Lähde: As-Salaat wa Atharuhaa…
1. Että Allaah Ylevä lakaisee pois synnit viiden rukouksen avulla.
2. Että viisi rukousta ovat niiden välillä tapahtuvien tekojen sovitus, kunhan vältetään suuria syntejä.
3. Että synnit polttavat ja tuhoavat henkilön, ja siksi on tarpeellista sammuttaa ne näiden rukousten avulla.
4. Että muslimi tavoittaa oikeamielisten ja marttyyrien tason rukoustensa, paastoamisensa ja hyväntekeväisyytensä avulla.
5. Rukouksen ylivoimaisuus muihin tekoihin verrattuna.
6. Että Allaah, Ylevä, osoitti suopuuttaan seuralaista kohtaan päästämällä hänet paratiisiin ennen veljeänsä, joka kuoli marttyyrinä, koska hän rukoili enemmän kuin tämä veli.
7. Että rukous on valo, joka valaisee palvelijan tien tässä maailmassa ja tuonpuoleisessa.
8. Että maahan kumarrusten ja rukousten suuri määrä on tapa päästä seuraamaan lähettilästä (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) paratiisiin.
9. Että kahden rakaatin rukous on kuolleelle henkilölle rakkaampi kuin koko maailma ja mitä se sisältää.
10. Että sydämen tyhjentäminen rukouksessa Allaahille asettaa henkilön samaan tilaan kuin missä hän oli silloin, kun hänen äitinsä synnytti hänet.
11. Että jos henkilö joutuu tuleen – etsimme turvaa siitä – enkelit tulevat poistamaan hänet sieltä ja tunnistamaan maahan heittäytymisen merkit.
12. Että rukous ottaa osaa saatanan henkilön pään päälle solmimien solmujen selvittämiseen.
13. Että yörukous on pakollisten rukousten jälkeen paras rukous.
14. Että hän, joka rukoilee yöllä saa palkkion, josta suuri osa ihmiskuntaa jää paitsi.
15. Kiitollisuus Allaahia kohtaan osoitetaan (pakollisen)- ja yörukouksen kautta.
16. Että Allaahin eniten rakastama rukous on Daawuudin (aleihi as-Salaam) rukous, joka tarkoittaa, että rukoillaan yksi kolmasosa yöstä ja nukutaan kaksi kolmasosaa.
17. Että Allaah osoitti palvelijalleen suopuuttaan vastaamalla yön aikana olevan tunnin aikana tuleviin pyyntörukouksiin. Muslimin sopii tavoitella sitä ja yrittää löytää se, jotta hän saisi hyvän elämän tässä maailmassa ja tuonpuoleisessa.
18. Että yörukous on oikeamielisyyden ja taqwaan todiste ja se sovittaa synnit ja estää henkilöä lankeamasta niihin.
19. Että Allaah ’azza wa djall peittää armollaan miehen ja vaimon, jotka auttavat toisiaan yörukouksen suorittamisessa. Jos toinen kieltäytyy niin toinen pirskottaa vettä hänen kasvoilleen.
20. Että yön aikana suoritetut kaksi rukous-rak’aat laittaa henkilön niiden miesten ja naisten joukkoon, jotka muistavat Allaahia usein.
21. Että Allaah on ällistynyt miehestä, joka herää unestaan, jättää lakanansa, vaimonsa ja häntä kohtaan olevan rakkautensa rukousta varten. Allaah nauraa hänelle ja kertoo hänestä enkeleille.
22. Että ei ole kateutta eikä kilpailua paitsi niiden kahden miehen välillä, joista yksi rukoilee yöllä ja lausuu koraania, jonka Allaah on hänelle lahjoittanut.
23. Että häntä, joka lausui 10 koraanin jaetta yörukouksessa ei kirjata laiminlyövien joukkoon, yksi qintaarin mittainen palkkio kirjataan hänen ansiokseen ja Allaah Ylevä tulee sanomaan hänelle: ”Lausu ja nouse yksi taso ylöspäin jokaisen jakeen avulla”, kunnes hän on viimeisessä jakeessa, jonka hän tuntee. Allaah osoittaa hänelle suopuuttaan antamalla hänelle ikuisen elämän.
24. Että hänet, joka rukoilee sadan jakeen rukouksen yöllä kirjataan hurskaiden palvelijoiden joukkoon ja hänet, joka rukoilee tuhat jakeen kirjataan muqantariinien joukkoon, ja hänet, joka rukoilee kaksisataa jaetta kirjataan hurskaiden ja vilpittömien palvelijoiden joukkoon.
25. Että hän, joka kävelee rukoukseen (moskeijassa) tulee saamaan korkean aseman ja hänen syntinsä pyyhitään pois, sekä moskeijaan menomatkan että paluumatkan ansiosta.
26. Että hän saa kymmenen hyvää tekoa jokaisesta askeleesta, jonka hän ottaa.
27. Että muslimi kirjataan palvelijoiden joukkoon siitä hetkestä kun hän jättää kotinsa siihen asti kun hän palaa sinne takaisin.
28. Että hän, joka kävelee pisimmän matkan sitä kohtaan saa suurimman palkkion, sekä hän, joka on häntäkin kauempana moskeijasta.
29. Että jokainen askel, jonka palvelija ottaa rukoillakseen yhteisesti kirjataan hänen suorittamaksi hyväntekeväisyydeksi.
30. Että moskeijan suuntaan monen askeleen ottaminen kuuluu ar-ribaatiin (rajan vartioinniksi).
31. Että jokainen kerta kun palvelija menee moskeijaan aamulla tai illalla valmistaa hänelle paratiisissa pidettäviä pitoja.
32. Että Allaah tekee heidän, jotka kävelevät pimeydessä moskeijaan valostaan täyttä ja täydellistä tuomiopäivänä.
33. Että hänen, joka jättää kotinsa puhtauden tilassa pakollista rukousta varten, palkkionsa on kuin pyhinvaeltajan palkkio ihraamin tilassa .
34. Että hän, joka menee moskeijaan saa Allaahilta takuun, että Allaah antaa hänelle elatuksen ja riittää hänelle hänen asioissaan.
35. Että hän, joka kävelee yhteisrukoukseen, kaunistettuaan wuduunsa ja matkustaa tapaamaan Allaahia, Ylevää, saa suuren suosion Allaahilta siten, että Allaah pitää arvossa niitä palvelijoitaan, jotka vierailevat Hänen luonaan, ja Allaahin arvostus tarkoittaa sitä, että Hän nostaa heidän iimaaninsa, osoittaa heille suosiotaan, palkitsee heidät, nostaa heidän asemaansa, ottaa pois heidän vaikeutensa ja tekee heidän sydämistään tyytyväisiä ja onnellisia.
36. Yhteisrukouksen pakollisuus.
37. Että profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) ei antanut myönnytystä vanhalle sokealle miehelle, antamalla hänen jättää yhteisrukous. Miten sitten ne, jotka ovat hyvässä kunnossa saisivat siitä myönnytyksen?
38. Että häntä, joka jättää yhteisrukouksen, on uhattu välinpitämättömyydellä ja sydämeen asetetulla leimalla.
39. Että yhteisrukouksesta poissapysyminen on tekopyhyyden merkki.
40. Seuralaisten (radija Allaahu ’anhum) äärimmäinen yritys päästä yhteisrukoukseen vaikeista olosuhteista huolimatta.