Lähde: Fataawaa wa Rasaa’il Mukhtaara s. 562-563.
Kysymys: Mikä on määräys koskien naisen pukeutumista vartalonmukaisiin vaatteisiin (muiden) naisten ja sellaisten miesten edessä jotka ovat hänen mahramejaan?
Vastaus: Naisen ei ole sopivaa pukeutua vartalonmukaisiin vaatteisiin, jotka näyttävät hänen (kehonsa) osien koon hänen sukulaistensa ja (toisten) naisten edessä, koska tämä on hänen siveytensä säilyttämisen vastaista. Mitä tulee (sen tekemiseen pelkästään) hänen aviomiehensä edessä, siitä ei ole mitään haittaa.
Näin ollen musliminaisen asun pitää olla väljä eikä kireä, jotta se ei korostaisi mitään hänen kehonsa osaa. Tämä johtuu siitä, että asun päämääränä on (kehon) peittäminen ja näin ollen fitnan estäminen. Ja tätä ei (varmasti) saavuteta paitsi (pukeutumalla) väljiin ja avariin (vaatteisiin).
Mitä tulee vartalonmukaisiin (vaatteisiin)- vaikka ne kätkisivätkin ihon värin, ne korostavat silti hänen kehonsa tai kehonsa osan kokoa, näin ollen luoden haluttavan näyn miesten silmissä. Ja siinä on selvä turmelus ja kutsu (pahuuteen). Näin ollen sen pitää olla väljä.
Ja Usaama ibn Zaidin (radija Allaahu ‘anhu) on kerrottu sanoneen:
Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) puki minut paksuun valkoiseen pellavavaatekappaleeseen, jonka Dahijja al-Kalbii oli lahjoittanut hänelle, joten puin vaimoni siihen ja hän sanoi:
”Mikä sinua vaivaa ettet pukeudu paksuun valkoiseen pellavavaatekappaleeseen?”
Joten sanoin: Puin vaimoni siihen, joten hän sanoi:
“Varmista, että hän laittaa rilaalan sen alle koska pelkään todella sen (paksun valkoisen pellavavaatekappaleen) korostavan hänen kehoaan ja luitaan”. Ad-Dhijaa al-Maqdasii välitti sen ”al-Ahaadiith al-Mukhtaarassa”, Ahmad ja al-Baihaqii välittivät sen ”As-Sunan al-Kubraassa” ja Al-Albaanii julisti sen hasaniksi ”Jilbab al-Mar’a al-Muslima”-teoksessa.
Ja rilaala on ohutrakenteinen ja kevyt paitamainen kaapu, jota pidetään vaatekappaleen alla estämässä henkilön kehon korostumista.
Ja kaikki menestys löytyy Allaahin luota.