi Allaah) kun syödään. Tämän mainitsevat ahadiith ovat sahiih (aitoja) ja selviä eikä niissä ole mitään ristiriitoja.
[2]: Nostaessaan ruoan suuhunsa, hänellä oli tapana sanoa, “Al-hamdu li Allaahi hamdan kathiiran tajjiban mubaarakan fiihi rairi makfijjin wa laa muwadda’ wa laa mustarnii ’anhu Rabbanaa ’azza wa djall” (Olkoon Allaah ylistetty runsaalla, kauniilla, siunatulla ylistyksellä. Hän on Se, joka on Riittävä, joka ruokkii ja jota ei koskaan ruokita, Se, jota kaivataan sen lisäksi mikä on Hänen kanssaan, ja Se, jota tarvitaan. Hän on Herramme, olkoon Hän ylistetty). [2]
[3]: Hän ei koskaan arvostellut ruokaa ollenkaan. Jos hän piti siitä, hänellä oli tapana syödä se ja jos hän ei pitänyt siitä, hän jätti sen eikä sanonut mitään. [3] Tai hän sanoi, ”Minun ei tee mieli syödä tätä.” [4]
[4]: Joskus hänellä oli tapana kehua ruokaa, kuten kun hän kysyi perheeltään ruokaa ja he sanoivat, “Meillä ei ole muuta kuin etikkaa.” Hän pyysi sitä ja rupesi syömään sitä sanoen, ”Miten hyvää ruokaa etikka onkaan.” [5]
[5]: Hänellä oli tapana puhua syödessään, kuten ilmenee yllä olevasta hadiithista koskien etikkaa. Ja hän sanoi poikapuolelleen ‘Umar Ibn Abi Salamalle (radija Allaahu ‘anhu) syödessään hänen kanssaan: “Sano Bismi Allaah ja syö siitä mikä on edessäsi lautasella.” [6]
[6]: Hänellä oli tapana toistuvasti kehoittaa vieraitaan syömään, kuten anteliaat isännät tekevät, ja kuten näkyy Abu Hurairan (radija Allaahu ‘anhu) hadiithista, jonka al-Bukhaarii on raportoinut koskien maidon juomisen tarinaa jossa hän toistuvasti sanoi hänelle, “Juo” ja hän jatkoi tämän sanomista kunnes hän (vieras) sanoi, “Hänen kauttansa joka lähetti sinut, minulla ei ole enää sille tilaa!” [7]
[7]: Kun hän söi muiden kanssa, hän ei lähtenyt ennen kuin hän oli tehnyt du’aa (pyyntörukouksen) heille. Hän teki du’aa ’Abd Allaah Ibn Bishrin talossa ja sanoi: ”Oi Allaah, siunaa heille sen jonka olet suonut heille, anna heille anteeksi ja ole heille armollinen.” [8]
[8]: Hän määräsi ihmisiä syömään oikealla kädellään ja kielsi heitä syömästä vasemmalla kädellään. Hän sanoi, ”Sheitaan syö vasemmalla kädellään ja juo vasemmalla kädellään.” [9] Tämä osoittaa, että vasemmalla kädellä syöminen on haraam (kiellettyä), ja tämä on oikea näkemys koska hän joka syö vasemmalla kädellään on joko sheitaan (paholainen) tai hän matkii sheitaania. Eräässä aidossa hadiithissa kerrotaan, että hän sanoi eräälle miehelle joka söi vasemmalla kädellään hänen läsnäollessaan, ”Syö oikealla kädelläsi!” Mies sanoi, ”En voi.” Hän sanoi, “Älköön sinulla koskaan olko siihen kykyä” ja mies ei koskaan nostanut oikeata kättään suulleen tämän jälkeen. [10] Jos vasemmalla kädellä syöminen olisi ollut sallittua hän ei olisi rukoillut häntä vastaan sen tekemisestä. Miehen itsepäinen ylimielisyys aiheutti sen, että hän kieltäytyi tottelemasta määräystä ja tämä on äärimmäistä tottelemattomuutta joka ansaitsi rukouksen häntä vastaan.
[9]: Hän määräsi niitä jotka valittivat että he eivät koskaan tunteneet itseään kylläiseksi syömään yhdessä eikä syömään erikseen ja mainitsemaan Allaahin nimi (sanoa Bismi Allaah) ruoan yli jotta Hän siunaisi sen heille. [11]
[10]: Hänen on kerrottu myös sanoneen, “En syö nojaten.” [12]
[11]: Hänellä oli tapana käyttää (oikean kätensä) ensimmäistä kolmea sormea syömiseen, mikä on paras tapa syödä.
PROFEETAN JOHDATUS KOSKIEN SYÖMISTÄ:
[A]: Profeetalla (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli tapana tietää mitä hän söi.
[B]: Hänellä oli tapana syödä sitä mikä oli hyvää hänelle.
[C]: Hänellä oli tapana syödä tarpeeksi pitääkseen hänet käynnissä mutta ei niin paljon, että se lihottaisi häntä. Ibn ’Umar kertoi profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoneen: “Uskovainen syö yhdellä vatsalla kun taas epäuskovainen syö seitsemällä vatsalla.” [13]
[D]: Hän opetti ummalleen jotain joka suojelisi heitä syömisen ja juomisen aiheuttamilta sairauksilta. Hän sanoi, “Aatamin poika ei täytä mitään pahempaa astiaa kuin vatsansa. Aatamin pojalle riittää, että hän syö muutaman suupalan pysyäkseen käynnissä. Jos hänen täytyy niin tehdä (täyttää vatsansa), täyttäköön hän kolmanneksen ruoalla, kolmanneksen juomalla ja kolmanneksen ilmalla.” [14]
Alaviitteet:
[1] Sahiih: At-Tirmidiin (nro 1859) ja Abu Daawuudin (nro 3767) kertoma.
[2] Al-Bukhaariin kertoma (nro 5142)
[3] Al-Bukhaariin (nro 3370) ja Muslimin (nro 2064) kertoma.
[4] Al-Bukhaariin (nro 5076) ja Muslimin (nro 1946) kertoma.
[5] Muslimin kertoma (nro 5052).
[6] Al-Bukhaariin (nro 5061) ja Muslimin (nro 2022) kertoma.
[7] Al-Bukhaariin kertoma (nro 6087).
[8] Muslimin kertoma (nro 2042).
[9] Muslimin kertoma (nro 2020).
[10] Muslimin kertoma (nro 2021).
[11] Sahiih: Abu Daawuudin (3764) ja Ibn Maajan (3286) kertoma.[12] Al-Bukhaariin kertoma (nro 5083).
[13] Al-Bukhaariin (nro 5081) ja Muslimin (nro 2060) kertoma.[14] Sahiih: At-Tirmidiin (nro 1381) ja Ibn Maajan (nro 3349) kertoma. Sheikh Muhammad Naasir Eddin al-Albaanii varmisti sen aitouden Silsilat al-Ahaadiith as-Sahiiha -teoksessa (nro 2265).