Lähde: Majmuu’ al-fataawaa Sheikh al-Islaam Ibn Taymiyyah 28. osa s. 391-394.
Hallitusvallan pitää liittyä uskontoon ja siihen, että tavoitellaan Allaahin läheisyyttä sen avulla. Koska Hänen läheisyytensä tavoitteleminen sen avulla Häntä ja Hänen lähettilästään tottelemalla on parhaista tavoista tavoitella läheisyyttä. Ja ihmisistä suurimman osan tila on todellakin turmeltunut sen vuoksi, että he tavoittelevat hallitusvaltaa tai omaisuutta sen lisäksi. Koska Ka’ab bin Maalik kertoi profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) että hän sanoi:
”Kaksi nälkäistä sutta jätetty vapaaksi lampaiden joukkoon ei ole vahingollisempaa kuin se, että henkilö himoaa omaisuutta ja asemaa, hänen uskonnolleen.” [1] At-Tirmidii sanoi että tämä hadiith on hasan sahiih.
Niin ollen hän kertoi, että se, että henkilö himoaa omaisuutta ja asemaa on vahingollista hänen uskonnolleen- yhtä paljon tai enemmän kuin kaksi nälkäistä sutta voivat tehdä lammasaitaukselle. Allaah, Korkein on varmasti informoinut hänestä, jolle kirja annetaan vasempaan käteen ja, että hän tulee sanomaan (tarkoituksen tulkinta):
”Rikkauteni ei minua lainkaan hyödytä, valtani on minulta häipynyt.” [Suurat Al-Haaqqa: 28-29]
Niiden äärimmäisyys, jotka tavoittelevat johtajuutta on, että heistä tulee kuten Faarao. Kun taas heistä, jotka keräävät omaisuutta tulee kuten Qaaruun, ja Allaah, Korkein, on todellakin tehnyt selväksi Faaraon ja Qaaruunin tapaukset kirjassaan. Koska Hän, Korkein sanoo:
”Eivätkö he ole kiertäneet maata ja nähneet, minkälainen on ollut niiden loppu, jotka elivät ennen heitä? Ne olivat aikanaan mahtavampia voimiltaan ja varustuksiltaan kuin nämä, mutta Allaah tuhosi heidät heidän syntiensä tähden; ja heillä ei ollut yhtään puolustajaa Allaahia vastaan.” [Suurat Raafir: 21]
Hän, Korkein, sanoo myös:
”Tuonpuoleisen kodin Me määräämme niitä varten, jotka eivät halua korottaa itseään maan päällä eivätkä halua tehdä pahaa. Parhaimman osan saavat viimein hurskaat.” [Suurat Al-Qasas: 83]
Koska varmasti ihmiset ovat neljää (eri) tyyppiä:
Ensimmäinen tyyppi: Ne, jotka haluavat valtaa ihmisiin sekä luoda korruptiota maassa; ja tämä on syntiä Allaahia kohtaan. Nämä ovat korruptoituneita kuninkaita ja hallitsijoita –Faaraon ja hänen seurueensa kaltaisia, ja nämä ovat luomakunnasta pahimpia. Allaah, Korkein, sanoo:
”Totisesti, Faarao oli maassaan mahtava. Hän jakoi sen asukkaat lahkoihin ja koetti heikentää erästä osaa heistä tappamalla miehet ja jättämällä vain naiset eloon. Hän oli todella vääryydentekijä.” [Suurat Al-Qasas: 4]
Muslim on samoin kertonut Sahiihissaan Ibn Mas’uudilta (radija Allaahu ’anhu) joka sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:
”Kenellä tahansa on atomin verran ylpeyttä sydämessään ei tule astumaan paratiisiin ja kenellä tahansa on atomin verran imaania sydämessään, ei tule astumaan tuleen.” Joten eräs mies sanoi: ‘Oi Allaahin lähettiläs: Todellakin rakastan sitä, että vaatteeni ovat hienoja ja että kenkäni ovat hienot, joten onko tämä ylpeyttä?’ Joten hän sanoi: ”Ei, varmasti Allaah on kaunis ja rakastaa kauneutta. Ylpeys on totuudesta piittaamattomuutta ja kansan halveksimista” [2]
Joten totuuden huomiotta jättäminen on sen hylkimistä ja sitä vastaan ponnistelemista. Kun taas kansan halveksiminen on heidän väheksymistään ja ylenkatsomistaan. Tämä on sellaisen henkilön tilanne, joka himoitsee valtaa ja korruptiota.
Toinen tyyppi: ne, jotka haluavat aiheuttaa korruptiota – ilman että heillä on valtaa –kuten varkaat ja rikolliset alhaisten ihmisten joukosta.
Kolmas tyyppi: ne, jotka haluavat valtaa ilman korruption aiheuttamista, kuten ne, joilla on uskoa joten he tavoittelevat valtaa sen avulla muiden kuin heidän ylitseen ihmisten joukosta.
