Lähde: Makaarim al-akhlaaq s. 32-35.
Henkilö voi saavuttaa ja ansaita hyvät tavat harjoittamalla (itseään), tehden kovasti töitä sen eteen ja jatkuvan harjoittelun avulla. Näin ollen hän voi saavuttaa hyvät tavat yhdellä seuraavista keinoista:
Ensimmäinen: Miettimällä Allaahin kirjaa ja Hänen lähettiläänsä sunnaa. Hänen tulisi etsiä käsiinsä tekstejä, jotka osoittavat tietyn jalon piirteen hyveen, jonka hän haluaa omaksua itselleen. Tämä johtuu siitä, että kun uskovainen näkee joitain tekstejä, jotka ylistävät luonteenpiirrettä tai tekoa, hän toteuttaa ne. [1]
Profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) osoitti tämän sanoessaan (tarkoituksen tulkinta): “Hyvän ja pahan seuralaisen esimerkki on kuin myskin myyjän ja sepän. Myskin myyjä joko myy sinulle (hajuvettä), antaa sinulle ilmaisia näytteitä tai saat häneltä miellyttävän tuoksun. Mitä tulee huonon seuralaisen esimerkkiin –kuten seppä –joko hän polttaa vaatteesi tai saat häneltä pahan hajun.” [2]
Toinen: Hänen tulisi olla niiden seurassa, joiden tiedetään omaavan hyvät tavat, samalla kun hän pysyy poissa niiden seurasta, joilla on huono käytös ja surkeat teot. Tämä toimii niin, että hän tekee tästä seuralaisuudesta kasvatuskurssin, joka auttaa häntä (tavoitteessaan) saavuttamaan hyvät tavat. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi (tarkoituksen tulkinta): ”Henkilö on läheisen ystävänsä uskonnossa, joten katsokoon jokainen kenet ottaa läheiseksi ystäväkseen.” [3]
Kolmas: Hänen tulisi miettiä niitä seurauksia, jotka tulevat huonon käytöksen seurauksena. Tämä johtuu siitä, että henkilöä, jolla on huono käytös halveksitaan. Henkilö, jolla on huono käytös hylätään. Henkilöstä, jolla on huono käytös, puhutaan aina pahalla tavalla. Joten kun henkilö tajuaa, että huono käytös tulee johdattamaan hänet tähän kaikkeen, hän tulee pysymään siitä poissa.
Neljäs: Hänen tulisi aina kuvitella mielessään profeetan (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) käytös ja miten hänellä (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) oli tapana nöyrtyä luomakunnan edessä, ollen heille ystävällinen, anteeksiantavainen ja kärsivällinen heidän vahinkonsa kanssa. Joten jos henkilö kuvittelee mielessään profeetan luonteen ja sen tosiasian, että hän oli luomakunnan paras ja paras niistä jotka palvoivat Allaahia, hän tulee näkemään itsensä alhaisena ja samalla ylimielisyyden vaikutus häneen tulee pirstoutumaan ja tämä aiheuttaa sen, että hän saavuttaa hyvän käytöksen.
Alaviitteet:
[1] (Sielun) puhdistumista ei voi saavuttaa paitsi seuraamalla lähettiläiden tietä kuten Ibn al-Qayyim mainitsi sanoessaan: “Sielujen puhdistaminen on kovempaa ja vaikeampaa kuin kehojen. Joten hän joka yrittää puhdistaa sielunsa toisin kuin lähettiläiden tavalla- hän on kuten sairas henkilö, joka yrittää parantaa itsensä perustuen omaan mielipiteeseensä. Missä on hänen mielipiteensä mitä tulee lääkärin asiantuntemukseen?! Lähettiläät ovat sydänten lääkäreitä –ei ole mitään tapaa puhdistaa tai korjata sydämiä paitsi heidän tavallaan, heidän käsissään ja alistuen ja mukautuen heille täysin. Ja pyydämme Allaahilta Hänen apuaan!” [Madaarij as-Saalikiin (2/300)]
[2] Al-Bukhaariin (nro 2101 ja 5534) ja Muslimin (nro 146) raportoima. An-Nawawii sanoi: ”Tämä osoittaa hurskaiden ja hyvien ihmisten seuraamisen edun- niiden joilla on ritarillisuutta, hyvät tavat, hurskautta, tietoa ja hyvä käytös. Se osoittaa myös pahojen ihmisten seuraamisen kiellon, uudistajien ja niiden, jotka solvaavat ihmisiä tai ovat hyvin ilkeitä yms, eli joilla on muita tuomittavia piirteitä.” [Katso Sharh Sahiih Muslim (16/394)]
[3] Tirmidiin (nro 2378), joka sanoi sen olevan sahiih, Abu Daawuudin (nro 4833) ja Ahmadin raportoima al-Musnadissa (2/303, 334) ja al-Albaanii piti sitä hasanina Sahiih al-Jaami’ as-Sariir – (nro 3545) ja Silsilat al-Ahadiith as-Sahiiha –teoksessa (nro 927).