Lähde: Al-Qaulu as-sadiid fii maqaasid at-tauhiid , Sharh kitaab at-tauhiid.
– Ei ole mitään mikä aiheuttaa niin hyviä tuloksia ja millä on niin monia etuja kuin tauhiidilla, koska tauhiid etujensa kanssa on paras tulos tässä maailmassa ja tuonpuoleisessa.
– Sen etujen ansiosta henkilöltä kielletään ikuisuus tulessa kunhan hänen sydämensä sisältää sinapin siemenen verran sitä, ja jos se on täysinäinen hänen sydämessään niin se tulee estämään häntä joutumasta tuleen ollenkaan.
– Syntien anteeksianto ja niiden poistaminen on tauhiidin yleisistä eduista ja tuloksista.
– Sen eduista on, että se on paras keino surujen poistamiseen tässä maailmassa ja tuonpuoleisessa, ja se pitää rangaistukset loitolla kummassakin maailmassa.
– Sen eduista on, että se antaa johdatuksen ja täydellisyyden sen noudattajalle, täyden turvallisuuden tässä maailmassa ja tuonpuoleisessa.
– Se on ainoa syy Allaahin mielihyvän sekä palkkioiden saavuttamiseen ja onnellisimmat ihmiset – ne joille annetaan Muhammadin (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) väliintulo ovat niitä, jotka sanoivat Laa ilaaha illaa Allaah vilpittömyydellä sydämessään.
– Tärkeiden etujen parista on, että kaikki teot ja lausunnot –sekä sisäiset että ulkoiset – riippuvat tauhiidista: niiden hyväksyttävyys, niiden kokonaisuus ja niistä annetut palkkiot.
Niin ollen kaikki tämä tulee vain mahdolliseksi tauhiidin ja Allaahille ohjatun vilpittömyyden läsnäollessa, sitten vasta nämä asiat voivat olla täydellisiä ja kokonaisia.
– Se helpottaa hyvien tekojen saavuttamisen palvelijalle sekä pahan välttämisen, ja se vapauttaa hänet murheesta. Joten kun henkilön iimaan (usko) ja tauhiid Allaahille ovat vilpittömiä, mikä tahansa hänen tuntemansa painolasti poistetaan, koska hän toivoo Herransa palkkiota ja Hänen mielihyväänsä. [Ja] sielun halujen välttäminen tulee hänelle helpommaksi, koska hän pelkää Hänen mielipahaansa ja rangaistustaan.
– Kun tauhiid on täysinäinen palvelijan sydämessä Allaah osoittaa hänelle hellyyttä uskolla ja koristaa hänen sydämensä sillä. Hän tulee inhoamaan kufria, fisqiä ja syntiä ja se asettaa hänet johdatettujen riveihin.
– Se keventää palvojan vahinkoja ja keventää hänen kipuaan. Se perustuu palvojan tauhiidin ja iimaanin kokonaisuuteen, että hänen sydämensä on tyytyväinen vahingoista ja onnettomuuksista huolimatta. Ja hänen sielunsa on tyytyväinen, alistuen ja hyväksyen sen, että Allaah on määrännyt nämä koetukset hänelle.
– Suurimmista eduista on, että se vapauttaa palvojan orjuudesta luotuja kohtaan, riippumasta niistä, pelkäämästä niitä, toivomasta niiltä ja tekemästä tekoja niiden vuoksi, ja tämä voittaa hänelle kunnian ja kunnioituksen. Tällä tavalla hän todellakin jumaloi Allaahia ja suorittaa palvontansa Hänelle, toivomatta keneltäkään muulta kuin Häneltä, ollen pelkäämättä ketään paitsi Häntä, katumatta kenellekään paitsi Hänelle. Tällä tavoin hän on saavuttanut menestyksensä ja antanut itselleen onnellisen lopun.
– Toinen etu, jota mikään muu kuin tauhiid ei voi saavuttaa – on jos se on täysinäinen ja täydellinen sydämessä ja se suoritetaan varmalla vakaumuksella ja täydellä vilpittömyydellä, niin se aiheuttaa jopa mitättömien tekojen lisääntymisen, moninkertaistaen hänen tekojensa ja sanojensa arvon yli rajan tai laskukyvyn, ja palvojan kalimat at-ikhlaas, laa ilaaha illaa Allaah -lausunto kallistaa vaakaa siten, että taivaat, maat ja kaikki niissä olevat Allaahin luodut eivät voi saavuttaa läheskään sen painoa.
Kuten Abu Sai’idin (radija Allaahu ‘anhu) hadiithissa sekä siinä hadiithissa jossa mainitaan kortti, joka sisälsi ”laa ilaaha illaa Allaah” lausunnon joka painaa enemmän kuin 99 kirjakääröä täynnä syntejä –jokainen käärö ulottuen niin kauas kuin silmä näkee. [1]
Kaikki tämä annetaan sen sanomisesta [lausunnon “laa ilaaha illaa Allaah”] täydellä vilpittömyydellä. Ja kuinka monet, jotka sen sanovat eivät ole saavuttaneet tätä astetta koska heidän sydämensä eivät sisällä tauhiidia ja vilpittömyyttä kuten oli tämän palvojan sydämessä, eikä lähellekään sitä.
