Lähde: Al-Asaala -lehti, 18. nro.
Kysymys: Kuinka paljon tulisi muslimin huolehtia politiikasta tänä päivänä islaamilaisten ohjeiden puitteissa?
Vastaus: Jos se mitä ‘politiikalla’ tarkoitetaan on umman hallintaa niin todellisuus on se, että politiikka ei ole umman yhden yksilön teoista mutta paremminkin se on islaamilaisen valtion tehtävä. Tämä on siinä tapauksessa jolloin politiikan takana oleva päämäärä, kuten sanoimme aikaisemmin, on umman hallitseminen ja sen asioista huolehtiminen, jotta korjattaisiin sen uskonnolliset ja maalliset asiat. Jos ’politiikalla’ tarkoitetaan tätä niin sitten se on fard kifaaja (tiettyjen henkilöiden velvollisuus). Joten se ei kuulu niille ihmisille, jotka eivät ole vastuussa valtiosta tai hallinnasta eikä niiden, jotka eivät pysty aiheuttamaan hyvää eivätkä pahaa.
Mitä tulee uutisten saamiseen jotta henkilö olisi tietoinen muslimien tilanteesta ja heidän heikkoudestaan, ja jotta vältettäisiin tämänlaiset seuraukset niin sitten, kuten sanomme, tämä kuuluu tasfijaan (puhdistaminen) ja tarbijaan (kasvatus) – islaamin puhdistamiseen siitä, joka on tunkeutunut sen sisään ja muslimien koulutukseen keskittymiseen ja kasvattamiseen heidät tässä puhdistetussa islaamissa. Joten näiden yleisten olosuhteiden tietäminen, jotka koskevat muslimeja on pakollista kuten vanha arabialainen runoilija sanoi, ottaen tarkoituksensa autenttisesta hadiithista:
”Opin pahan ei pahan takia mutta pystyäkseni välttämään sitä
ja ken ei tunnista hyvää pahasta hän tulee putoamaan siihen.”
Tämä tulee hadiithista – ja tarkoitan sillä Hudhaifa Ibn Al-Jamaanin, radija Allaahu ’anhumaa, hadiithia, josta on reportoitu Al-Bukhaariin ja Muslimin Sahiihissa. Hän, radija Allaahu ’anhumaa, sanoi: “Ihmiset kysyivät Allaahin lähettiläältä,
salla Allaahu ’aleihi wa sallam, hyvästä mutta minä kysyin häneltä pahasta, pelosta, että se tavoittaisi minut.”
Joten se, että on tietoinen muslimien nöyryytyksestä ja heikkoudesta kääntääkseen heidät siitä pois kohti voimaa ja valtaa käyttäen tietoa niin tämä on yksi monien velvollisuuksien joukossa.
Mutta se, että viettää paljon aikaa saadakseen uutisia, tietoa taisteluista ja länsimaisesta politiikasta niin tämä kuuluu seuraavaan kategoriaan: ”Olla tietoinen asiasta on parempi kuin olla siitä epätietoinen.” Tämä on jotain, jota emme hylkää. Silti samalla meidän ei tulisi olla kovin innostuneita tai fanaattisia näistä asioista. Tämä on seurausta siitä, että profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ei perustanut seuralaistensa asiaa vihollistensa uutisista tietämiseen ja tarkkaan seuraamiseen samassa mittakaavassa kuin hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, keskittyi seuralaistensa opettamiseen yhdestä näkökulmasta ja heidän kasvattamiseen Allaahin määräyksiin toisesta näkökulmasta. Tämä on meidän uskomme koskien politiikkaa, joka perustuu kahteen kategoriaan, jotka mainitsimme aikaisemmin.