Lähde: Nasiihatii Li an-Nisaa (neuvoni naisille).
Luku: Kuka tahansa ei osoita armoa, hänelle ei osoiteta armoa
Abu Huraira kertoi Allaahin lähettilään, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, suudelleen Al-Hasania kun Al-Aqra ibn Haabis at-Tamiimii istui hänen lähellään. Al-Aqra sanoi, ”Minulla on todellakin kymmenen lasta enkä ole koskaan suudellut yhtäkään heistä.” Allaahin lähettiläs katsoi häntä ja sanoi, ”Kuka tahansa ei osoita armoa, hänelle ei osoiteta armoa.” [Sahiih al-Bukhaarii 426/10, tarkoituksen tulkinta]
Shaddaad ibn Ausilta, joka sanoi Allaahin lähettilään, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, sanoneen, “Totisesti Allaah on määrännyt al-ihsaanin (erinomaisuuden) kaikelle. Näin ollen kun tapat, sinun tulisi tappaa parhaalla tavalla. Ja kun teurastat, sinun tulisi teurastaa parhaalla tavalla. Teroittakoon jokainen teistä veitsensä tarjotakseen helppoutta eläimelleen.” [Sahiih Muslim, tarkoituksen tulkinta]
“Al-ihsaan” tai erinomaisuus arabian kielessä on asiantuntemusta teon suorittamisessa samalla kun henkilö viimeistelee sen vilpittömyydellä. Islaamilaisessa laissa al-ihsaan on se mitä profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, selitti lausunnossaan: ”Että palvot Allaahia aivan kuin näet Hänet, mutta koska olet kykenemätön näkemään Häntä, niin Hän varmasti näkee sinut.”
Ibn Rajab sanoi Shaddaadin profeetallisen kerronnan suhteen: “Tämä profeetallinen kerronta osoittaa erinomaisuuden velvoitteen kaikissa teoissa.” [Jaami’ al-Uluum 151]
Armon tyypeistä, jota voi osoittaa lapselle, on hänen suutelemisensa: ’Aaisha sanoi, että eräs beduiinimies tuli profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, luokse ja sanoi, ”Te (ihmiset) suutelette lapsia ja me emme suutele heitä.” Näin ollen profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi, ”Mitä voin tehdä kun Allaah on poistanut armon sydämestäsi?” [Sahiih al-Bukhaarii 426/10. tarkoituksen tulkinta]
‘Umair ibn Ishaaq sanoi, “Olin al-Hasan ibn ‘Aliin kanssa kun tapasimme Abu Hurairan joka sanoi,”Näyttäkää mihin voin suudella teitä siinä paikassa, johon näin Allaahin lähettilään suutelevan.” Hän vastasi, ”Al-qamiis” (paita tai päällysvaate), hän sanoi, ”Näin ollen hän suuteli hänen vatsansa etuosaa.” [Ahmed hasan ketjulla, tarkoituksen tulkinta]
Armon tyypeistä, joita voi osoittaa lapselle, on hänen kantamisensa rukouksessa ollessa. Abu Qataada sanoi, että profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, tuli ulos meidän luoksemme Umaama bint ’Abi al-’Aasin ollessa hänen hartioillaan. Sitten hän rukoili. Kun hän kumarsi, hän asetti hänet maahan ja kun hän nousi kumarruksesta, hän nosti hänet maasta.” [Sahiih al-Bukhaarii, tarkoituksen tulkinta]
Abu Shaddaadin nojalla, hänen isältään, joka sanoi profeetan salla Allaahu ‘aleihi wa sallam tulleen ulos meidän luoksemme ’ishaa rukousta varten kantaen Hasania ja Huseinia. Allaahin lähettiläs astui eteenpäin ja asetti heidät kummatkin alas. Sitten hän rukoili ja kumarsi heidän selkiensä välissä ja yhden kumarruksen, joka oli pitkä. Minun (Abu Shaddaadin) isäni sanoi, ’Sitten nostin päätäni ja lapsi oli Allaahin lähettilään selässä hänen kumartaessaan. Sitten palasin kumarrukseeni.’ Joten heti kun Allaahin lähettiläs oli saanut rukouksensa päätökseen, ihmiset sanoivat, ’Oi Allaahin lähettiläs, kumarsit varmasti kahden selän välissä rukouksessasi. Tämän kumarruksen pituus sai meidän todella uskomaan, että jotain oli tapahtunut tai, että ilmestys oli laskeutunut yllesi.’ Hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi, ’Mitään sellaista ei tapahtunut vaan tämä lapsi liikkui ympärilläni enkä halunnut häiritä häntä kunnes hän oli lopettanut.’ [An-Nasaa’iin keräämä hadiith, Sheikh Muqbilin aidoksi vahvistama, tarkoituksen tulkinta]
