Lähde: Al-Furqaan nro 101.
Tri ’Ali bin Muhammad bin Naasir al-Faqihilta kysyttiin oppineita kohtaan olemassa olevien epäilysten syitä, Allaahin sharii’an mukaan hallitsemisen yhteydessä sekä sen yhteydessä , että poliittiset aktivistit haluavat sen toimeenpanoa. Hän vastasi: Totisesti näiden ihmisten tapa on aivan kuten ensimmäisten aikojen ihmisten, että he haluavat erottaa nuoret oppineista sanoessaan, ’oppineet eivät ymmärrä mitään’ ja kun he puhuvat pahaa umman avainhenkilöistä oppineiden joukossa. He aiheuttavat myöskin epäilyksiä näitä oppineita kohtaan teoillaan, ja he sanovat, ’he eivät ymmärrä mitään ajankohtaisista asioista, eikä yhteiskunnan asioista tai mitä islaam vaatii [nykyisin], he ymmärtävät vain joitain tiettyjä asioita’ kuten aikaisemmin sanottiin esim. ’naisten kuukautisia ja epäpuhtauksia koskevia asioita’.
Samanlaiset ihmiset aikaisempina aikoina sanoivat jotain saman tyyppistä kuten as-Shaatibi ’al-I’tisaamin kirjassa, kun hän mainitsee eräästä uudistajien ihmisestä, että tämä sanoi, ’Ajatus Ibn Siiriinistä ja Hasan al-Basrista on sen kaltainen, ettei se ulotu kuukautisvaatteiden yläpuolelle!!! Ja eräs toinen sanoi, ’Totisesti ajatus as-Shaafi’iistä ja Abu Haniifasta ei mene naisten alusvaatteiden yläpuolelle’!!!
Tällä tarkoitetaan, että nämä oppineet, kuten Hasan al-Basrii, Ibn Siiriin, imaam as-Shaafi’ii, imaam Abu Haniifa, jotka ovat umman johtajia, he sanovat heistä, etteivät he ymmärrä mitään paitsi tätä.
Mitä taas tulee näihin meidän aikamme henkilöihin, niin he ovat tulleet esiin samanlaisilla väitteillä mutta eri tavoilla ja menetelmillä. Joten he sanovat, ’Nämä oppineet eivät ymmärrä mitään ajankohtaisista asioista, fiqh al-waaqi’stä, ainoa mitä he tietävät on tämä tietty fiqh, joka on naisten kuukautisista ja epäpuhtaudesta.
Joten tämän tarkoituksena on erottaa nuoriso oppineista, koska kun he ovat saavuttaneet tämän eron nuorten ja oppineiden välillä, jotka antavat nuorisolle Allaahin uskonnon ymmärryksen, sen seurauksena he voivat hämmentää heitä ja ohjata heitä mihin tahansa ideaan, johon he haluavat. Ja sillä tavalla he ovat onnistuneet, koska he ovat erottaneet yhteiskunnan tästä tietystä oppineesta tai jostain muusta oppineesta.
Ja väärintekijät kykenevät levittämään mitä tahansa haluamiaan ideoita nuorten joukkoon- koska kun nuorten mielet ovat turmeltuneet, he tekevät virheitä joiden kautta he aiheuttavat itselleen, yhteiskunnalleen, jossa he asuvat ja da’walle harmia. Tämä johtuu siitä, että nämä nuoret rupeavat hakemaan ymmärrystä toisiltaan, lukien hadiitheja toisilleen ja poimien sääntöjä niistä (itsekseen), ja sitten he rupeavat toteuttamaan kaikkea tätä omilla näkemyksillään ja haluillaan. Ja silti jos he olisivat palanneet oppineiden luokse, oppineet olisivat selittäneet kaikki nämä asiat heille.
Ja khawaarijit, lukiessaan seuraavaa hadiithia, “Ken harjoittaa haureutta, ei tee sitä uskovaisena ollessaan…”, he sanoivat, että se henkilö on epäuskova ja he perustivat periaatteensa tämän varaan. Silti jos heidän joukossaan olisi ollut oppinut, hän olisi sanonut, ”Katsokaa, on toinen hadiith, itse Abu Dhaarin raportoima, ’Ken kuolee tauhiidissa pääsee paratiisiin, vaikka olisi harjoittanut haureutta ja varastanut’.”
Sen takia oppineet ovat niitä, jotka selittävät asiat nuorille. Mitä taas tulee näihin ihmisiin, niin he aiheuttavat epäilystä koskien umman avainhenkilöitä, heidän päämääränsä ollen nuorten ja oppineiden etäännyttäminen toisistaan, jotta he loppuen lopuksi eivät ymmärrä mitään ja rupeavat seuraamaan heitä miten vaan he haluavat.