-Tauhiidin eduista on, että Allaah on antanut sen ihmisille voiton, kunnian, kunnioituksen ja avun tässä elämässä. Hän antaa heille johdatuksen ja tekee asioista heille helpompia, järjestää heidän asiansa ja voimistaa heidän sanansa ja tekonsa.
– Allaah suojelee tauhiidin ja uskon ihmisiä tämän maailman ja tuonpuoleisen epäkohdilta, ja Hän antaa heille rauhallisen elämän ja lohdutuksen Hänen muistelemisessaan. Tämän todiste on tunnettu ja sen voi nähdä useasti kirjassa ja sunnassa. Ja Allaah tietää parhaiten.
– Tauhiidin toteuttaminen poistaa ja puhdistaa henkilön: suuresta ja pienestä shirkistä, uudistetuista lausunnoista ja uskomuksista, uudistetuista tavoista ja teoista (bida’) ja tottelemattomuudesta.
Tämä saavutetaan täydellä vilpittömyydellä Allaahia kohtaan sanoissa, teoissa ja aikomuksissa ja välttämällä suurta shirkiä, joka kumoaa tauhiidin ja pientä shirkiä- joka kumoaa sen kokonaisuuden, ja välttämällä uudistuksia ja tottelemattomuutta, joka likaa tauhiidin ja estää sen täysinäisyyden ja on esteenä sen tuloksille.
– Henkilön tauhiidin tulosten joukosta on se, että sydäntä motivoi iimaan (usko), tauhiid ja ikhlaas (vilpittömyys). Hän tekee tekonsa vilpittömän uskon perusteella koska Allaahin määräykset johdattavat häntä, totellen, katuen ja hakien turvaa Allaahilta eikä pilaten sitä pitämällä kiinni tottelemattomista asioista.
Sellainen on hän, joka astuu paratiisiin ilman tilintekoa, hän on niistä edelläkävijöistä, jotka astuvat sinne asumaan sen asuinpaikkoihin.
– Tauhiidin täyden toteuttamisen selvimmistä merkeistä on omistautuminen Allaahille ja vahva riippuvuus Allaahista (tawakkul). Siten, että sydämessään hän ei katso muita luotuja kohti mitään tarpeitaan varten eikä ylennä heitä, ei kysy heiltä kielellään missään olosuhteissa. Pikemminkin hän käyttäytyy sekä ulkoisesti että sisäisesti puhuessaan ja toimiessaan, rakastaen ja inhoten jokaisessa tapauksessa ja jokaisessa tilanteessa: hän aikoo vain Allaahin Kasvoja, seuraten Allaahin lähettilästä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam).
Ihmiset eriävät tässä asteittain koskien tätä suurta asemaa:
”Ja kaikkia varten tulee olemaan asteet sen mukaan mitä he tekivät, että Hän (Allaah) voi korvata heille täysin heidän tekonsa. Eikä heille tehdä vääryyttä.” [2]
– Tauhiidia ei saavuteta pelkällä halulla tai rukouksella ilman todellista merkitystä, eikä tyytyväisyydellä ilman aikaansaannoksia.
Mutta se riippuu sydämen vakaudesta uskon elementeissä, ihsaanin toteutumisessa ja siinä, että se todellakin hyväksyy kauniit tavat ja kauniit oikeamieliset teot.
Alaviitteet:
[1] Tekijä (rahimahu Allaah) viittaa erääseen Ahmadin, at-Tirmidiin ja muiden (ks. As-Sahiiha nro 135) tallentamaan hadiithiin ’Abd Allah bin ’Amr bin al-’Aasilta (radija Allaahu ’anhu), että Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:
”Ylösnousemuksen päivänä Allaah tulee valitsemaan erään miehen ummani joukosta koko luomakunnan eteen. 99 kirjakääröä tullaan avaamaan hänelle; jokainen käärö tulee olemaan yhtä pitkä (ulottuen yhtä kauas) kuin silmä näkee. Sitten (hänelle) tullaan sanomaan: Kiellätkö kaiken tämän? Ovatko tallenteeni tehneet vääryyttä sinulle? Joten mies tulee vastaamaan: Ei, Herrani. Allaah tulee sanomaan: Todellakin sinua varten on yksi hyvä teko Meidän tykönämme, sinua ei tulla sortamaan tänään ollenkaan. Sitten kortti tullaan tuomaan eteen ja siinä tulee olemaan: “ashhadu an laa ilaaha illaa Allaah wa ashhadu anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuuluhu”, (Todistan, että ei ole ketään palvomisen arvoista paitsi Allaah, ja Muhammad on Hänen palvelijansa ja lähettiläänsä.) Sitten Allaah tulee sanomaan: Tuo (pahojen tekojen) vaakasi. Mies tulee sanomaan: Mitä tämä kortti on verrattuna näihin kääröihin? Hän (Allaah) tulee sanomaan: Varmasti sinulle ei tulla tekemään vääryyttä. Joten kirjakääröt tullaan laittamaan vaa’an toiseen kuppiin ja kortti tullaan laittamaan toiselle puolelle ja kääröt tulevat olemaan kevyitä ja kortti tulee olemaan raskas. Mikään ei paina enempää kuin Allaahin nimi.
[2] Koraani , Suurat al-Ahqaaf : 19, tarkoituksen tulkinta.