Lähde: Kaifa jadjibu ’aleinaa an Nufassir al-Qur’aan (s. 28-34).
Artikkeli on peräisin tulevasta e-kirjasta “How are we obligated to interpret the Qur’aan”, joka on Imaam Al-Albaanin, rahimahu Allaah, kirjan ”Kaifa jadjibu ’aleinaa an Nufassir al-Qur’aan” käännös.
Kysymys: Mikä on määräys koskien koraanin suutelemista?
Vastaus: Uskomustemme mukaan tämä teko sisältyy tiettyjen ahadiithien (jotka kieltävät uudistukset) yleiseen tarkoitukseen, kuten profeetan (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) lausunto: “Varokaa hiljattain keksittyjä asioita koska varmasti jokainen hiljattain keksitty asia on uudistus ja jokainen uudistus on harhaan johtaminen.” [1] Ja yhdessä hadiithin kertomuksessa sanotaan: ”Ja jokainen harhaan johtaminen on helvetin tulessa.”[2]
Monilla ihmisillä on tietty näkökulma koskien tätä kysymystä ja he sanovat: “Mitä vikaa siinä on?” Se on vain tapa näyttää rakkautemme ja kunnioituksemme tätä jaloa koraania kohtaan.” Joten heille sanomme: Kyllä, se on totta. Tämä vain näyttää henkilön rakkauden ja kunnioituksen jaloa koraania kohtaan. Mutta oliko tämä tapa kätketty ensimmäiseltä sukupolvelta, jonka Allaahin lähettilään seuralaiset muodostivat? Ja samoin oliko se tuntematon niille, jotka seurasivat seuralaisia (taabi’iin) sekä heidän seuraajansa (atbaa’ at-taabi’iin), jotka tulivat heidän jälkeensä? Epäilemättä vastaus on kuten salafien parissa olevilla oppineilla oli tapana sanoa: ”Jos se olisi ollut hyvää, he olisivat edeltäneet meitä sen tekemisessä.”
Tämä on yksi näkökulma. Mitä tulee toiseen näkökulmaan, meidän tulee kysyä seuraava kysymys: Mikä on suutelemisen lähtökohta –onko se sallittua vai kiellettyä?
Tämä vaatii, että mainitsemme kahden sheikin (Al-Bukhaarii ja Muslim) raportoiman hadiithin heidän sahiih kokoelmistaan muistuttaaksemme niitä, jotka haluavat muistaa ja ilmoittaaksemme miten kaukana muslimit ovat tänä päivänä oikeamielisistä edeltäjistään, heidän ymmärryksestään ja heidän käyttämistään metodeista ratkaistaakseen heille sattuvia asioita.
Viittaamani hadiith on ‘Abbaas bin Rabii’an kertoma hadiith, jossa sanotaan: “Näin ‘Umar bin Al-Khattaabin (radija Allaahu ‘anhu) suutelevan (mustaa) kiveä ja sanovan: ‘Tiedän että olet vain kivi etkä voi aiheuttaa vahinkoa etkä tuoda hyötyä. Jos en olisi nähnyt Allaahin lähettilään suutelevan sinua, en olisi suudellut sinua.’”
Mikä on näiden Al-Faaruuqin sanojen merkitys: “Jos en olisi nähnyt Allaahin lähettilään suutelevan sinua, en olisi suudellut sinua?!” [3]
Niin ollen miksi ‘Umar suuteli mustaa kiveä, joka on kuten aidossa hadiithissa sanotaan: “musta kivi on paratiisista?” [4]
Suuteliko hän sitä perustuen johonkin häneltä tulevaan loogiseen päättelyyn, kuten sellainen jonka tekevät ne joita tämä kysymys koskee, jotka käyttävät logiikkaansa tähän kysymykseen sanoen: “Tämä on Allaahin Puhetta ja suutelemme sitä?”
Sanoiko ‘Umar: “Tämä kivi on muisto paratiisista, joka luvattiin niille jotka tottelevat Allaahia, joten suutelen sitä- en tarvitse mitään tekstiä Allaahin lähettiläältä osoittamaan minulle, että sen suuteleminen on lailla säädetty (uskonnossa)?!” Tai käsittelikö hän tätä “vähäpätöistä” kysymystä, kuten jotkut ihmiset haluavat sanoa tänä päivänä, iskulauseella johon kutsumme ja jota nimitämme salafi-iskulauseeksi –joka on vain lähettilään ja niiden vilpitöntä seuraamista jotka noudattavat hänen sunnaansa tuomiopäivään asti? Tämä oli ‘Umarin (radija Allaahu ‘anhu) asema kun hän sanoi: “Jos en olisi nähnyt Allaahin lähettilään suutelevan sinua en olisi suudellut sinua?!”
