Lähde: The book of sincerity.
Ennen kuin otat yhtäkään askelta – muslimiveljeni ja -sisareni – sinun on tärkeä tuntea tie, jolta vapautuksesi löytyy. Älä väsytä itseäsi monilla teoilla. Ehkä hän, joka tekee monia tekoja, ei voita siinä kuin väsymyksen tässä maailmassa ja tuomion tuonpuoleisessa [1]. Allaah Ylevä sanoo:
Heidän tekonsa me jauhamme hienoksi pölyksi [2]
Hän sanoo myös:
Hän on luonut elämän ja kuoleman koetellakseen teitä ja nähdäkseen, ketkä teistä tekevät hyviä tekoja [3]
Tämän vuoksi tiedä ennen muuta tarvittavat ehdot jokaiselle teolle, jotta teko hyväksytään. On erittäin tärkeätä, että kaksi suurta ja merkittävää asiaa täytetään jokaisen teon kohdalla. Jos niitä ei ole tekoa ei hyväksytä.
Ensimmäinen: Että hän, joka teki teon ei halunnut muuta kuin Allaahin, ’azza wa djall, kasvoja sen kautta.
Toinen: Että teko sopii siihen, mitä Allaah Ylevä on säätänyt kirjassaan tai Hänen lähettiläänsä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) on selittänyt sunnassaan.
Fudeil ibn ’Ijjaad, eräs taabi’ii, sanoi katsoen tätä jaetta {…jotta Hän voisi koetella, ketkä teistä tekevät hyviä töitä…} [11:7], ”Vilpittömimmät ja korrektimmat” joten he, jotka olivat hänen ympärillään sanoivat ”Ja mikä on kaikkein vilpittömintä ja korrektimpaa?” Hän vastasi ”tekoa, joka on oikea mutta vilpillinen ei hyväksytä ja tekoa, joka on vilpitön mutta väärä ei hyväksytä kunnes se on sekä vilpitön että korrekti. Vilpitön ei tarkoita muuta kuin, että tavoitellaan Allaahin kasvoja ja korrekti tarkoittaa sitä, että se on yhteisymmärryksessä sunnan kanssa.”
Jotkut salafit sanoivat: Ei ole tekoa, vaikka se olisi kuinka mitätön paitsi, että siltä kysytään kaksi kysymystä: Miksi teit sen? Ja: Miten teit sen?
Ensimmäinen kysymys liittyy teon syyhyn ja motiiviin. Jos motiivi on maailmallinen kuten ylistyksen tai statuksen tai jonkun muun maallisen päämäärän tavoittelu, sitten se on paha teko ja se heitetään takaisin tekijälleen. Jos teon motiivi oli täyttää Allaahin oikeus puhtaaseen orjuuteen häntä kohtaan ja tapa päästä Häntä lähelle niin se on hyvä teko ja in shaa Allaah se hyväksytään.
Toinen kysymys liittyy lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) imitoimiseen. Oliko teko säädettyjen tekojen mukainen vai oliko se keksimäsi ja uudistamasi teko? Jos se kuului lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) johdatukseen sitten se on hyvä teko ja jos se oli ristiriidassa lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) tapojen kanssa, niin se oli huono teko ja sitä ei hyväksytä tekijältään kuten ’Aaishan (radija Allaahu ’anhaa) hadiithissa sanotaan: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Hän, joka tuo tähän meidän asiaamme jotain, mikä ei kuulu siihen, se torjutaan häneltä.”[4] Ja hän myös kertoi että Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Joka tekee teon, jota me emme ole määränneet, se hylätään häneltä.”[5]
Kun yksi näistä kahdesta ehdosta ei täyty niin teko ei ole oikeamielinen eikä hyväksyttävä. Siunatun ja Ylevän sanat riittävät selittämään miksi:
Joka toivoo tapaavansa Herransa, tehköön hyviä töitä älköönkä palvoko ketään muuta Herransa rinnalla [6]
Allaah, Mahtava on määrännyt tässä jakeessa, että teon pitäisi olla oikeamielinen tarkoittaen, yhteisymmärrystä sharii’an kanssa. Sitten Hän määräsi, että henkilön pitäisi tehdä se vilpittömästi Allaahille, olla haluamatta sen kautta mitään muuta kuin Häntä.
Al-Haafidh Ibn Kathiir (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Nämä ovat hyväksytyn teon kaksi pilaria. Teon tarvitsee olla vilpittömästi Allaahille ja myös oikeanlainen, Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sharii’an mukainen. Samankaltaista on kerrottu myös al-Qaadi Ajjaadilta – olkoon Allaah hänelle armollinen – ja muilta.
Allaah Ylevä sanoi myös:
Kenellä olisi parempi uskonto kuin sillä, joka alistuu Jumalan edessä, tekee hyvää…[7]
Kasvojensa alistaminen Allaahin vuoksi tarkoittaa: Tehdä aikomuksestaan ja teostaan sellainen, että se on vain Allaahia varten ja hyvän tekeminen tarkoittaa: lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sunnan imitoimista ja seuraamista.
Alaviitteet
[1] Tätä kuvaa hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanansa: ”Ehkä paastoava henkilö ei saa paastostaan mitään muuta kuin nälkää ja hän, joka seisoo rukouksessa pitkin yötä pelkkää väsymystä.” Ibn Maajan kertoma Abu Hureiralta ja Sheikh al-Albaanii väitti sen olevan autenttinen Sahiih al-Jaami’issaan nro 3482.
[2] Suurat al-Furqaan 25:23
[3] Suurat Al-Mulk 67:2
[4] Muslimin kertoma
[5] Muslimin kertoma
[6] Suurat Al-Kahf 18:110
[7] Suurat an-Nisaa 4:125.