Lähde: Fataawaa Raabir kasetti nro 02.
Kysymys: Mikä ero on at-tabliirien ja salafien metodologiassa?
Vastaus: Heidän välillään on äärimmäisen suuri ero. Kauan sitten sanottiin, että missä athurajja (sen on sanottu olevan taivaan parhaan tähden nimi) on atharaasta (maasta) ja missä Mu’aawija on ’Alista.
At-tabliir –ryhmä ei kutsu kirjan ja sunnan seuraamiseen hurskaiden salafien metodologian mukaisesti. Tämän lisäksi voi olla, että he tappelevat tätä (salafian) kutsua vastaan kuten monet muut ryhmät tekevät väittäen, että se erottaa eikä kokoa (muslimeja). Pikemminkin he (at-tabliir) kutsuvat joihinkin islaamin tapoihin. Ja tämä on epäilemättä heidän hyvästä puolestaan. Tunnemme monia heitä (at-tabliir) henkilökohtaisesti joissain muslimimaissa ja jotkut heistä ovat vilpittömiä. Mutta he eivät tunne sitä tietä mikä johtaa heidät Allaahin (tabaaraka wa ta’aalaa) luokse, joka on kirjan ja sunnan tie, jolla hurskaat salafimme olivat. He selittävät seuraajilleen al-kalima at-tajjibaa (hyvää sanaa) kuten aiemmin mainitsin…
Tässä haluaisin mainita jotain omasta kokemuksestani at-tabliir ryhmästä kuten al-ikhwaan al-muslimiineista toisaalta. Ja se on, että at-tabliir ryhmän kutsu kuten al-ikhwaan al-muslimiinien ja kaikki muut islaamin kutsut. Minkään muslimien ryhmän maan päällä ei ole mahdollista, niiden jotka rukoilevat rukoustamme ja seisovat qiblaamme kohti, niiden on mahdotonta kieltää sitä, että heidän tulee seurata koraania ja sunnaa. Niistä kaikki väittävät seuraavansa kirjaa ja sunnaa. Mutta ero on siinä, että jotkut niistä väittävät tekevänsä parhaansa ymmärtääkseen kirjaa ja sunnaa ja sitten tämän ymmärryksen toteuttamisessa itse ja perheissään ja ympäristössään ja sen levittämisessä koko islaamilaiseen maailmaan…
Ja tämä kuvaus sopii yhteen ryhmään ja he kuuluvat todellisesti kirjaan ja sunnaan hurskaiden salafiemme metodologian mukaisesti ja heidät tunnetaan eri nimillä. Kaikki nämä nimet johtavat yhteen totuuteen, joka on kirja ja sunna ja mitä seuralaiset seurasivat. Joissain maissa heidän kutsuaan kutsutaan ”salafian kutsuksi”, joissain ”ahl al-hadiith” tai ”ansaar as-sunna”. Nämä ovat ainoita jotka täyttävät kirjan ja sunnan ja oikeamielisten salafiemme metodologian seuraamisen ehdot kykyjensä mukaisesti. Mutta muilla ryhmillä ei ole mitään tästä väitteestä paitsi nimi. He kaikki sanovat seuraavansa kirjaa ja sunnaa mutta on itsestäänselvää, että kukaan ei voi vapauttaa itseään kirjasta ja sunnasta muuten hän on islaamin ulkopuolella.
Al-ikhwaan al muslimuun esimerkiksi, ovat erilaisia maasta ja alueesta riippuen. Jotkut heistä ovat madhabijjiin (madhabin seuraajia), tai suufeja ja jotkut heistä salafeja ’aqiidassa. Ja tämä on täysin samoin kuin at-tabliir. Ja tämä on se mitä tiedän näistä kahdesta ryhmästä omasta kokemuksestani. Kuka tahansa on muwahhid (yksijumalainen) tai salafi ’aqiidassaan (heidän joukostaan), niin tämä ’aqiida ei tule siitä ryhmästä johon hän kuuluu. Al-ikhwaan al muslimuuneilla ei ole yhteistä ’aqiidaa jota he pakottavat jokaista ryhmänsä jäsentä seuraamaan. Samoin at-tabliir -ryhmän tapauksessa, heillä ei ole sellaista, ei todellakaan. Sen vuoksi huomaat, että jokaisessa ryhmässä on yhdistelmä eri madhabien henkilöitä. Voit löytää al-ikhwaan al muslimiin riveissä hanafiin, shafi’iin, maalikiin, hanbaliin, asha’riin, maturiidiin, suufiin… Ja silloin kun al ikhwaan al muslimiin ryhmä aloitti vahvana Egyptissä heidän toimistossaan työskenteli shiialaisia. He kokoavat todellakin ryhmäänsä kaikkia muslimeja huolimatta siitä kenen islaam on oikea ja kenen islaam on harhautunut.
Sama kuin at-tabliir -ryhmässä. He ovat ainoastaan kiinnostuneet siitä, että ihmiset pitävät yllä sidqiä (totuuden puhumista) ja, että he eivät valehtele ja rukoilevat moskeijoissa. Nämä asiat ovat epäilemättä hyviä, kukaan ei voi väittää vastaan. Mutta löydät heissä samaa mitä mainitsimme al- ikhwaan al muslimiineista, että heidän joukossaan on al-hanafii, as-shafi’ii, al-maalikii, al-hanbalii, al-maturiidii, al-ash’ari, suufilaisia, keskitien ja äärimmäisiä, jotka ovat jämähtäneet wahdat al-wujuudiin [1] yms. Miksi? Koska näillä kahdella ryhmällä ei ole tiedon metodologiaa jota he kutsuvat ihmisiä seuraamaan. Kuten mainitsimme muista ryhmistä (salafit), sanoimme, että heidät tunnetaan nimistään mutta heidän kutsunsa on kuten Ibn Al-Qayyim, rahimahu Allaah, sanoi: ”Tieto on Allaah sanoi, Hänen profeettansa sanoi, seuralaiset sanoivat…”
Näin ollen kuka tahansa ei seuraa salafi-metodologiaa muista ryhmistä, siinä tapauksessa jossa tätä oikeata metodologiaa löytyy joistain heidän jäsenistään niin se tuli muista kuin heistä eikä se syntynyt heidän kutsustaan. Tämä on se mitä tiedämme. Ja tämä ero perustuu sen maan läheisyyteen johon nämä ryhmät suuntaavat da’waansa varten. Joten jos tässä maassa tunnetaan tauhiidia niin at-tabliir ja al-ikhwaan al muslimiin ryhmillä tulee myöskin olemaan jotain oikean ’aqiidan ymmärrystä. Kuitenkin mitä tulee madhabin seuraamiseen niin he ovat kaikki tyytyväisiä ja onnellisia siitä miten he seuraavat madhabia tarkistamatta miten profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, toimi palvonnassaan ja menettelyssään. Tässä on se mitä pystyn sanomaan tällä hetkellä tähän kysymykseen.
Totuudentien kommentti:
[1] Wahdat al wujuud (yhteinen olemassaolo) on filosofinen, ei uskonnollinen, metodologia, jonka mukaan Allaah ja luonto ovat yksi yhdistetty totuus. Tämä ideologia tuli vanhasta Yunnanista ja myös Intian hinduilta. Ja tämä ideologia on levinnyt äärisuufien pariin kuten Muhji Addiin ibn A’rabi, ibn al Faarid, ibn Sabi’in ja Atilimsaani. Ja se on levinnyt Eurooppaan kristityn Renaultin ja juutalaisen Spinozan kautta.