Lähde: Al-Asaala –lehti.
Ibn Abbaas (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli varoittamassa tai neuvomassa erästä miestä ja hän sanoi hänelle:
”Ota hyöty viidestä ennen viittä: elämästäsi ennen kuolemaasi, terveydestäsi ennen sairauttasi, vapaasta ajastasi ennen kuin sinusta tulee kiireinen, nuoruudestasi ennen vanhuuttasi ja omaisuudestasi ennen köyhyyttäsi.” (al-Haakim 4/306)
Tämä on laaja-alainen varoitus, kehoitus tai neuvo. Se on täynnä rikkautta Allaahin profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), jota Allaah kuvasi:
”Uskovaisten kanssa hän huolehtii heistä aina ja on täynnä armoa heitä kohtaan”
Kuuntelemme tätä varoitusta mutta emme ota siitä vaarin – päivät kuluvat, vuodet vierivät, mutta monet meistä eivät ole lisänneet hyviä tekojaan paitsi hyvin vähän. Olemme liian kiireisiä nauttiessamme elämästämme leikissä ja hauskanpidossa. Vietimme nuoruutemme ajaen takaa himojamme ja salaisimpia halujamme…kuunnelkaa mitä Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) sanoo:
”…Ennen kuin kuolema saavuttaa yhden teistä ja hän sanoo: “Oi Herrani, jos antaisit minulle lykkäystä vähäksi aikaa (palatakseni maalliseen elämään) niin antaisin sadaqaa omaisuudestani ja olisin oikeamielinen [eli suorittaisin hajjin]. Ja Allaah ei anna armonaikaa kenellekään kun hänen (kuoleman) aikansa tulee. Ja Allaah on Kaikki-Tietävä siitä mitä te teette.” (Al-Munaafiquun 63 : 10-11, tarkoituksen tulkinta)
Lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) neuvoi tätä miestä ottamaan hyöty, vaarin elämästään ennen kuolemaansa … Kyllä, elämästään ennen kuolemaansa. Koska elämä on todellakin suuri siunaus, valtava siunaus Allaahilta (subhaanahu wa ta’aalaa). Sen jokainen päivä on siunaus, sen jokainen viikko on siunaus.
Kuten profeetalla (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli tapana sanoa kun Allaah palautti hänen sielunsa unen jälkeen:
”Ylistys Allaahille joka antoi minulle elämän kuoleman jälkeen ja Hänen luoksensa on lopullinen palaaminen.” (Bukhaarii 11/113)
Tämä johtuu siitä, että jokainen päivä on meille uusi mahdollisuus katua, tehdä oikeamielisiä tekoja, palvoa Allaahia ja muuttaa elämäämme siitä pahasta mitä teemme ja lähestyä Herraamme enemmän.
Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:
”Paras teistä on hän, joka elää pisimpään ja tekee paljon hyviä tekoja.” (Tirmidii 3/387, 2432) .
Joten tämä pitkä ikä yhdistettynä moniin oikeamielisiin tekoihin tulee nostamaan teidät hyvin korkeaan ja siunattuun asemaan.
Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) teki eron henkilön välillä joka kuoli viikon päästä eräästä toisesta henkilöstä.
’Abd Allaah bin Khaalid as-Salaamilta, joka sanoi, että Allaahin lähettiläs teki kahdesta seuralaisesta veljiä. Yksi heistä kuoli taistelussa kun taas toinen kuoli jumu’an jälkeen viikko sen jälkeen. Joten rukoilimme häntä varten ja profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Mitä sanoitte rukouksissanne?” He sanoivat: “Pyysimme Allaahia antamaan hänelle anteeksi ja asettamaan hänet seuralaisensa seuraan.” Sitten profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Missä ovat hänen rukouksensa hänen rukouksiinsa verrattuna, hänen paastonsa hänen paastoonsa verrattuna, hänen tekonsa hänen tekoihinsa verrattuna. Heidän välinen eronsa on kuin taivaiden ja maan välinen ero.” (Abu Daawuud 7/198, 2507)
Joten katsokaa tätä, olkoon Allaah armollinen teille kaikille, katsokaa miten tämä veli, joka kuoli sängyllään oli ylittänyt veljensä, joka kuoli shahiidina ja miten hänen asemansa oli korkeampi kuin veljensä asema johtuen yhdestä viikosta, kyllä, yhdestä viikosta. Yhdestä viikosta, jonka aikana Allaah antoi hänen nauttia elämästään. Joten miten olisi ollut jos hän olisi elänyt hänen jälkeensä yhden kuukauden tai yhden vuoden tai enemmän…? Joten ottakaa hyöty, vaarin ja käyttäkää tätä elämän mahdollisuutta, jonka Allaah on suonut teille. Koska varmasti kuolema tulee yllättämään teidät.
