Lähde: Hänen kirjansa as-Salaat (rukous), joka on puhtaaksi kirjoitettu hänen antamastaan luennosta (s.26-28).
Tajammum tehdään veden korvaamiseksi. Tämän todisteena on Allaahin sanominen:… eikä vettä ole saatavilla, niin hangatkaa kasvonne ja kätenne hienolla, puhtaalla hiekalla.” [Suurat Al Maa’ida : 6] Ja myös profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanominen: ”Maa tehtiin minulle masjidiksi (rukouspaikka) ja puhtaudeksi.” [Al-Bukhaariin ja Muslimin kertoma]
Tajammum on sallittua kahdessa tilanteessa:
1. Kun vettä ei ole löydettävissä
2. Kun henkilö ei pysty käyttämään sitä sairauden yms.vuoksi.
Tajammum voidaan suorittaa kummankin rituaalisen epäpuhtauden tapauksessa (hadath):
1. Vähäisempi epäpuhtaus kuten virtsa ja uloste, sekä
2. Suurempi epäpuhtaus kuten sukupuoliyhdyntä tai siemennesteen eritys.
Tajammum on sallittua suorittaa kaikella, mikä löytyy maasta sen eri tyypeistä, kuten hiekalla, lialla ja muun tyyppisellä maalla. Tajammum voidaan tehdä vaikka maa olisi pehmeätä eikä siitä löytyisi ollenkaan hiekkaa tai likaa.
Tämän todiste löytyy Jaabirin (radija Allaahu ‘anhu) kertomuksesta, jonka mukaan profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Maa tehtiin minulle masjidiksi (rukouspaikaksi) ja puhtaudeksi. Joten kuka tahansa mies, joka on osa minun ummaani (kansaa), ja rukousaika tulee hänelle, rukoilkoon, koska hänellä on rukouspaikkansa ja puhdistajansa mukanaan. Joten jos rukousaika tulee ja hän on paikassa, jossa on hiekkaa tai rukousaika lähestyy ja hän on paikassa, jonka maaperä on pehmeää niin siinä tapauksessa hänen tulee suorittaa tajammum tällä maalla.” [Al-Bukhaariin ja Muslimin kertoma]
Tässä tilanteessa oleva henkilö voi rukoilla minkä tahansa rukouksen hän haluaa tällä tajammumilla, olkoon kyseessä pakollinen tai vapaaehtoinen rukous. Tämä on seurausta siitä säännöstä, jonka mukaan tajammum ottaa saman säännön kuin vesi. Joten mikä tahansa mitätöi henkilön wuduun (pesun), niin se mitätöi ja kumoaa henkilön tajammumin. Mutta jos vettä on saatavilla (ja henkilö on tehnyt tajammumin) niin vaaditaan jotain ylimääräistä. Joten jos vettä on saatavilla niin wuduun tekeminen vedellä on pakollista vaikka hänen tajammuminsa ei olisi mitätöitynyt yhdellä niistä asioista, jotka kumoavat wuduun.
Tämä perustuu Abu Hurairan (radija Allaahu ’anhu) hadiithiin, joka sanoi: “Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ‘Maa palvelee muslimia wuduuna vaikka hän ei löytäisi vettä kymmeneen vuoteen. Mutta jos hän löytää vettä, silloin hänen tulisi pelätä Allaahia ja antaa ihonsa koskettaa sitä.” Al-Bazaar kertoi tämä hadiithin ja sitä tukee todistaja samantyyppisestä kertomuksesta, jonka on kertonut Abu Dharr (radija Allaahu ’anhu). Kuitenkaan hänen ei tarvitse tehdä uudestaan rukouksia, jotka hän suoritti käyttäen tajammumia.
Tajammumin kuvaus on sellainen, että henkilön pitää ensin tehdä aikomuksensa perustuen seuraavaan hadiithiin: “Totisesti teot ovat ainoastaan aikomuksilla.” Ja sitten henkilön pitää mainita Allaahin nimi (sanomalla Bismi Allaah). Sitten hänen tulee iskeä kaksi kättänsä maahan yhdellä kerralla ja sitten pyyhkiä kämmeniään yhteen jokaisen käden selän ja kasvojensa kanssa. Tämä perustuu ’Ammaar bin Jaasirin hadiithiin, jossa sanotaan: ”Hän (eli Allaahin lähettiläs) iski maata kerran ja sitten hän pyyhki vasenta kämmentään oikeata kämmentään vasten, käsiensä selkää ja kasvojaan.” [al-Bukhaariin ja Muslimin kertoma].