Lähde: Muaamaraat al-kubraa ’alaa al-mar’a al-muslima (Suuret salaliitot musliminaista vastaan).
Bismi Allaah ar-Rahmaan ar-Rahiim,
Moni seuralainen on kertonut Allaahin lähettilään sanoneen, että tiedon haku on pakollista jokaiselle muslimille. Muslimi-sana käsittää sekä miehet että naiset.
Allaah, Ylevin, sanoi: ”Oi te jotka uskotte,torjukaa itsestänne ja perheistänne tuli (helvetti) jonka polttoaineena on ihmiset ja kivet” [Suurat at-Tahriim : 6, tarkoituksen tulkinta]
Koraanin kommentoijat ovat selittäneet jakeen tarkoittavan “heidän opettamistaan ja kasvattamistaan.” Profeetta sanoi, ”opettakaa lapsenne rukoilemaan 7-vuotiaana. Rankaiskaa heitä 10-vuotiaana (jos he eivät rukoile) ja erottakaa eri sukupuolet samasta sängystä. ”Abu Daawuudin kertoma ’Abd Allaah ibn Amrin hadiithista, tarkoituksen tulkinta). ”Lapset”-sana käsittää sekä mies-että naispuoliset.
Sekä Sahiih al Bukhaariissa että Muslimista löytyy Abu Muusaa Al-Ash’arin hadiith jonka mukaan profeetta, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, sanoi (tarkoituksen tulkinta): ”Kuka tahansa mies joka omistaa orjattaren ja hän opettaa häntä ja kasvattaa häntä hyvin, opettaa hänelle kuria ja tekee tämän hyvin, sitten vapauttaa hänet ja naittaa hänet sen jälkeen, niin hänelle on kaksi palkkiota.” Joten mietipä, hyvä musliminainen, miten profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, kehoitti orjattaren kouluttamista, entäpä sitten vapautetun naisen?!
Allaah sanoo:
“Ja muistakaa (oi te profeetan perheen jäsenet Herranne siunauksia) mitä taloissanne resitoidaan Allaahin jakeista ja al-hikmasta (eli profeetan sunnasta , laillisista tavoista jne. joten antakaa kiitoksenne Allaahille ja ylistäkää Häntä tästä koraanista ja sunnasta).” [Al-Ahzaab :34, tarkoituksen tulkinta] (Tämä jae on osoitettu profeetan vaimoille).
Tässä al-hikmalla (viisaudella) tarkoitetaan sunnaa. Ahmad, Al-Haakim ja An-Nasaai (Al-Kubraassa) kertoivat As-Shifaa bin ’Abd Allaahin hadiithista jossa hän sanoi: “Allaahin lähettiläs saapui seuraamme kun olin Hafsan kanssa joten hän sanoi minulle: Etkö opeta hänelle ruqiaa, aivan kuten opetit hänelle kirjoittamista?” (tarkoituksen tulkinta). Näin ollen näiden todisteiden perusteella on aivan selvää, että muslimityttöjen huoltajien on pakollista kouluttaa heitä. Tämä on (uskonnossa) pakollista. Samoin sisarien on pakollista oppia mikä on tarpeellista uskonnon asioista.
Ja näistä asioista:
1) At-tauhiidin oppiminen ja se on kaikkien palvonnan tekojen suuntaaminen yksin Allaahille pelosta, katumuksesta, uhraamisesta, vannomisesta, rukouspyynnöstä, avun pyytämisestä, rakkaudesta ja hurmiosta.
2) Rukouksen oppiminen ja sen mikä liittyy paastoamiseen ja muuhun joka on pakollista jokaiselle naiselle.
3) Opettaa heille arvokkaat tavat: soveliaisuutta, vaatimattomuutta, siveyttä ja, että kaikki teot tehdään tietoisuudella siitä, että Allaah on aina tarkkaavaisena. Tällaistä hyötyä löytyy hadiithista: ”Ja erottakaa eri sukupuolet samasta sängystä.”
4) Opettaa heille se mikä liittyy aviomiehen ja lähisukulaisten oikeuksiin.
Se mikä isien ja huoltajien pitää tietää on, että heidän tarvitsee opettaa tyttärilleen ja vaimoilleen kaikki se jota he tarvitsevat hyvyyden asioista ja pahuudesta varoittamisesta. Joten katsokaa mikä ero, todellakin jaahiliijan naiset olivat sokean tietämättömiä. Joten kun islaam tuli niin se avasi heille oven Allaahin uskontoa koskevaan koulutukseen.
Yli 300 naisseuralaista välittivät Allaahin lähettilään hadiithia, tafsiirin ja fiqhin lausuntojen lisäksi. Mitä tulee hadiithin (tieteeseen), niin naiset ovat kertoneet tuhansia hadiitheja. Heistä on sellaisia jotka ovat kertoneet tuhansia hadiitheja ja heistä on niitä jotka ovat kertoneet vähemmän kuin tuhat hadiithia. Joten jos tätä koulutusta ja sen pakollisuutta (joka on jo tehty selväksi) ei panna käytäntöön niin se on isien ja huoltajien tuhoksi. Koska he auttavat tällä tavalla Allaahin uskonnon tuhoamista, ja ovat syynä siihen, että naiset ovat alttiina jokaiselle pahuudelle.
Allaah antoi musliminaisille menestyksen, ja näin ollen he kilpailivat keskenään hyödyllisen tiedon haussa. ’Aaisha sanoi: ”Ujous ei estänyt ansaar-naisia tavoittelemasta uskonnon ymmärtämistä.” (Al-Bukhaariin ja Muslimin kertoma, tarkoituksen tulkinta). Umm Ad-Dardaa sanoi: ”Etsin palvontaa kaikesta (tekemästäni) ja löysin sen oppineiden istunnoista.”