Lähde: Al-Jawaab al-Kaafii.
1: Tiedon estäminen. Tieto on Allaahin sydämeen heittämä valo ja tottelemattomuus sammuttaa tämän valon.
Imaam as-Shaafi’ii sanoi: ”Valitin Wakii’lle muistini heikkoudesta ja hän määräsi minut luopumaan tottelemattomuudesta. Ja kertoi minulle, että tieto on valoa. Ja että Allaahin valoa ei anneta tottelemattomille.”
2: Ylläpidon estäminen. Aivan kuten taqwaa tuo tullessaan ylläpidon, tawqaasta luopuminen aiheuttaa köyhyyttä. Ylläpitoa ei mikään voi tuoda tullessaan paitsi tottelemattomuuden jättäminen.
3: Allaahin tottelemisen estäminen. Jos syntiä pitäisi rankaista vain yhdellä tavalla, ja se olisi estäminen Allaahin tottelemisesta, niin se riittäisi.
4: Tottelemattomuus heikentää sydäntä ja kehoa. Sen heikentävä vaikutus sydämeen on selvä asia. Tottelemattomuus heikentää sitä kunnes sydämen elämä loppuu täysin.
5: Tottelemattomuus lyhentää elinikää ja tuhoaa kaikki siunaukset. Aivan kuten oikeamielisyys lisää elinikää, syntien tekeminen vähentää sitä.
6: Tottelemattomuus kylvää omat siemenensä ja synnyttää itsensä kunnes siitä eroamisesta ja poistumisesta tulee palvelijalle vaikeata.
7: Synnit heikentävät sydämen tahtoa ja päättäväisyyttä siten, että tottelemattomuuden halu vahvistuu ja anteeksipyynnön halu heikkenee vähitellen kunnes anteeksipyynnön halu poistuu sydämestä kokonaan.
8: Jokaisen tyypin tottelemattomuus on kansan perintö niiltä kansoilta, jotka Allaah -’azza wa djall- tuhosi. Sodomia on Luutin kansan perintö, itselle kuuluvan osuuden ylittäminen ja toiselle kuuluvan osuuden vähentäminen on Shu’eibin kansan perintö, suuruuden halu maassa ja korruption aiheuttaminen on Faaraon kansan perintö ja ylpeys/ ylimielisyys sekä hirmuvalta ovat Huudin kansan perintöä. Joten tottelematon pukeutuu niiden kansojen vaatteeseen, jotka olivat Allaahin vihollisia.
9: Tottelemattomuus aiheuttaa sen, että hänen Herransa halveksii häntä. Al-Hasan al-Basrii (rahimahu Allaah) sanoi: Heistä tuli halveksuttavia Hänen silmissään joten he olivat Hänelle tottelemattomia. Jos he olisivat olleet kunnioitettavia (Hänen silmissään) niin Hän olisi suojellut heitä. Allaah, Ylevä, sanoi:
”Ja kenet Allaah alentaa, sitä ei kukaan enää saata kunniaan.” [Suurat al-Hajj 22:18]
10: Synnintekijän huonot vaikutukset vaikuttavat hänen läheisiinsä sekä eläimiin ja tämän seurauksena he joutuvat vaikeuksiin.
11: Palvelija jatkaa syntiin lankeamista kunnes siitä tulee hänelle hyvin helppoa ja se tuntuu hänen sydämessään merkityksettömältä ja tämä on tuhon merkki. Joka kerta kun synnistä tulee palvelijan silmissä merkityksetön niin siitä tulee Allaahille valtava.
