Lähde: Islamic Principles and Rules of Debate.
Väitettyämme, että ihmisten älykkyys, käsityskyky ja taipumus riitelyyn eroavat toisistaan kovasti, on tärkeätä lisätä, että Allaah on osoittanut totuuden tien maamerkkien avulla. Jos siteeraamme taas seuraavaa jaetta: ”Jos Jumala tahtoisi, Hän voisi tehdä teistä yhden kansakunnan, mutta Hän antaa teidän kuulua eri uskontoihin koetellakseen teitä sen suhteen, mitä Hän on teille antanut”, viimeinen osa viittaa tähän totuuden itsestäänselvyyteen. Eräässä toisessa jakeessa, tämä on vieläkin itsestäänselvempää: ”..Jumala johdattaa oikealle tielle kenet haluaa” [2:213]
Halujen ja oikkujen otteesta vapaana ihmisen mieli ei voi olla löytämättä totuutta, jos hän etsii sitä ahkerasti. Ihmiselle on lahjoitettu alkuperäisestä luomisestaan asti opas, joka auttaa häntä löytämään totuuden. Tämä on seuraavan koraanin jakeen ideana: ”Pysy siis uskossasi sen luonnon mukaan, jonka Jumala on luonut ihmisille. Jumalan luomistyötä ei voi muuttaa. Tämä on suora uskonto, mutta useimmat ihmiset eivät ymmärrä.” [30:30]
Seuraava profeetan perimätieto puhuu samasta asiasta: ”Jokainen vastasyntynyt syntyy fitrassa (puhdas alkuperäinen tila). Ne ovat hänen vanhempansa, jotka tekevät hänestä myöhemmin juutalaisen, kristityn tai muun; samoin kuin eläimet syntyvät nenällisenä, ja ihmiset leikkaavat niiden nenät myöhemmin.”
Uskon pääperiatteet, suuret hyveet ja paheet, joista järkevät ihmiset ovat kaikki samaa mieltä, ovat löydettävissä koraanista selvällä kielellä, joka ei jätä sijaa riidoille tai väärinymmärryksille. Tätä kirjan osaa kutsutaan ”kirjan äidiksi” (siis kirjan perustaksi), koska se sisältää ehdottomia määräyksiä. Kukaan uskovainen ei voi kieltää näitä jakeita tai väärentää niitä tyydyttääkseen halujaan tai oikkujaan. Niistä ei myöskään voi tehdä mielivaltaisia tai epäoikeutettuja tulkintoja. Mutta tästä myöhemmin. Tässä lisäämme, että edellisen kategorian ollen tulkinnoille suljettu, oppineet voivat olla eri mieltä toisenlaisista asioista. Eri mieltä oleminen ei ole synti; oppinut palkitaan tuonpuoleisessa jos hän on päätöksessään väärässä ja hän saa kaksinkertaisen palkkion jos hän onkin oikeassa. Tämä rohkaisee oppineita vaivannäköön ja kiistanalaisten asioiden ratkaisemiseen, jotta totuus pääsisi esille ja yhteiskunnalle paras ratkaisu löytyisi. Tämä on osoitus Herran suuresta viisaudesta.