Mitä tulee neljänteen tyyppiin, niin he ovat paratiisin ihmisiä. Ne, jotka eivät halua valtaa ihmisten ylitse eivätkä halua aiheuttaa korruptiota. Samalla kun he itse voivat olla korkeammassa asemassa kuin muut kuin he, kuten Allaah, Korkein, sanoo:
”Älkää väsykö älkääkä murehtiko; te voitatte, jos olette tosi-uskovaisia!” [Suurat Aal-‘Imraan: 139] Ja Hän, Korkein, sanoo:
”Älkää siis olko heikkoja anoen rauhaa, sillä te olette voitolla ja Allaah on kanssanne. Hän ei tee tekojanne mitättömiksi.” [Suurat Muhammad: 35] Ja Hän sanoo:
”Allaahille kuuluu kuitenkin kaikki mahti, samoin kuin Hänen sanansaattajalleen ja uskoville, mutta tekopyhät eivät sitä tiedä.” [Suurat Al-Munaafiquun: 8]
Joten kuinka monia on niitä, jotka tavoittelevat valtaa ja asemaa ja silti se ei lisää heitä paitsi kaatumisessa, ja kuinka monia oli niitä, jotka saivat vallan asemia ja silti he eivät tavoitelleet mitään valtaa tai korruptiota. Tämä johtuu siitä, että aikomus omata valtaa yli luomakunnan on sortamista. Joten koska ihmiset ovat yhden tyyppisiä, niin henkilön aikomus, että hän on ylimpänä (vallassa) samalla kun hänen kaltaisensa ovat hänen itsensä alla, on sortamista. Joten silloin kun on se tilanne, että hän on sortanut silloin kansa tulee inhoamaan sellaista joka on tällainen –ja heillä tulee olemaan katkeruutta häntä kohtaan.[3]
Tämä johtuu siitä, että hän, joka on oikeudenmukainen heidän joukostaan, ei rakastaisi olla ylempänä kuin kaltaisensa. Kun taas hän, joka on epäoikeudenmukainen heidän joukostaan toivoisi, että hän olisi ylempänä. Joten sen lisäksi tämä on pakollista- sekä älyssä että uskonnossa, että jotkut heistä tulevat olemaan muita ylempänä –kuten sanoimme aikaisemmin, aivan kuten vartalosta ei ole mitään hyötyä ilman päätä. Hän, Korkein, sanoo (tarkoituksen tulkinta):
”Hän se on asettanut teidät (toistenne) sijaisiksi maan päälle ja kohottanut jotkut teistä useita asteita toisten yläpuolelle koetellakseen teitä sen suhteen, mitä on teille antanut…” [Suurat Al-An’aam: 165] Hän, Korkein, sanoo myös:
”…Me jaamme heille elantonsa maallisessa elämässä ja Me olemme korottanut heistä muutamia arvossa toisten yläpuolelle, jotta toiset eläisivät toisille alamaisina…” [Suurat Az-Zukhruf: 32]
Joten sharii’a on tuonut hallitsijuuden ja omaisuuden ratkaisun Allaahin tiellä. Niin ollen jos hallitsijuuden ja rikkauden takana oleva aikomus on se, että tavoitellaan Allaahin läheisyyttä ja käytetään rahaa Hänen tiellään; silloin tämä on uskonnon ja tämän elämän parantamista. Jos taas hallitsija eristäytyy uskonnosta – tai uskonto hallitsijasta – silloin kansan asiat korruptoituvat. Koska varmasti Allaahin tottelemisen ihmisillä on huomattava asema Hänelle syntisyyden ihmisiin verrattuna aikomuksen ja oikeamielisten tekojen kautta. Kuten profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) tulevista kahdessa Sahiihissa sanotaan:
”Varmasti Allaah ei katso teidän ulkomuotoanne eikä omaisuuttanne; pikemminkin Hän katsoo sydämiinne ja tekoihinne” [4]
Alaviitteet
[1] Ahmadin (25. osa s. 62 hadiith nro 15784), At-Tirmidiin (nro 2376) sekä Ibn Hibbaanin (nro 2472) ja muiden kertoma, Sheikh Al-Albaanii julisti sen kertomusketjun sahiih (aidoksi) sahiih Sunan At-Tirmidii –teoksessaan 2. osa s.553.
[2] Muslimin (hadiith nro 261) ja At-Tirmidiin (hadiith nro 1999) kertoma.
[3] Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Parhaat johtajistanne ovat niitä, joita rakastatte ja jotka rakastavat teitä, ja joille lähetätte rukouksenne ja he lähettävät rukouksia teille. Ja pahimmat johtajistanne ovat niitä, joita inhoatte ja jotka inhoavat teitä, ja te kiroatte heidät ja he kiroavat teidät.” Sitten joku sanoi: ’Oi Allaahin lähettiläs! Eikö meidän pitäisi sitten poistaa heidät miekalla?’ Joten hän sanoi: ”Ei; niin kauan kun he vakiinnuttavat rukoukset teidän parissanne, ja jos näette jotain johtajassanne, josta ette pidä- silloin inhotkaa hänen tekoaan; älkääkä ottako kättä pois tottelevaisuudesta.” Muslimin kertoma hadiith nro 4781 (kääntäjän huomio)
[4] Muslimin (hadiith nro 33 ja 34) ja Ibn Maajan (hadiith nro 4143) kertoma.