Lähde: Al-Fawaa’id (s.111-112).
Palvelijaa ei koetella ankarammalla rangaistuksella kuin sydämen kovuudella ja etäisyydellä Allaahista. Tuli luotiin kovettuneen sydämen sulattamiseen, sen sydämen, joka on sydämistä etäisin Allaahista. Jos sydämestä tulee kovettunut niin silmästä tulee kuiva (eikä se löydä iloa eikä tyyneyttä).
On olemassa neljä asiaa, jos niiden rajat rikotaan niin se aiheuttaa sydämen kovettumisen: ruoka, uni, puhe ja sukupuoliyhteys. Sairauden koettelema keho ei saa ruoasta ja vedestä ravintoa eikä sairas sydän hyödy nuhtelusta eikä kehotuksesta.
Ken haluaa puhdistaa sydämensä niin antakoon hän etusijan Allaahille alhaisten halujensa sijaan. Sydän, joka roikkuu alhaisissa haluissa on peitetty Allaahilta sen mukaan kuinka voimakkaasti se on niihin kiinnittynyt. Sydämet ovat Allaahin astioita Hänen maailmassaan, niin ollen Hänelle rakkaimmat ovat ne, jotka ovat herkimpiä, puhtaimpia ja vastustuskykyisimpiä harhaanjoutumiselle. [Viittaus hadiithiin, “Totisesti Allaahilla on astioita maan päällä olevien ihmisten joukossa, ja Herrasi astiat ovat Hänen oikeamielisten palvelijoidensa sydämet, ja Hänelle rakkaimmat ovat niistä pehmeimmät ja herkimmät” ja se on hasan. Katso as-Sahiiha (nro 1691)]
Väärintekijät täyttivät sydämensä tämän maailman tavoittelulla. Jos vaan he olisivat täyttäneet ne Allaahilla ja tuonpuoleisen tavoittelulla, niin he olisivat sen sijaan miettineet Hänen sanojensa ja merkkiensä merkitystä, jotka näkyvät luomakunnassa. Heidän sydämensä olisivat palanneet omistajilleen (joiden rinnoissa ne asustavat) suoden heille ihmeellisen viisauden ja hyödyn helmet.
Kun sydäntä ruokitaan dhikrillä sen jano sammuu mietiskelyllä ja puhdistuu turmeluksesta, ja se tulee todistamaan huomattavia ja ihmeellisiä asioita ja viisaus tulee olemaan sen inspiraationa. Jokainen yksilö, jolle on annettu tietoa ja viisautta ja, joka sonnustautuu sen pukuun ei kuulu sen ihmisiin. Pikemminkin tiedon ja viisauden ihmiset ovat niitä, jotka ovat valaneet elämän sydämiinsä tappamalla halunsa. Mitä tulee häneen, joka on tuhonnut sydämensä ja antanut etusijan haluilleen, niin hänen kieleltään on viety tieto ja viisaus.
Sydämen tuho esiintyy turvallisuuden ja välinpitämättömyyden vaikutelmana. Sydän voimistuu Allaahin pelon ja dhikrin kautta. Jos sydän hylkää tämän maailman nautinnot niin se tullaan johdattamaan tuonpuoleisen autuuden tavoittelemiseen ja se tulee olemaan yksi niistä, jotka kutsuvat siihen. Jos sydän tyytyy tämän maailman haluihin se lopettaa tuonpuoleisen autuuden tavoittelemisen.
Allaahin ja Hänen tapaamisensa kaipuu on kuin hellä tuulahdus, joka puhaltaa sydäntä, puhaltaen pois tämän maailman leiskuvan halun. Ken aiheuttaa sen, että hänen sydämensä asettuu Herransa luo tulee löytämään itsensä rauhallisessa ja tyynessä tilassa ja ken lähettää sen ihmisten joukkoon tulee olemaan häiriintynyt ja ylenpalttisen hämmentynyt. Tämä johtuu siitä, että Allaahin rakkaus ei voi koskaan astua sellaiseen sydämeen, joka sisältää tämän maailman rakkauden kunnes kameli menee neulansilmän läpi.
Niin ollen Allaahille kaikkein rakkain palvelija on sellainen, jonka Hän asettaa palvelukseensa, jonka Hän valitsee rakkauttaan varten, jonka Hän johdattaa puhdistamaan palvontansa Häntä varten, joka omistaa elämänsä Hänelle, kielensä Hänen dhikrilleen ja raajansa Hänen palvelukseensa.
Sydän sairastuu aivan kuten ruumis sairastuu ja hoito löytyy katumuksesta ja turvanhausta pahaa vastaan.
Se ruostuu kuten peili ruostuu ja se voidaan kiillottaa dhikrillä.
Siitä tulee alaston kuten ruumiista tulee alaston ja sen koristus tulee taqwaalla.
Siitä tulee nälkäinen ja janoinen kuten ruumiista tulee nälkäinen ja janoinen ja sen nälkä ja jano sammuu tiedon, Allaahin rakkauden, luottamuksen, katumuksen ja hänen palvelemisensa kautta.