Joten tämän tyyppisen suutelemisen lähtökohtana on, että käsittelemme sitä perustuen menneeseen sunnaan, ei siten, että annamme tuomion asioista perustuen haluihimme, kuten osoitimme aiemmin, siten, että sanomme (esimerkiksi): “Tämä on hyvä asia, joten mitä vikaa siinä on?!”
Muistelkaa kanssani Zaid bin Thaabitin (radija Allaahu ‘anhu) (ensi) reaktiota kun Abu Bakr ja ‘Umar esittelivät hänelle koraanin kokoamisen tehtävän jotta se ei häviäisi. Hän (radija Allaahu ’anhu) sanoi heille: ”Miten voit tehdä jotain jota Allaahin lähettiläs ei tehnyt?”
Mutta tämän päivän muslimeilla ei ole tämän tyyppistä ymmärrystä ollenkaan.
Jos sanoo sellaiselle joka suutelee mushafia: ”Miten voit tehdä jotain mitä Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) ei tehnyt?”, hän tulee vastaamaan sinulle monilla kummallisilla vastauksilla kuten: “Veljeni, mitä vikaa siinä on?! Osoitan vain kunnioitusta koraania kohtaan!” Joten sano hänelle: “Veljeni, nämä sanat ovat sinua vastaan! Sanotko, että Allaahin lähettiläällä ei ollut tapana osoittaa kunnioitusta koraanille?!” Ei ole epäilystäkään, että profetalla (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli tapana kunnioittaa koraania mutta siitä huolimatta hänellä ei ollut tapana suudella sitä.
Tai he voivat väitellä sanoen: “Kiellät meitä suutelemasta koraania ja silti katso itseäsi, ajat autoilla ja matkustat lentokoneilla. Ja nämä asiat ovat uudistuksia!” Tämän kiistäminen perustuu siihen, jonka olette kuullut aiemmin, että uudistus joka on harhaan johtamista on vain sitä mikä ilmaantuu uskonnon suhteen.
Mitä tulee näihin uudistuksiin, jotka ilmaantuvat liittyen maallisiin asioihin, niin kuten sanoimme aiemmin, ne voivat välillä olla sallittuja ja välillä kiellettyjä jne. Tämä on jotain, joka on tunnettua eikä se tarvitse esimerkkejä.
Näin ollen henkilö, joka lentää koneella matkustaakseen pyhälle talolle jotta hän voi tehdä pyhiinvaelluksen (hajjin), niin epäilemättä tämä on sallittua. Ja henkilö, joka lentää koneella matkustaakseen länteen tehdäkseen pyhiinvaelluksensa sinne, niin epäilemättä tämä on synti jne.
Mitä tulee palvontaan liittyviin asioihin, joihin henkilö jolta kysytään siitä: “Miksi teet sitä(?)” vastaa: “Päästäkseni lähelle Allaahia!”
Sanon tämän: Ei ole mitään keinoa päästä lähemmäksi Allaahia paitsi sillä jonka Allaah on säätänyt ja määrännyt. Kuitenkin haluaisin muistuttaa teitä jostain joka mielestäni on hyvin tärkeätä tämän periaatteen vahvistamiseen ja tukemiseen: ”Jokainen uudistus on harhaan johtaminen” eikä mieleni pysty vastustamaan sitä ollenkaan.
Joillakin salafeilla oli tapana sanoa: “Yhtäkään uudistusta ei lisätä paitsi, että jokin sunna kuolee.”
Otan tämän sydämenasiakseni aivan kuin tuntisin sen kädelläni johtuen siitä, että jatkuvasti tutkin asioita nähdäkseni ovatko ne uudistuksia ja jos ne ovat ristiriidassa sen kanssa mitä Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) toi.
Kun todelliset tiedon ja hyvyyden ihmiset tarttuvat koraaniin resitoidakseen sitä, ette näe heidän suutelevan sitä. Pikemminkin he vain toimivat siinä olevan tiedon mukaisesti. Mutta mitä tulee tavalliseen kansaan, jolla ei ole mitään sääntöjä tai ohjeita hillitsemään tunnetilojaan kun he sanovat: “Mitä vikaa siinä on?” Mutta silti he eivät toimi sen mukaisesti mitä siitä löytyy (laeista ja säännöistä)!
Joten tähän sanomme: “Yhtäkään uudistusta ei lisätä paitsi, että jokin sunna kuolee.”
