Lähde: Sharh Sahiih Muslim.
Lähettilään (salla Allahu ’aleihi wa sallam) lausunto (tarkoituksen tulkinta):
“Todellakin on eräs puu, joka ei varista lehtiään, se muistuttaa muslimia. Kertokaapa minulle mikä se on?”
Joten ihmiset rupesivat keskustelemaan maaseudun puista. ’Abd Allaah ibn ’Umar sanoi: “Ajattelin itsekseni sen olevan taatelipalmu, mutta olin ujo (enkä puhunut).”
Joten he kysyivät lähettiläältä (salla Allahu ’aleihi wa sallam): “Kerro meille oi Allaahin lähettiläs.”
Hän sanoi: “Se on taatelipalmu.”
Mainitsin tämän ‘Umarille, joka sanoi:
“Se olisi ollut minulle rakastetumpaa kuin, että se ja se, jos sinä olisit sanonut sen olevan taatelipalmu.”
[Al-Bukhaariin keräämä: Tiedon luku: Luku; Muhaddithin lausunto, “hän kertoi meille’, ‘hän informoi meitä’ ja ‘hän selosti meille’. Myös Muslimin keräämä: Uskovaisen ominaisuuksien kirja: Luku: Uskovainen on kuin taatelipalmu. Sanamuoto on Muslimin.]
An-Nawawii kommentoi:
Tässä hadiithissa on monia hyötyjä:
· Niiden joukosta on, että oppinut kysyy seuralaisiltaan jostain asiasta testatakseen heidän ymmärrystään, rohkaisten heitä ajattelemaan ja keskittymään, tämä on suositeltua.
· Niiden joukosta: analogien antaminen ja asioiden vertaaminen toisiin.
· Niiden joukosta: vanhempien henkilöiden kunnioittaminen kuten ibn ‘Umar teki, mutta jos vanhemmat henkilöt eivät tiedä vastausta silloin nuoren henkilön joka tietää tulisi vastata.
· Niiden joukosta: vanhemman onni poikansa ansiokkuudesta ja ymmärryksestä ja ‘Umarin lausunto: “Se olisi ollut minulle rakastetumpaa..jos sinä…” Mitä hän tarkoitti tällä oli, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) rukoilee hänen poikansa puolesta ja tulee tietoiseksi hänen ansiokkuudestaan ja ymmärryksestään.
· Taatelipalmun hyvyys.
Oppineet sanoivat: Muslimia verrataan taatelipalmuun johtuen sen hyvyyden runsaudesta, sen varjon jatkuvuudesta, sen hedelmän hyvyydestä ja sen läsnäolosta koko vuoden ympäri. Todellakin siitä hetkestä kun sen hedelmä tulee esiin, sitä voi syödä siihen asti kunnes se kuivuu, ja sen jälkeen kun se on kuivunut niin siitä voi hyötyä monin tavoin. Samoin sen lehdistä, puusta ja oksista, niitä käytetään keppeihin, polttopuuksi, sauvoihin, olkimattoihin, köysiin ja astioihin muiden käyttötapojen lisäksi. Viimeinen asia on taatelin kivi, jota käytetään kamelien rehuna. Sen lisäksi sen kasvun kauneus ja sen hedelmän miellyttävä muoto, siitä kaikki on hyödyllistä, hyvää ja kaunista.
Aivan kuten uskovainen kokonaisuudessaan on hyvyyttä, tottelevaisuutensa runsaudesta ja käytöksensä jaloudesta. Hän jatkuvasti rukoilee, paastoaa, lukee, muistaa, antaa hyväntekeväisyyttä, pitää yllä (perhe) siteitä muiden palvomismuotojen ja muun kuin tämän lisäksi.
Tämä on samankaltaisuuden oikea näkökulma. On myös sanottu, että samankaltaisuuden näkökulma on, että jos sen latva leikataan pois niin kaikki muut osat kuolevat päinvastoin kuin muissa puutyypeissä. Se oli myös, että näin on koska se ei tuota hedelmää ennen kuin se on pölytetty ja Allaah tietää parhaiten.