Lähde: Silsilat Al-Hudaa wa An-Nuur, 727/1.
“Imaam Ibn Hajarilla oli joitain virheitä ’aqiidassa joten sulkeeko se hänet pois oikeasta manhajista?
Sheikh al-Albaanii (rahimahu Allaah): “Jos me kaikki muistamme, että jokainen ihminen tekee virheitä ja heistä parhaita ovat ne jotka katuvat [1], ja että kukaan ei ole virheetön Allaahin lähettilään (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) jälkeen niin siinä, että todellisen da’wan imaam teki virheen ei ole mitään kummallista. Joten jos hän teki virheen yhdessä tai kahdessa tai kolmessa asiassa niin se ei sulje häntä pois todellisesta da’wasta jos hän oli sen omaksunut. Al-haafidh bin Hajar oli kuten Imaam an-Nawawii ja muut jotka tekivät joitain virheitä joissain ’aqiidan asioissa mutta se ei sulje heitä pois ahl as-sunna wa al-jamaa’asta, koska ratkaiseva tekijä on oikea ideologia tai se, että henkilössä hurskaat teot hallitsevat.
Milloin muslimi on hurskas? Onko hänen hurskautensa ehto se, että hän ei tee yhtään syntiä tai tottelemattomuuden tekoa? Vastaus on ei. Pikemminkin osa ihmisluontoa on, että hän tekee syntiä ja tottelemattomuuden tekoja yhä uudestaan. Joten milloin palvelija on hurskas? Kun hänen hyvyytensä hallitsee hänen pahuuttaan, hänen oikeamielisyytensä hänen harhaantumistaan jne. Täysin samoin sanotaan tietoa koskevista asioista, liittyvät ne sitten ’aqiidaan tai fiqhiin. Joten jos tämä oppinut seuraa pääasiallisesti oikeaa tietoa niin hän on pelastettu. Se, että hänellä on virhe tai joitain virheitä fiqhissä tai ’aqiidassa, niin se ei sulje häntä pois oikeasta ’aqiidasta jota hän pääasiallisesti seuraa. Joten se mitä mainitsitte siitä, että Ibn Hajarilla on nämä virheet niin se ei tarkoita, että meidän ei pitäisi hyötyä hänen kirjastaan tai että emme pyydä Allaahia olemaan hänelle armollinen tai että emme pidä häntä muslimioppineena joka seuraa kirjaa ja sunnaa….
Alaviitteet
[1] Sahiih Ibn Maaja nro 3447.