Lähde: Patience and Gratitude (Uddat as-saabiriin wa dhakhiirat as-shaakiriin).
3.luku: Kärsivällisyyden viisi kategoriaa
Kärsivällisyys voidaan myös jakaa kategorioihin tekojen viiden kategorian mukaan, waajib (pakollinen), manduub (suositeltava), mahduur (kielletty), makruuh (inhottu) ja mubaah (sallittu).
Pakollinen (waajib) kärsivällisyys
1. Kärsivällisyys pysyä poissa kielletyistä (haraam) asioista ja teoista,
2. Kärsivällisyys pakollisten tekojen toteuttamisessa,
3. Kärsivällisyys vastoinkäymisissä, joihin henkilöllä ei ole mitään valtaa, kuten sairaus, köyhyys, jne.
Suositeltu (manduub) kärsivällisyys
1. Kärsivällisyys pidättäytyä vastenmielisistä (makruuh) asioista,
2. Kärsivällisys ylistystekojen suorittamisessa, jotka ovat pidettyjä ja suositeltuja (mustahabb)
3. Kärsivällisyys olla kostamatta.
Kielletty (mahduur) kärsivällisyys
1. Kärsivällisyys pidättäytyä ruoasta ja juomasta kuolemaan asti.
2. Kärsivällisyys olla syömättä haraam -lihaa, raatoa ja verta, kun toinen vaihtoehto on kuolla nälkään. Taawuus ja Ahmad ibn Hanbal sanoi, ”Jokainen, jolla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin raadon, haraam -lihan ja veren syöminen, mutta hän kieltäytyy syömästä sitä ja kuolee sen seurauksena, joutuu helvettiin.”
3. Kärsivällisyys olla kerjäämättä. Erimielisyyttä on siitä, onko ihmisiltä kerjääminen sallittua vai kiellettyä. Imaam Ahmad sanoi, että tämän tyyppinen kärsivällisyys ja pidättyvyys on sallittua. Häneltä kysyttiin, ”Mitä jos henkilö pelkää, että jos hän ei tee niin, hän kuolee?” Imaam Ahmad vastasi, ”Ei, hän ei kuole (tämän seurauksena). Allaah tulee lähettämään hänelle hänelle kuuluvat elintarvikkeet (rizq).” Imaam Ahmad ei sallinut kerjäämistä: Kun Allaah tietää henkilön tarpeet ja tämän vilpittömyyden kerjäämättä olemisessa, Allaah lähettää hänelle rizqin. Muut oppineet, kuten jotkut Imaam Ahmadin seuralaiset ja Imaam as-Shaafi’ii sanoivat, “(Tässä tilanteessa olevan) henkilön pitää kerjätä, ja jos hän ei tee sitä niin hän on pahantekijä, koska kerjäämällä hän suojelee itseään kuolemalta”.
4. Kärsivällisyys kuolemaan johtavien asioiden kestämisessä, kuten petoeläimet, käärmeet, tuli ja vesi.
5. Kärsivällisyys fitnan aikana kun muslimit tappelevat muslimeja vastaan. Kärsivällisyys pidättäytyä tappelemasta tällaisena aikana, jolloin muslimit tappavat toisiaan on mubaah (sallittua), itseasiassa se on mustahabb (mieleistä ja parempana pidettyä). Kun profeetalta, salla Allaahu ’aleihi wa salaam, kysyttiin tästä, hän sanoi, “Ole kuten kahdesta Aatamin pojasta se parempi poika.” Toisissa samanlaisissa kertomuksissa hän sanoi, “Ole kuten se Allaahin palvelija, joka tapettiin, ei hän, joka tappoi,” ja anna tappajan kantaa oma väärä tekonsa ja sinun väärät tekosi.” Toisessa kertomuksessa hän sanoi “Jos miekka on liian kirkas, laita kätesi kasvoillesi.” Allaah on kertonut meille Aatamin kahdesta pojasta sen paremman pojan tarinan, ja miten hän antautui, eikä tapellut vastaan, ja miten Allaah kehui häntä sen takia. Tämä on eri tilanne kuin se, jossa muslimit tappavat kaafiruun: silloin muslimin pitää puolustaa itseään, koska jihaadin tarkoitus on itsensä ja islaamin puolustaminen.
Vastenmielinen (makruuh) kärsivällisyys
1. Kärsivällisyys fyysistä haluista (ruoka, juoma, yhdyntä) pidättäytymisessä siten, että sillä on terveydellisiä haittoja.
2. Kärsivällisyys makruuh –teon tekemisessä
Sallittu (mubaah) kärsivällisyys
Kärsivällisyys mubaah –tekojen pidättäytymisessä.