Lähde: Sharh Rijaadh as-Saalihiin.
Luku: Tarkkaileminen [Muraaqaba]
Allaah sanoo (tarkoituksen tulkinta),
”Joka näkee sinut, kun nouset rukoilemaan, ja joka havaitsee liikkeesi niiden keskuudessa, jotka maahan heittäytyvät.” (sujuudissa)
”Hän on kanssanne, missä tahansa olettekin.” (57:4)
”Allaahilta ei ole mitään salattua maan päällä eikä taivaassa.” (3:5)
”totisesti Herrasi seuraa valppaasti teidänkin menoanne.” (89:14)
”Hän tuntee silmien vilpin ja sen, mitä mieleen on kätketty.” (40:19)
Tätä koskevat jakeet ovat lukuisia ja tunnettuja.
Mainittuaan totuudenmukaisuutta koskevan luvun ja sitä koskevat jakeet ja ahaadiith, tekijä jatkaa tarkkailua koskevalla luvulla. Tarkkailusta löytyy kaksi näkökantaa:
1. Että tarkkailet Allaahia, ’azza wa djall
2. Että tiedät Allaahin katsovan sinua kuten Hän sanoo: “Allaah pitää kaikesta vaarin (raqiib).”
Mitä tulee siihen, että tarkkailet Allaahia niin se tarkoittaa, että tiedät Allaahin, Ylevän, tietävän jokaisen sanasi, tekosi tai uskomuksesi, kuten Hän sanoi, “Luota kaikkivaltiaaseen, kaikkein armollisimpaan. Häneen, joka näkee sinut, kun nouset rukoilemaan, ja joka havaitsee liikkeesi niiden keskuudessa, jotka maahan heittäytyvät.” (26:216-218)
”Joka näkee sinut kun nouset” tarkoittaen yöllä, kun henkilö seisoo muista erillään siten, ettei kukaan näe häntä paitsi Allaah, subhaanahu wa ta’aalaa, joka näkee hänet vaikka hän olisi kaikkein pimeimmässä ja voimakkaimmassa pimeydessä.
”liikkeesi niiden keskuudessa jotka maahan heittäytyvät.” tarkoittaa, että liikut niiden mukana, jotka heittäytyvät maahan Allaahille tänä aikana, koska totisesti Allaah näkee henkilön kun hän seisoo ja heittäytyy maahan. Seisominen ja maahan heittäytyminen mainitaan erityisesti koska rukouksessa seisominen on parempi kuin maahan heittäytyminen (sujuud) koskien Allaahin muistelemista ja maahan heittäytyminen on parempi koskien sen ulkoista vaikutelmaa ja tilaa. Mitä tulee siihen, että seisominen on parempi kuin maahan heittäytyminen koskien muistelemista niin se johtuu siitä, että määrätty muisteleminen seisomisen tilassa tarkoittaa koraanin resitaatiota ja koraani on puheista jaloin. Mitä tulee siihen, että maahan heittäytyminen on parempi kuin seisominen koskien sen ulkoista vaikutelmaa ja tilaa niin tämä johtuu siitä, että henkilö, joka on maahan heittäytymisen tilassa on lähimpänä Herraansa, ’azza wa djall, kuten profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) on varmistettu, kun hän sanoi:
”Lähimpänä henkilö on Herraansa kun hän on heittäytynyt maahan.” [Muslim]
Tämän takia meitä on kehotettu lisäämään pyyntöjämme (pyyntörukouksiamme) maahan heittäytyneenä. Allaahin tarkkailuun kuuluu myös on se, että tiedät Allaahin kuulevan joka ikisen asian kuten Hän sanoi, ”Vai ajattelevatko he, että Me emme tiedä, mitä he kätkevät, emmekä kuule heidän salaisia keskustelujaan? Meidän sanansaattajamme heidän luonaan kirjoittavat kaiken muistiin.” (43:80)
Tämän lisäksi sinun tulee tietää, että jokainen hyvä tai paha asia, jonka sanot, avoimesti tai salassa niin se kirjoitetaan ylös –sinun hyväksesi tai sinua vastaan. Allaah, Siunattu ja Ylevä sanoo, “Eikä ihminen lausu sanaakaan hänen lähettyvillään olevan tarkkaajan kuulematta.” (50:18) Ole tästä tietoinen ja ole varovainen! Varo päästämästä kieleltäsi sanoja, jotka tulevat olemaan sinulle haitaksi tuomiopäivänä. Varmista, että kielesi ääntää jatkuvasti totuutta tai on hiljaa kuten Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi, ”Ken uskoo Allaahiin ja viimeiseen päivään puhukoon hän ainoastaan hyvää tai olkoon hän hiljaa.” [l-Bukhaarii]
(Allaahin tarkkailuun kuuluu myös se), että teet sen koskien salaisuuksiasi ja sydämesi sisältöä. Katso mitä sydämessäsi on! Allaahille kumppaneiden liittäminen, leveileminen, harhautuminen, kateus, viha ja vastenmielisyys, jota osoitetaan muslimeille, epäuskovien rakkaus ja muut asiat, joista Allaah ei pidä. Pidä silmällä sydäntäsi ja ole tarkkaavainen sen kanssa koska Allaah on sanonut, ”Totisesti Me olemme luonut ihmisen ja tiedämme, mitä hänen sielunsa hänelle kuiskaa.” (50:16)
Joten tarkkaile Allaahia näissä kolmessa paikassa, teoissasi, sanoissasi ja sydämessäsi jotta tarkkailustasi tulisi kaiken kattava. Tämän takia kun profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kysyttiin ihsaanista, hän vastasi, “Että palvot Allaahia aivan kuin näkisit Hänet, ja jos et näe Häntä niin totisesti Hän näkee sinut.”
Palvo Allaahia kuin näkisit Hänet ja todista Hänet silmällä ja jos et näe Häntä niin mene seuraavalle tämän alla olevalle asemalle: sitten Hän näkee sinut totisesti.
Niin ollen ensimmäinen asema on Hänen palvontansa toivosta ja halusta. Seuraava on Hänen palvontansa pelosta ja kunnioituksesta, tämän takia hän sanoi, “ ja jos et näe Häntä niin totisesti Hän näkee sinut.”
Joten henkilön on tarpeellista tarkkailla Herraansa ja tietää, että Allaah katsoo sinun ylitsesi. Mitä vain sanot tai teet tai pidät salassa, Allaah, Ylevin, tietää sen. Tekijä on maininnut useita jakeita, jotka todistavat tämän ja hän aloitti jakeella, jonka jo mainitsimme, “Luota kaikkivaltiaaseen, kaikkein armollisimpaan. Häneen, joka näkee sinut, kun nouset rukoilemaan, ja joka havaitsee liikkeesi niiden keskuudessa, jotka maahan heittäytyvät.” (26:216-218)