Lähde: Äänitys.
Kysyjä: Kun paastoava henkilö lankeaa syntiin ja häntä kielletään tästä synnistä, hän sanoo, “ramadaan kariim”. Mikä on päätös koskien tätä ilmaisua ja tällaista käytöstä?
Sheikh ibn ’Uthaymeen sanoi:
Päätös koskien tätä on, että tämä ilmaisu “ramadaan kariim” ei ole oikein ja ainoa ilmaisu jota tulee käyttää on “ramadaan mubaarak” tai sen kaltainen. Koska ramadaan ei ole se, joka antaa siten, että sitä tulisi kutsua anteliaaksi (kariim). Pikemminkin Allaah, Ylevä, vain pani hyvyyttä siihen ja teki siitä hyveellisen kuukauden ja teki tästä (paaston) suorittamisen periodista islaamin pilarin. Ja kuulostaa siltä kuin hän, joka sanoin näin ajattelee, että johtuen tämän kuukauden jaloudesta syntien tekeminen on sallittua. Ja tämä on vastoin sitä mitä tiedon ihmiset ovat sanoneet, että synnit moninkertaistetaan jos ne tehdään hyveellisinä aikoina tai jaloissa paikoissa joten tämä on päinvastoin kuin mitä tämä henkilö kuvitteli. Ja he sanoivat, että jokaisella henkilöllä pitää olla taqwaa Allaahia, Mahtavaa ja Majesteettista kohtaan jokaisena aikana ja jokaisessa paikassa erityisesti hyveellisinä aikoina ja jaloissa paikoissa. Ja Allaah, Mahtava ja Majesteettinen sanoo: (tarkoituksen vapaa tulkinta) ”Oi te uskovat paastoaminen on teille määrätty kuten se oli määrätty teitä edeltäville jotta saavuttaisitte taqwaa.” Joten viisaus paastoamisen velvollisuuden takana on saavuttaa taqwaa Allaahia, Mahtavaa ja Majesteettista kohtaan tekemällä sitä mitä Hän on määrännyt ja välttämällä sitä mitä Hän on kieltänyt. Ja profeetan, olkoon rauha ja siunaukset hänen yllään, on vahvistettu sanoneen ”Hän, joka ei hylkää valheellisuutta sanoissa ja teoissa niin Allaah, Mahtava ja Majesteettinen, ei tarvitse ollenkaan sitä, että hän jättää juomansa ja ruokansa.”
Näin ollen paastoaminen on Allaahin palvontaa ja sivistystä sielulle ja suojelua sille Allaahin kielloilta. Eikä asia ole kuten tämä tietämätön henkilö sanoi, että johtuen tämän kuukauden jaloudesta ja sen siunauksesta, synnin tekeminen on sallittua sen aikana.