Lähde: Riyad as-Saalihiin, 94. luku.
Allaah, Ylhäinen, sanoo:
”Saavuttiko Ibraahiimin (Abrahamin) kunnioitettujen vieraiden [kolmen enkelin: Djibriilin (Gabrielin) kahden muun kanssa] tarina sinut? Kun he tulivat hänen luokseen ja sanoivat: ’Salaam (olkoon rauha ylläsi)’, Hän vastasi: ’Salaam (olkoon rauha yllänne)’, ja sanoi: ’Olette minulle tuntematonta väkeä.’ Sitten hän kääntyi kotiaan kohti ja toi ulos vasikan paistin [koska Ibraahiim (Abraham) omisti pääasiassa lehmiä]. Ja asetti sen heidän eteensä, (sanoen): ’Ettekö syö?’” (51: 24-27, tarkoituksen tulkinta)
“Ja hänen (Luutin) kansansa tuli kiireellä häntä kohti ja heillä oli kauan ollut tapana syyllistyä (sodomian) rikoksiin, hän sanoi: ‘Kansani! Tässä ovat tyttäreni (eli kansan naiset), he ovat teille puhtaampia (jos naitte heidät laillisesti). Joten pelätkää Allaahia älkääkä häpäiskö minua vieraitteni edessä! Eikö teidän parissanne ole yhtään oikeamielistä miestä?” (11:78, tarkoituksen tulkinta)
706. Abu Huraira (olkoon Allaah häneen tyytyväinen) kertoi: profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi: “Hän joka uskoo Allaahiin ja viimeiseen päivään, osoittakoon hän vieraanvaraisuutta vieraalleen. Ja hän joka uskoo Allaahiin ja viimeiseen päivään, pitäköön hän yllä hyviä suhteita sukulaisiinsa. Ja hän joka uskoo Allaahiin ja viimeiseen päivään, puhukoon hän hyvää tai pysyköön hän hiljaa.” [Al-Bukhaarii ja Muslim, tarkoituksen tulkinta].
Kommentti: Vieraan kunnioittaminen tarkoittaa hänen tervetulleeksi toivottamistaan iloisesti, hänen viihdyttämistään halukkaasti kykyjemme mukaan ja hänen mukavuudensa ja leponsa täyttä huomioon ottamista. Mitä tulee sukulaisiimme, meidän tulisi kohdella heitä hyvin ja tehdä velvollisuutemme heitä kohtaan.
Varautuneisuus puheessa tarkoittaa, että meidän tulisi välttää järjetöntä ja asiatonta puhetta. Pystymme viettämään suuren osan ajastamme Allaahin muistelemisessa, Hänen anteeksiantonsa tavoittelemisessa ja sen sanomisessa kaikille mikä on hyvää. Tai muuten on parempi, että pysymme hiljaa. Niillä ihmisillä, jotka uskovat Allaahiin ja tilinteon päivään on nämä kolme ominaisuutta.
Toisin sanoen, ne joilla ei ole näitä ominaisuuksia ilmiantavat pelkästään heikon ja epätäydellisen uskon.
707. Abu Shuraih Khuwailid bin ’Amr Al-Khuzaa’ii (olkoon Allaah häneen tyytyväinen) kertoi: “Hänen joka uskoo Allaahiin ja viimeiseen päivään tulisi majoittaa vieraansa hänen oikeutensa mukaisesti.” Häneltä kysyttiin: ”Mikä on hänen oikeutensa, Allaahin lähettiläs?” Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vastasi: ”Se on (hänen majoittamisensa) yhden päivän ja yön yli, ja vieraanvaraisuus jatkuu kolmeen päivään asti, ja se mikä ylittää sen on hyväntekeväisyyttä.” [Al-Bukhaarii ja Muslim, tarkoituksen tulkinta].
Muslimissa lisättiin: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi, “Muslimin ei ole sallittua jäädä niin pitkäksi aikaa, että hän tekee hänestä syntisen.” Häneltä kysttiin: “Allaahin lähettiläs, miten hän voi tehdä hänestä syntisen?” Hän vastasi, ”Hän venyttää vierailuaan hänen luonaan kunnes isännällä ei ole mitään jäljellä hänen (vieraan) viihdyttämistään varten.”
Kommentti: Tämä hadiith valaisee vähän lisää vieraanvaraisuuden käyttäytymissääntöjä ja päämäärää. Vierasta pitäisi viihdyttää parhaalla tavalla ensimmäisenä päivänä ja iltana. Seuraavien kahden päivän aikana vieraanvaraisuuden tulisi olla maltillista. Neljäntenä päivänä vieraan tulisi lähteä määränpäätään varten. Jos hän silti päättää jäädä, vieraanvaraisuus ottaa hyväntekeväisyyden merkityksen.