Lähde: Silsilat al-hudaa wa an-nuur – Johdannon ja valon sarja, kasetti nro 246.
Sheikh al-Albaanii (rahimahu Allaah) käsittelee yksityiskohtaisesti eri kysymyksiä koskien seisaallaan syömistä:
”Sanon, että ei ole olemassa mitään tekstiä koskien seisaallaan syömisen kieltoa kuten se teksti, joka kielsi seisaallaan juomisen. Mutta on olemassa eräs kertomus, ja se tulee Anas bin Maalikilta (radija Allaahu ’anhu), että kun hän kertoi sen ympärillä olevilleen eräässä kokoontumisessa, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kielsi seisaallaan juomisen, eräs puhuja sanoi hänelle: ’Mitä sanot (seisaallaan) syömisestä?’, (Anas) sanoi: ’Se on pahempaa.’ Sanon tässä, että meidän on tarpeellista seurata tätä seuralaista, koska meillä ei ole mitään, jolla voimme kiistää hänet. Mutta mikä on seisaallaan syömisen ja kävellessä syömisen välillä oleva ero? Syöminen kävellessä on sallittua, koska selvät tekstit kertovat, että heillä oli tapana syödä kävellessä profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) aikana. Mitä tulee seisaallaan syömiseen, profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ei ole mitään sitä koskevaa tekstiä, ei kieltävää [kieltäen/lannistaen sen] eikä myönteistä [pakottaen/ rohkaisten siihen]. Pikemminkin meillä on ainoastaan tämä Anas bin Maalikin aito kertomus ja meidän tulisi toimia sen mukaisesti.
Toinen tähän (kysymykseen) liittyvä asia, joka on –ehkä jotkut teistä huomasivat, tänä aikana, että…epäuskovaiset ovat ruvenneet syömään seisaallaan (vaikka) on tuoleja… Näin ollen, edeltävän määräyksen voima lisääntyy. Kyllä, sanon, että asetumme Anaksen kertomuksen puolelle, koska Anas tietää mitä me emme tiedä ja koska epäuskovaiset tänä päivänä sekä ne muslimeista jotka jäljittelevät heitä syövät seisaallaan, joten meidän tulisi olla erilaisia kuin he.”