Lähde: Fiqh al ‘Ibaadaat: s.59.
Kysymys: Haluamme tietää mitkä asiat vaikuttavat iimaanin nousuun ja mitkä asiat laskevat sitä?
Vastaus: Mitä tulee niihin asioihin, jotka vaikuttavat iimaanin nousuun, niin niiden joukosta:
Ensimmäinen syy: Allaahin ta’aalaa tunteminen Hänen nimillään ja ominaisuuksillaan. Todella kun henkilön tietoisuus koskien Allaahia ja Hänen nimiään ja ominaisuuksiaan nousee, niin hänen iimaaninsa nousee epäilemättä sen seurauksena. Tämän takia huomaat, että monilla tiedon ihmisillä, joilla on sellaista tietoa Allaahin nimistä ja ominaisuuksista, jota muilla ei ole, on voimakkaampi iimaan kuin muilla tästä näkökulmasta.
Toinen syy: Allaahin aajaat (merkkien) miettiminen, sekä universaalien että laillisten merkkien. Tosiasiassa kun henkilö miettii universaaleja aajaat, joka on luomiskunta; taivaat, maa, ihmiset, eläimet ja muut niin hänen iimaaninsa tulee nousemaan. Allaah ta’aalaa sanoo:
{Maan päällä on tunnusmerkkejä niille, joilla on varmuus; niin myöskin omissa sieluissanne. Ettekö siis näe niitä?}
On monta jaetta, jotka todistavat tämän. Tarkoitan, että jakeet todistavat, että jos henkilö miettisi ja tutkisi universumia niin hänen iimaaninsa nousisi sen seurauksena.
Kolmas syy: Monien hyvien tekojen suorittaminen, koska aina kun henkilö lisää hyvien tekojen suorittamista niin hänen iimaaninsa nousee, vaikka kyseessä olisi kielen teot tai ruuminosien teot. Koska totisesti dhikr (Allaahin muistaminen) lisää iimaania määrässään (eli kuinka monta kertaa henkilö tekee dhikr) sekä sillä tavalla miten sitä suoritetaan. Salaat ja saum (paasto) myös lisäävät iimaania riippuen siitä kuinka monta kertaa ja miten ne suoritetaan.
Koskien syitä miksi iimaan laskee niin se on täysi vastakohta niille asioille, jotka on mainittu. Joten tietämättömyys koskien Allaahin nimiä ja ominaisuuksia aiheuttaa sen, että iimaan laskee. Koska jos henkilö ei tiedä Allaahin nimiä ja ominaisuuksia silloin häneltä puuttuu tietoa niistä asioista, jotka vaikuttaisivat iimaanin nousuun.
Toinen syy: Että henkilö ei mieti Allaahin universaaleja ja laillisia aajaat. Tosiasiassa tämä aiheuttaa iimaanin laskua tai ainakin lopettaa sen kasvun.
Kolmanneksi: Synteihin lankeaminen koska totisesti synnillä on valtava vaikutus sydämeen ja iimaaniin!. Tämän takia Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:
“Zaanii (avionrikkoja) ei tee zinaa (aviorikosta) ollessaan uskovainen teon hetkellä.”
Neljänneksi: Tottelevaisuuden hylkääminen (Allaahin ja Hänen lähettilästään kohtaan), koska totisesti tottelevaisuuden hylkääminen on niistä syistä, jotka laskevat henkilön iimaania. Kuitenkin jos tämä tietty tottelevaisuuden teko oli waajib (pakollinen) ja henkilö hylkäsi sen ilman syytä niin sitten tämä on iimaanin lasku, joka on moitittava sekä rangaistava. Mutta jos se ei ole waajib tai on waajib ja henkilö hylkää sen hyvällä syyllä, sitten se on iiimaanin lasku, josta ei tulla häntä rankaisemaan. Tämän takia Allaahin lähettiläs sanoi, että naiset ovat puutteellisia koskien ‘aql (mielenlaatua) ja diin (uskontoa), ja syyksi hän sanoi, että heillä on puutteita diinissä koska he eivät rukoile tai paastoa kuukautistensa aikana, pikemminkin heitä on määrätty olemaan rukoilematta tai paastoamatta, mutta koska he eivät pysty suorittamaan näitä tekoja (kuukautisten aikana) joita mies pystyy niin he vähenevät (diinissä) mieheen verrattuna tästä näkökulmasta.