Todellakin umma on yksimielinen siitä, että kuolemalla ei ole määrättyä vuotta, sovittua aikaa eikä sillä ole erityistä sairautta. Pikemminkin kuolema tulee milloin tahansa joten henkilön pitäisi olla tähän valmistautunut.
Veljeni, Allaahin Nimeen, älkää pitäkö uskontoanne leikkinä ja hauskanpitona älkääkä antako tämän mahtailevan maailman pettää teitä pikemminkin älkää antako pääpetturin (sheitaanin) harhauttaa teitä ja kääntää teitä pois Allaahista.
“Totisesti Allaahilla on tieto hetkestä ja Hän lähettää sateen ja tietää mitä kohdut kätkevät. Kukaan henkilö ei tiedä mitä hän tulee ansaitsemaan huomenna ja kukaan henkilö ei tiedä missä maassa hän tulee kuolemaan. Totisesti Allaah on Kaikki-Tietävä.” (Luqmaan 31:34, tarkoituksen tulkinta)
Joten ottakaa hyöty elämästänne ennen kuolemaanne, koska Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) on ilmoittanut meille, että kuollut tulee pyytämään, että hänet palautettaisiin duniaan kuoleman hetkellä, koska sinä hetkenä hän tulee näkemään elämän todellisen arvon ja elossa olemisen suuren edun. Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) sanoi:
“Kunnes kun kuolema tulee yhdelle heistä (jotka liittävät Allaahille kumppaneita), hän sanoo: “Herrani, lähetä minut takaisin, jotta voisin tehdä hyvää siinä minkä jätin taakseni!” (Al-Mu’minuun 23:99-100, tarkoituksen tulkinta)
Qataada sanoi koskien tätä jaetta: “Allaahin Nimeen heitä ei kielletä palaamasta perheensä luokse, tai sukulaistensa luokse tai omaisuuden keräämistä varten, tai täyttääkseen halunsa pikemminkin heitä tullaan kieltämään palaamasta maailmaan jotta he voisivat tehdä oikeamielisiä tekoja ja olla tottelevaisia Allaahille. (Ibn Kathiir 3/555)
Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) sanoi:
”Oi te jotka uskotte, älkää antako omaisuutenne eikä lapsenne tuhota teitä ja kääntää teitä pois Allaahin muistamisesta. Hän, joka niin tekee tulee epäonnistumaan. Ja antakaa siitä jolla olemme ylläpitäneet teitä ennen kuin kuolema yllättää, koska sitten tulette sanomaan, Oi Herrani jos lykkäät hetkeä vähäksi aikaa tulen antamaan sadaqaa ja olemaan oikeamielisten joukosta.” (tarkoituksen tulkinta)
Joten jokainen häviäjä tulee pyytämään, että hänet palautettaisiin edes lyhyeksi aikaa jotta hän voisi saada järjestykseen sen minkä hän jätti, jotta hän voisi saada joitain hyviä tekoja. Jos vain, jos vain se olisi mahdollista. Mutta totisesti se mikä tulee sinun luoksesi tulee todellakin tulemaan sinun luoksesi.
“Varoittakaa ihmisiä päivästä jolloin rangaistus tulee, jolloin sortajat tulevat sanomaan, oi Allaah anna meille armon aikaa edes vähäksi aikaa niin tulemme vastaamaan kutsuusi ja seuraamaan lähettilästä. Enkö luvannut sinulle aikaisemmin? Se lupaus ei ole hävinnyt ja asuitte niiden parissa, jotka sortivat itseään ja teimme selväksi teille mitä olemme tehneet heille ja todellakin annoimme teille vertauksia.”
Ja siitä mitä profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) määräsi meitä on ottamaan höyty terveydestäsi ennen sairauttasi ja vapaasta ajastasi ennen kuin sinusta tulee kiireinen.
Niin ollen terveys on kuin kruunu, hän joka pitää sitä on kuin kuningas. Kukaan muu kuin sairas henkilö ei näe sitä. Vapaa aika on kuin aarre, jota kukaan muu ei voi nähdä paitsi kiireinen henkilö.
