Lähde: Hänen kirjastaan: Al-Fataawa al-Jalijja ‘an al-manaahij ad-Da’awijja (s. 102-104).
Jalo Sheikh (hafidahu Allaah) sanoi:
Ikhwaan al-muslimiin –termin tarkoitus: He ovat niitä, jotka seuraavat ja liittävät itsensä Hasan al-Bannaa (nimiseen henkilöön), ja tässä joitakin havaintoja koskien heidän manhajiaan, joista tärkeimmät ovat kuten seuraa:
1) Huolettomuus ja laiminlyönti koskien tauhiid al-‘ibaadaa, joka on tärkein asia islaamissa, ja palvelijan islaam ei ole kunnossa paitsi sen avulla.
2) Heidän hiljaisuutensa ja hyväksymisensä niitä ihmisiä kohtaan, jotka tekevät shirk al-akbar (suurta shirkia); du’aa muulle kuin Allaahille ja hautojen ympäri kulkemista (tawaaf), ja valan vannomista niiden asukkaille, ja heidän nimiensä kanssa uhraamista, ja muuta samanlaista.
3) Että varmasti tämän manhajin perustaja on suufilainen; hänellä on yhteys suufilaisuuteen; kun hän otti valan ’Abd al-Wahhaab al-Hasaafiilta seuraten Hasaafijja ash-Shaadilijjan tariiqa (suufilaista kuntaa).
4) Uudistuksen läsnäolo heidän joukossaan, ja sitä, että he perustavat palvonnan sille, pikemminkin se on heidän manhajinsa perusta. He todistavat, että profeetta (salla Allahu aleihi wa salaam) osallistuu heidän dhikr -kokoontumisiinsa ja antaa heille anteeksi heidän menneet syntinsä, heidän lausunnossaan:
“Ilaah lähetti rukouksia nuurille [eli profeetalle], joka ilmestyi ‘aalamiin (kaikille olemassa oleville), ja himmensi auringon ja kuun,
tämä on rakastettu [eli profeetta] joka on läsnä rakastettujen kanssa
ja on antanut anteeksi kaiken mikä on mennyttä ja tapahtunutta.”
5) Heidän kutsunsa khilaafan perustamiseen, ja tämä on bid’a, koska varmasti lähettiläitä ja niitä, jotka seurasivat heitä ei määrätty paitsi kutsumaan tauhiidiin. Korkein sanoi:
“Totisesti olemme kutsunut jokaisen kansan keskuudesta lähettilään näin lausumaan: «Palvelkaa Allaahia ja välttäkää at-taaruut (kaikkia vääriä jumalia ja palvonnan kohteita).»” [An-Nahl 36]
6) Al-walaa wa al-baraan olemattomuus heidän parissaan tai sen heikkous. Ja he tekevät sen selväksi da’wassaan lähentää niitä, jotka seuraavat sunnaa ja shiaalaisia, ja heidän perustajansa lausunto: ”Teemme yhteistyötä [keskenämme] siinä mistä olemme samaa mieltä, ja annamme toisillemme anteeksi sen, josta olemme eri mieltä.”
7) Heidän vihansa koskien ahl at-tauhiid, ja niitä ihmisiä, jotka [seuraavat] salafijjan tietä ja heidän inhonsa heitä kohtaan ja he tekevät sen selväksi lausunnoissaan koskien Saudi Arabian maata, joka perustettiin at-tauhiidille ja, jonka kouluissa ja laitoksissa ja yliopistoissa opetetaan tauhiidia; ja Jamiil ar-Rahmaan al-Afraaniin murhassa koska hän kutsui at-tauhiidiin, ja hän oli yksi, jolla oli kouluja, joissa hän opetti at-tauhiidia.
8) Heidän hallitsijoihin suuntautuva tarkastelunsa ja virheiden etsiminen, olkoon kyseessä totuus tai vale, ja niiden levittäminen kokemattomien nuorten joukkoon, jotta nämä inhoaisivat ja vihaisivat näitä [hallitsijoita] ja heidän sydämensä täyttäminen vihalla heitä kohtaan.
9) Kauhea, inhottava hizbijja (sokea uskollisuus ja kiihkoilu), joka on heidän ansiotaan. Joten he tukevat ja ovat läheisiä tämän hizb (puolueen) vuoksi ja osoittavat vihaa ja vastustavat sen vuoksi.
10) Bai’a (uskollisuudenvalan) ottaminen kun tehdään työtä ikhwaani manhajia varten 10 ehdon kanssa, jotka sen perustaja mainitsi. Ja muitakin huomioita voi tehdä ja mahdollisesti teemme ne myöhemmin.
NB: Nämä 10 ikhwaan al-muslimiin (ryhmän) ehtoa tai pilaria mainitaan al-Bannan Majmuu’atu ar-Rasaa’il -teoksessa (s.268), jossa hän sanoo: “Oi veljet, jotka olette oikeudenmukaisia! Bai’amme pilarit ovat kymmenen, joten opetelkaa ne ulkoa ja pitäkää niistä kiinni:
(1) Ymmärrys
(2) Vilpittömyys
(3) Toiminta
(4) al-Jihaad
(5) Uhrautuminen
(6) Tottelevaisuus
(7) Lujuus ja vahvuus
(8) Puolueettomuus
(9) Veljeys
(10) Luottamus.