Lähde: Al-Asaala 7, s. 71/3.
Kysymys: “Minkälainen suhde fiqh tieteellä on hadiithin tieteen kanssa? Ja onko muhaddithin (hadiithin oppineen) pakko olla faqiih (fiqhin oppinut) vai pelkkä muhaddith?”
Sheikh al-Albaanii:
”Faqiihin pitää olla muhaddith mutta muhaddithin ei tarvitse olla faqiih koska muhaddith on luonnollisesti faqiih. Opiskelivatko profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuralaiset fiqhiä vai ei? Ja minkälaista fiqhiä he opiskelivat? Kyseessä oli se mitä he ottivat vastaan Allaahin lähettiläältä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), näin ollen he opiskelivat hadiithia.
Mitä tulee näihin fuqahaan jotka opiskelevat oppineiden lausuntoja ja heidän fiqhiään mutta eivät opiskele profeettansa hadiithia, joka on fiqhin todellinen lähde, niin näille yksilöille sanotaan: onko teidän pakko opiskella hadiithin tiedettä koska emme todellakaan voi kuvitella aitoa fiqhiä ilman hadiithin tietoa hifdhin suhteen, ja sen tietämistä mikä on aitoa ja mikä on epäaitoa, ja samalla emme voi kuvitella muhaddithia joka ei ole faqiih.
Näin ollen koraani ja sunna ovat fiqhin lähteitä -kaiken fiqhin. Mitä tulee siihen fiqhiin joka on tänä päivänä yleistä niin se on oppineiden fiqh eikä koraanin ja sunnan fiqh. On totta, että osa tätä fiqhiä tulee koraanista ja sunnasta ja osa on pelkkiä mielipiteitä ja ijtihaadia, mutta paljon näistä (mielipiteistä ja ijtihaadista) ovat ristiriidassa hadiithin kanssa koska heillä ei ole siitä laaja-alaista tietoa.”