Armon tyypeistä, joita voi osoittaa pienemmille lapsille, on heidän kanssaan leikkiminen: Umm Khaalid bin Khaalid ibn Sa’iid sanoi, “Tulin Allaahin lähettilään, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, luokse isäni kanssa ja olin pukeutunut keltaiseen paitaan. Allaahin lähettiläs sanoi, ’Sanah, sanah! (tämä tarkoittaa ’hyvää’ etiopian kielellä) Umm Khaalid sanoi sitten, ’Sitten aloin leikkiä profetuuden sinetin kanssa. Isäni moitti minua, mutta Allaahin lähettiläs sanoi (isälleni) ’Anna hänen olla.’ Allaahin lähettiläs puhutteli minua sitten sanoen, ‘Ablii wa akhliqii, thumma ablii wa akhliqii, thumma ablii wa akhliqii.’ (Kääntäjän kommentti: Arabit käyttävät tätä ilmaisua ”ablii wa akhliqii’ pyytääkseen pitkää elämää. Sen tarkoituksen voisi välittää seuraavalla ilmaisulla ’Elä niin pitkään, että vaatteistasi tulee kuluneet ja risaiset.’) Näin ollen hän (Umm Khaalid pysyi tällä tavalla kunnes (tämä pyyntö hänen puolestaan toteutui ja sittemmin) ihmiset mainitsivat hänet,” tarkoittaen, että hän säilyi kunnes hänen vaatteistaan tuli kuluneita ja risaisia. [Sahiih al-Bukhaarii 425/10, tarkoituksen tulkinta]
Mahmuud ibn Ar-Rabii’ sanoi, “Muistan kun olin viisivuotias poika, profeetta, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, otti vettä ämpäristä suullaan (majjatan majjaahaa) ja heitti sitä kasvoilleni.’
Al-Haafidh sanoi, ”’Majj’ on veden heittämistä suusta. Sanotaan, että mihinkään ei viitata sanalla ’majj’ paitsi jos se on etäisyydestä. Profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, teko Mahmuudin kanssa oli joko hänen leikkimisestään hänen kanssaan tai se oli keino siunata häntä sillä aivan kuten hänen oli tapana tehdä seuralaistensa lasten kanssa.”
Anas ibn Maalik sanoi, “Profeetalla, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, varmasti oli tapana viettää aikaa meidän kanssamme niin paljon, että hän sanoi jopa nuorelle veljelleni, ’Oi ’Umairin isä, mitä pikkulintu teki?’” [Sahiih al-Bukhaarii 526/10, tarkoituksen tulkinta]
Lisäksi armon tyypeistä, joita voi osoittaa lapselle, on lapsen ottaminen syliin. ’Usaama ibn Zaid sanoi, että Allaahin lähettiläällä, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, oli tapana ottaa minut ja asettaa minut reidelleen ja, että hänellä oli tapana asettaa al-Hasan ibn ’Aliin toiselle reidelleen, sitten hänellä oli tapana tulla meidän lähellemme ja sanoa, ”Oi Allaah! Ole heille armollinen, koska todellakin minä olen heille armollinen.” [Sahiih al-Bukhaarii 434/10, tarkoituksen tulkinta]
Sen tähden henkilö voi tällä tavoin olla hellä pienempien lasten kanssa koskien kaikkea sitä mitä he voivat tarvita tai mikä heistä on hauskaa. Tämä on sopiva tapa osoittaa heille armoa ja hellyyttä kunhan tämä ei johda sopimattomaan käytökseen.
Profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ylisti varmasti Qureishin naisia, koska heillä oli kiitettäviä ominaisuuksia ja niistä yksi oli heidän hellyytensä lapsille. Abu Huraira kertoi Allaahin lähettilään, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoneen, ”Parhaat kameleilla koskaan ratsastaneet naiset olivat Qureishin naiset.” [Sahiih al-Bukhaarii 511/9, tarkoituksen tulkinta]
Hän sanoi myös, “Qureishin naisista oikeamielisempiä ovat ne, jotka ovat hellempiä (”ahnaah”) lapselle sen nuoruudessa ja jotka ovat suojelevimpia aviomiestensä omaisuuden suhteen. Al-Haafidh sanoi, että ”ahnaah” on sellaista hellyyttä, joka on myötätuntoa ja lempeyttä.
Nuorille lapsille ja muille osoitettu armo on yksi niistä syistä jotka aiheuttavat, että henkilö saavuttaa Allaahin armon.
Profeetalta, salla Allaahu ’aleihi wa sallaam, meille on tullut myös, että hän sanoi, ”Hän ei ole meistä joka ei osoita armoa nuorille eikä kunnioita vanhoja.”