Tämän vuoksi kun suuri Shaamin oppinut Jamaal Eddiin al-Qaasimii, olkoon Allaah hänelle armollinen, käveli kollegoidensa kanssa ja hän näki ihmisten pelaavan avoimessa talossa, hän koputti heidän ovelleen. Häneltä kysyttiin siitä ja hän vastasi: ”Jos nämä ihmiset olisivat myyneet minulle aikansa olisin ostanut sen!!”
Niin ollen ottakaa hyöty myös terveydestänne, rakkaat veljeni, ja ottakaa siitä apua paastotaksenne, rukoillaksenne yöllä ja taistellaksenne vihollisia vastaan ja kävelläksenne moskeijoihin ja hakeaksenne tietoa. Tehkää kaikki tämä ja enemmän ennen kuin teitä koetellaan sairaudella. Koska silloin toivotte, että voisitte paastota mutta ette kykene, toivotte, että voisitte rukoilla yöllä mutta se ei tule olemaan teille mahdollista ja haluaisitte kävellä moskeijaan mutta jalkanne eivät tule kantamaan teitä. Sinä päivänä tulette katumaan ja muistamaan päivät, jolloin pystyitte tekemään kaikkia näitä asioita mutta jätitte ne.
Joten täyttäkää aikanne asioilla, joista on teille hyötyä ennen kuin olette liian kiireisiä. Ja tietäkää, rakkaat veljeni, että jos teillä oli tapana tehdä hyviä tekoja ollessanne terveitä ja jos sairastuisitte ettekä pystyisi tekemään niitä, niin teidän kirjoitettaisiin tekevän niitä. Kuten profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:
”Jos palvelija sairastuu hänelle tullaan kirjoittamaan palkkio kaikesta siitä mitä hänellä oli tapana tehdä kun hän oli terve.” (Bukhaarii 6/136,2996)
Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi myös:
”Kaksi siunausta joista suurin osa ihmisistä ei ota vaarin, terveys ja vapaa aika.” (Bukhaarii 11/229,6412)
Sana “ottaa vaarin” tässä hadiithissa kuten se on arabiaksi “al-marbuun” tulee sanasta “al-rabnu”, tätä sanaa käytetään myynnissä ja ostamisessa. Se tarkoittaa ”huijaamista”, esim. se ja se huijasi häntä. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) käytti tätä sanaa tarkoituksella koska hän halusi ilmaista, että henkilö joka ei ota vaarin terveydestä ja vapaasta ajasta on kuin sellainen jota on huijattu eikä hän ottanut hyötyä näistä kahdesta. Kuten sellainen jolla on puhdas jalokivi mutta hän myi sen täysin arvottomasta eläimestä.
Ibn Batta sanoi: ”Tämän hadiithin merkitys on, että henkilöllä ei koskaan ole vapaata aikaa niin kauan kuin hänen ruumiinsa on terve, joten hänen joka saavuttaa tämän tulisi olla varovainen ettei tule ”huijatuksi” (tai ei ota vaarin) hylkäämällä kiitollisuuden Allaahille kaikista Hänen suomista siunauksistaan. Ja Hänen kiittämisensä tarkoittaa tottelevaisuutta Hänen määräyksiään kohtaan ja pidättäytymistä asioista jotka Hän on kieltänyt. Joten hän joka ei saavuta tätä on ”marbuun” tai sellainen, jota on huijattu.
Ja Ibn Jauzii sanoi:
“Henkilön terveys voi olla hyvä mutta hänellä ei ole paljon aikaa kiireensä takia tai hänellä voi olla vaikka kuinka paljon aikaa mutta hän ei ole terve. Joten jos nämä kummatkin löytyvät yhdestä henkilöstä samalla kertaa laiskuus Allaahin tottelemisessa lannistaa hänet. Joten silloin hän on ”marbuun”. Duniaa on kuin maataloudellinen pohja tuonpuoleista varten. Ja tämä maailma on paikka jossa tehdä liiketoimia ja jonka höyty palautetaan sinulle tuonpuoleisessa. Joten hän joka käyttää aikaansa ja terveyttänsä Allaahin tottelemiseen silloin hän on ”marbuuth” ja hän, joka käyttää sitä synnin tekemiseen ja tottelemattomuuteen Allaahia kohtaan niin hän on ”marbuun” koska vapaa aika on tuhlattu työhön ja terveys on tuhlattu sairauteen”.