On olemassa toinen uudistus, joka muistuttaa tätä. Näemme joidenkin ihmisten- jopa pahojen syntisten heidän joukostaan, joilla on vain pieni pala uskoa jäljellä sydämessään –jotka kuullessaan mu’addhinin kutsuvan rukoukseen nousevat seisomaan ! Ja kun kysytte heiltä: ”Miksi nousette seisomaan?” He vastaavat: “Kunnoituksesta Allaahia kohtaan!!” Mutta silti he eivät edes käy masaajideissa! He viettävät aikansa pelaamalla shakkia ja lautapelejä jne. Ja silti he luulevat osoittavansa kunnioitusta Herralleen seisomalla tällä lailla. Mistä tämä seisomismuoto on peräisin?? Luonnollisesti se tuli jostain keksitystä hadiithista jolla ei ole mitään lähdettä, joka on: “Kun kuulet aadhaanin (rukouskutsun) niin nouse seisomaan.” [5]
Tällä hadiithilla ei ole mitään lähdettä. Pikemminkin se tuli joidenkin heikkojen kertojien ja valehtelijoiden (aidon hadiithin) vääristymän avulla, jotka raportoivat ”seisomisen” (quumuu) ”sanomisen” (quuluu) sijaan samalla kun he lyhensivät aidon hadiithin: ”Kun kuulet adhaanin niin sano (quuluu) aivan kuten hän sanoo. Sitten lähetä salaat minun ylleni…”[6].
Joten katso miten paholainen kaunistaa uudistukset ihmisille siten, että he ovat tyytyväisiä itseensä ja luulevat olevansa uskovaisia, jotka kunnioittavat Allaahin rituaaleja – tämän todisteena ollen se, että kun he tarttuvat mushafiin, he suutelevat sitä ja kun he kuulevat adhaanin niin he nousevat seisomaan!!
Mutta toimiiko hän koraanin mukaisesti? Hän ei toimi koraanin mukaisesti! Joten esimerkiksi voi olla, että hän rukoilee mutta välttääkö hän kiellettyjen asioiden penkomista? Välttääkö hän ottamasta korkoa tai antamasta sitä? Välttääkö hän levittämästä keinoja ihmisten pariin jotka lisäävät heidän tottelemattomuuttaan Allaahia kohtaan? Välttääkö hän …välttääkö hän.. ja niin edelleen?? Näille kysymyksille ei ole loppua. Tämän takia lopetamme ja meille riittää se minkä Allaah on meille säätänyt tottelevaisuuden ja palvonnan teoista lisäämättä yhtäkään kirjainta siihen. Tämä johtuu siitä mitä profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”En ole jättänyt taakseni mitään minkä Allaah määräsi teille paitsi että käskin teitä tekemään sitä.”
Joten tämä tekemänne asia, tuleeko se lähentämään teitä Allaahista? Jos vastaus on myönteinen niin tuokaa teksti Allaahin lähettiläältä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sen suhteen. Heidän vastauksensa tulee olemaan: ”Siitä ei ole mitään tekstiä.” Niin ollen se on uudistus ja jokainen uudistus on harhaan johtaminen ja jokainen harhaan johtaminen on helvetin tulessa.
Kenelläkään ei pitäisi olla vaikeuksia tämän asian kanssa ja sanoa: “Tämä on vähäpätöinen asia, mutta silti siitä huolimatta se on harhaan johtaminen joka tulee johdattamaan sen joka tekee sitä helvetin tuleen??”
Imaam As-Shaatibii vastasi tämänlaisiin kysymyksiin sanoen: “Jokainen uudistus huolimatta sen pienuudesta on harhaan johtaminen.”
Henkilön ei pitäisi katsoa tätä säädöstä –siinä, että se on harhaan johtaminen – pelkkänä uudistus-sanana. Pikemminkin henkilön tulisi katsoa tätä säädöstä siinä paikassa, jossa tämä uudistus on hiljattain tuotu esiin. Mikä on tämä paikka? Viittaamani paikka on islaamin lainsäädäntö, joka on täydellinen ja kokonainen. Joten kenenkään ei ole sopivaa yrittää ”korjata” sitä lisäämällä siihen uudistusta, olkoon se pieni tai suuri. Tässä kohtaa uudistusten ”harhaan johtaminen” ilmenee. Harhaan johtaminen ei tule vain siitä, että henkilö tuo esiin uudistuksen islaamiin mutta pikemminkin sen johdosta, että hän antaa (itselleen) mahdollisuuden korjata islaamin lainsäädäntöä Herramme ja profeettamme (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ylitse.
Alaviitteet:
[1] Sahiih At-Tar’riib wa at-Tarhiib (1/92/34)
[2] Salaat at-Taraawiih (s. 75)
[3] Sahiih At-Targhiib wa at-Tarhiib (1/94/41)
[4] Sahiih al-Jaami’ as-Sariir (3174)
[5] Silsilat al-Ahaadiith ad-Da’iifa (711)
[6] Sahiih Muslim (384).