Lähde: Sheikh Al-Albaaniin fataawaa Al-Asaala -lehdessä nro 8.
Kysymys: Onko seuraava sanonta “Jaa Ridaa Allaah wa Ridaa Al-Waalidein” (Oi Allaahin tyytyväisyys ja vanhempien tyytyväisyys) uskonnossa kielletty aivan kuten sanonta ”Maa shaa Allaah wa shi’ta” (Mitä Allaah haluaa ja sinä haluat) ?
Vastaus: Kyllä, vanhempien tyytyväisyyteen pitää asettaa rajoituksia. Jos henkilö, joka sanoo näin ja tarkoittaa sillä islaamin säätämää tyytyväisyyttä, niin se olisi myös yksi osa Allaahin tyytyväisyyttä, kuten Allaah, Täydellisin sanoo:
”Ja Herrasi on määrännyt, että palvelette yksin Häntä, ja teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne. Jos toinen heistä tahi molemmat saavuttavat korkean iän sinun aikanasi, älä halveksi äläkä soimaa heitä, vaan puhuttele heitä kunnioittavasti. Ja myötätunnolla ojenna kätesi heitä kohti ja lausu sävyisästi: ’Oi Herra, ole laupias heille, sillä he kasvattivat minua kun olin pieni.’” [Suurat Al-Israa: 24]
Joten ken soveltaa tätä neuvoa niin hän on miellyttänyt Allaahia ensin ja sitten vanhempiaan toiseksi. Tämä miellyttäminen on todellisuudessa palvonnan teko. Siinä tapauksessa että henkilö miellyttää isäänsä tai äitiään jollain asialla, joka on tottelemattomuutta Allaahia kohtaan niin sitten se ei ole palvonnan teko, eikä semmoista sanontaa pidä sanoa ollenkaan.
Tämä on se ero joka pitää ottaa huomioon kun käytetään tämänlaista sanontaa. Tästä huolimatta me emme hyväksy sen käyttöä ajatellen seuraavaa periaatetta: ”Jätä se asia, joka epäilyttää sinua sen vuoksi joka ei epäilytä sinua.” Koska kun ihmiset sanovat: ”vanhempien tyytyväisyys”, niin he eivät ota huomioon tätä yksityiskohtaa, jonka juuri selitimme. Tämä taas johtuu siitä, että monet ihmiset eivät tiedä sitä kuten Allaah, universumin Herra on lausunut koraanissa. Ja tiedämme muslimien elämän tilanteesta että monet vanhemmat lastensa kanssa ja lapset vanhempiensa kanssa eivät ota huomioon tätä säädettyä tyytyväisyyttä. Paremminkin he näkevät vain tyytyväisyyden ilman rajoja. Esimerkiksi sanotaan, että on köyhä tai keskiluokkainen isä, jonka poika on rikas ja kohtelee isäänsä hyvin, ollen aina hänelle antelias ja antaen hänelle omaisuudestaan.
Silti tämä poika ei rukoile, ja kuitenkin hänen isänsä on tyytyväinen häneen koska hän hyötyy pojastaan. Ja tästä huolimatta Allaah ei ole poikaan tyytyväinen. Joten siksi tässä tilanteessa ei voida sanoa: ”Oi Allaahin tyytyväisyys ja vanhempien tyytyväisyys.”
On totta, että tässä vanhemmat ovat tyytyväisiä, mutta universumin Herra ei ole tyytyväinen. Samoin on joitakin ihmisiä, jotka suutelevat isänsä käsiä aamuin illoin ja silti he eivät rukoile eivätkä paastoa! Joten mitä hyötyä on miellyttää vanhempia jos Allaah, Mahtava ja Ylevä ei ole tyytyväinen?!
Tämän avulla tulemme tietoisiksi siitä erosta mikä on vanhempien säädetyn tyytyväisyyden ja vanhempien tyytyäisyyden, jota ei ole säädetty, välillä. Mutta minun pitää uudestaan toistaa, ettei meidän ole soveliasta julistaa tämänlaista sanontaa vaikka tarkoittaisimme sillä säädettyä tyytyväisyyttä. Tämä johtuu siitä, että vanhempien tyytyväisyys liittyy luotuihin, joten se on luotujen ominaisuus eikä Luojan ominaisuus, paitsi sen osalta mikä on: ”Oi Allaahin tyytyväisyys.”