Lähde: Duruus min al-Qur’aan al-Kariim, s. 15-17.
[Allaah, Armeliaimman, Nimeen, olkoon Hänen as-salaat ja as-Salaam Hänen viimeisen lähettiläänsä yllä, ja kaikkien hänen perheenjäsentensä ja seuralaisten yllä, ja niiden, jotka seuraavat hänen tietään, jatkakaamme…]
On olemassa niitä, jotka sanovat, että tauhiid on vain yksi kategoria – tauhiid ar-rubuubijja. Se on tunnustaa, että Allaah on Luoja, Elättäjä, elämän ja kuoleman Antaja jne. He viittaavat ainoastaan Allaahin tekoihin ja Hänen ominaisuuksiinsa. Filosofian oppineet ja itsenäiset ajattelijat ovat rakentaneet ’aqiidansa tämän ajatuksen ympärille.
Heidän uskomuksensa löytyvät heidän kirjoistaan ja jos lukisit niitä niin löytäisit varmasti, että he vahvistavat vain tauhiid ar-rubuubijja. Joten heidän mukaansa ken julistaa olevansa tästä tietoinen on heille tauhiidin ihmisistä. Heillä ei ole mitään ymmärrystä koskien tauhiid al-uluuhijja, eikä tauhiid al-asmaa wa as-sifaat, eivätkä he pidä haudan palvontaa tai kuolleiden kutsumista shirkinä. He voivat vain sanoa: ”Tämä on aikomuksen tekemistä muille kuin Allaahille ja se on väärin” mutta he eivät tule sanomaan, että se on shirk.
Jotkut heistä sanovat: “Varmasti nämä ihmiset, jotka kutsuvat kuolleita ja etsivät apua niiltä, jotka on haudattu hautausmaille eivät ole shirkin ihmisiä, koska he eivät usko, että nämä kuolleet tai muut palvonnan kohteet voivat todellisesti luoda mitään, eivätkä elättää tai hallita asioita Allaahin lisäksi. Koska he eivät usko tällaista niin he eivät ole mushrikuun. Näitä tekoja ei pidetä shirkinä, he ovat vain ottaneet nämä asiat välittäjiksi itsensä ja Allaahin välille!!”
Nämä ovat heidän lausuntojaan, ja ne ovat samanlaisia kuin entisaikojen monijumalaisten lausunnot, jotka sanoivat:
“Me palvelemme vain niitä, jotta ne lähentäisivät meitä Allaahiin.” (39:3) Ja Allaah sanoo heistä:
“Allaahin sijasta he palvelevat sellaista, mikä ei heitä vahingoita eikä hyödytä, ja he sanovat: «Nämä ovat meidän välittäjiämme Allaahin luona.»” (10:18)
Filosofit sanovat: “Varmasti hautojen palvonta tai kuolleiden kutsuminen tai heidän apunsa tavoitteleminen ei ole shirkiä. Se on vain tawassul (keinojen etsintä Allaahia lähemmäksi pääsemiseen), puoltolauseen tavoittelemista, ja välittäjien asettamista meidän ja Allaahin välille. Se ei ole shirkiä paitsi jos he uskovat, että nämä asiat luovat, elättävät tai hallitsevat asioita Allaahin lisäksi!”
Erityisesti heidän kirjoissaan ja puheissaan väitetään näin. Ne harvat filosofit, jotka ilmaisevat minkäänlaista vastanmielisyyttä sitä kohtaan, että ihmiset lankeavat tähän sanovat ainoastaan: “Tämä on vain virhe, koska nämä ihmiset ovat tietämättömiä ja lankesivat tähän virheeseen tietämättämyytensä vuoksi, ei aikomuksella.”
Kuitenkin enemmistö heistä ei osoita mitään inhoa sitä kohtaan, paremminkin he sanovat: “Tämä on välittäjien ja puolestapuhujien asettamista Allaahin kanssa, se ei ole shirkiä.”
En ole lukemassa ihmisten ansioksi asioita mitä he eivät ole sanoneet. Nämä väitteet löytyvät heidän kirjoistaan, jotka kumoavat tauhiidin ihmiset ja puolustavat shirkin ihmisiä.
Mitä tulee Allaahin Nimiin ja Ominaisuuksiin, niin he uskovat että niiden vahvistaminen merkitsisi Allaahin tekemistä Hänen luomakunnansa kaltaiseksi, joten he kieltävät ne. He, kuten Jahmijja, Mu’tazila, Ash’arii ja Maaturiidijja, kieltävät tauhiid al-asmaa wa as-sifaatin olemassaolon, ajatellen varjelleensa Allaahin kunniaa siten, etteivät he vertaa Häntä luotuihinsa. Joten tauhiid heille on rajoitettu vain tauhiid ar-rubuubijjaan, koska heillä ei ole mitään ymmärrystä tauhiid al-uluuhijjasta eikä tauhiid al-asmaa’ wa as-sifaatista.
He halveksivat niitä, jotka jakavat tauhiidin kolmeen kategoriaan siihen pisteeseen, että yksi heidän nykypäivän kirjailijoistaan kirjoitti: “Tauhiidin jakaminen kolmeen kategoriaan on kolminaisuudesta!” Heidän häpeämättömyytensä ylsi siihen, että he kutsuivat tätä jakamista kristittyjen jäljittelemiseksi, ja turva löytyy Allaahin luota!