Ibn Mas’uud (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Totisesti, uskovainen näkee syntinsä aivan kuin hän seisoisi vuoren juurella peläten että se kaatuu hänen päällensä ja syntinen näkee syntinsä aivan kuin ne olisivat hyttynen, joka lentää hänen nenänsä ohitse ja hän yrittää ajaa sen pois heiluttamalla kättään. [al-Bukhaarii]
12: Tottelemattomuus tuo mukanaan nöyryytyksen sekä alhaisuuden. Kunnia kokonaisuudessaan löytyy Allaahin tottelemisesta. ’Abd Allaah ibn al-Mubaarak sanoi:
”Olen nähnyt syntien tappavan sydämiä. Ja niiden jatkamisesta seuraa nöyryytys. Syntien jättäminen antaa sydämille elämän. Ja sielusi ehkäiseminen on sille parempi asia.”
13: Tottelemattomuus likaa älyn. Älyssä on valoa ja tottelemattomuus sammuttaa tämän valon. Kun älyn valo on sammutettu siitä tulee heikko ja vajavainen.
14: Kun tottelemattomuus lisääntyy, palvelijan sydän sulkeutuu ja hänestä tulee välinpitämätön. Ylevä sanoi:
”Totisesti ei! Heidän tekonsa ovat kuin ruoste, joka on tärvellyt heidän sydämensä.” [Mutaffifiin 83:14]
15: Synnit aiheuttavat eri tyyppistä tuhoa maan päällä. Vesien, ilman, hedelmien ja asuinpaikkojen turmeltumista. Ylevä sanoi:
”Pahuutta (syntejä ja tottelemattomuutta Allaahia kohtaan) on ilmaantunut maassa ja merellä ihmiskätten työnä (sorron ja pahojen tekoja kautta), jotta Hän (Allah) voisi antaa ihmisten maistaa osan tekojensa seurauksista, niin että he tekisivät kääntymyksen (katumalla Allaahille ja anomalla Hänen anteeksiantoaan).” [ar-Ruum 30:41, tarkoituksen tulkinta]
16: Siveyden häviäminen, joka on sydämen elämän ydin ja kaiken hyvän perusta. Sen häviäminen on kaiken hyvän häviäminen. Lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) on kerrottu autenttisesti sanoneen:
” Siveys on hyvyyttä, kokonaisuudessaan” [Bukhaarii ja Muslim]
Eräs runoilija sanoi: Ja kautta Allaahin, elämässä tai maailmassa ei ole mitään hyvää kun siveys lähtee pois.”
17: Synnit heikentävät ja vähentävät Allaahin, Mahtavan, vahvistusta palvelijan sydämessä.
18: Synnit aiheuttavat sen, että Allaah unohtaa palvelijansa, hyläten ja jättäen hänet suoriutumaan itsekseen sielunsa ja saatanansa kanssa ja tämä on tuhoa, jossa ei ole toivoa pelastuksesta.
19: Synnit poistavat palvelijan ihsaanin (hyvänteon) alueelta ja hän estyy saamasta hyväntekijöiden palkkion. Kun ihsaan täyttää sydämen se estää sitä olemasta tottelematon.
20: Tottelemattomuus aiheuttaa Allaahin suosionosoitusten loppua ja antaa luvan Hänen kostolleen. Ei ole siunausta, joka ei estyisi kohtaamasta palvelijaa paitsi synnin takia eikä ole palkkiota, joka ei olisi hänelle luvallinen paitsi synnin takia. ’Ali (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Ei ole vastoinkäymistä, joka on tullut alas paitsi synnin takia ja se (vastoinkäyminen) ei häviä paitsi anteeksipyynnön seurauksena. Allaah, Ylevin, sanoi:
“Mikä tahansa vaiva teitä kohtaakin, se tapahtuu kättenne töiden ansiosta. Ja Hän antaa anteeksi paljon.” [as-Shuuraa 42:30, tarkoituksen tulkinta]
Ja Ylevin sanoi myös: “Ja tämä siksi, että Allaah ei peruuta armoa, jolla Hän on jotakuita ihmisiä siunannut, ennenkuin nämä muuttavat sitä mikä heillä on itsessään. ” [al-Anfaal 8:53, tarkoituksen tulkinta]