Lähde: luento Understanding Islaam 1- huoneessa 29-11-1425 (10. tammikuuta 2005).
Imaam Ibn al-Qayyim (rahimahu Allaah) puhui siitä mitä ihmiset pitävät “aikamme” fitnana, tarkoittaen hänen aikaansa, mutta tämä soveltuu aivan yhtä hyvin meidän aikamme fitnaan. Allaahin tavoista tässä luomakunnassa koskien hallitsijoita ja hallittuja, hän sanoi:
“Ja miettikää Allaahin viisautta kun Hän teki vallanpitäjät, tehden heistä hallittujen peilikuvan. Aivan kuin hallittujen teot ilmestyisivät heidän hallitsijoidensa muodossa ja teoissa:
Jos hallitut ovat oikeamielisiä silloin hallitsijat tulevat olemaan oikeamielisiä
Jos hallitut taipuvat pois päin oikeamielisyydestä silloin heidän hallitsijansa tulevat tekemään heille samoin
Jos hallitut tekevät syntiä ja sortavat silloin heidän hallitsijansa tulevat tekemään samoin heille
Jos ilmaantuu petosta ja juonittelua hallittujen puolelta silloin tulee tapahtumaan samoin heidän hallitsijoidensa puolelta
Jos hallitut ottavat pois ihmisten oikeudet ja heistä tulee saitureita koskien toisten oikeuksia silloin hallitsijat tulevat tekemään samoin heille ja riistämään heiltä heidän oikeutensa.
Jos hallitut ottavat pois parissaan olevilta sorretuilta/heikoilta sellaista mitä heidän ei kuuluisi ottaa liiketoimissaan heidän kanssaan, hallitsijat tulevat tekemään tämän hallittujen omaisuudelle ja ottamaan sitä mitä he eivät ansaitse ja vaatimaan hallituilta veroja ja tehtäviä.
Ja joka kerta kun hallitut ottavat sorretuilta ja heikoilta epäoikeudenmukaisesti, heidän hallitsijansa tulevat tekemään samoin heille ja ottamaan sen pakolla.
Niin ollen hallittujen teot ilmestyvät hallitsijoiden tekoina ja Allaahin jumalalliseen viisauteen ei kuulu antaa valtaa pahojen ja syntisten yli paitsi sellaisille jotka ovat heidän kaltaisiaan
Koska ensimmäinen sukupolvi oli parhain ja oikeamielisin sukupolvista… samoin olivat heidän johtajansa oikeamielisiä
Allaahin Viisauteen ei sovi, että ”meidän aikanamme” (Ibn al-Qayyimin aikana) ne, joille on annettu valtaa meidän ylitsemme ovat kuten Mu’aawija ja ’Umar bin ’Abd al-’Aziiz, mainitsematta Abu Bakria ja ’Umaria. Meidän edeltäjiemme johtajat olivat heidän oman tilansa ja asemansa mukaisia. Meidän hallitsijamme ovat meidän oman tilamme ja asemamme mukaisia. Kummassakin tapauksessa, Allaahin viisaus määrää tämän.”
Tällainen on Imaam Ibn al-Qayyimin (rahimahu Allaah) johtopäätös koskien hänen aikaansa, eli seitsemättä vuosisataa A.H. joten mitä luulette koskien meidän aikaamme?
Allaahin viisaus on yhteydessä Hänen Ominaisuuksiinsa. Hän asettaa asiat hikmansa mukaisesti ja panee ne oikeisiin paikkoihinsa sen mukaan mikä on sopivaa. Allaahin viisaudella on jalo ja täydellisin päämäärä.
Mitä tulee niihin, jotka kiirehtivät tekemään näistä vapautuksen teitä ja näkevät hallitsijoista eroon pääsemisen ratkaisuna ongelmiinsa, niin he sekoittavat oireet ja sairauden.
Hallitsijat nähdään syinä kun todellisuudessa he ovat vain oireita. Todellinen sairaus on hallittujen parissa. Niin ollen kaikkien ratkaisun löytämisyritysten tulisi keskittyä itse hallittuihin.
Hallittujen teot näkyvät heidän vallanpitäjiensä tekoina. Kun ihmiset eivät ole valmiita ja ovat kaukana Allaahin diinistä, kenet luulisitte heidän ansaitsevan hallitsijoiksi?
Miettikää tätä huolellisesti!