Lähde: bakkah.net.
Kysymys:
Missä järjestyksessä rukouksen jälkeen tehdään seuraavat asiat ja tehdäänkö ne ääneen tai hiljaa?
* sunnasta peräisin olevat pyyntörukoukset
* muistelemislauseet (adhkaar)
* koraanin 3 viimeisen suuran resitointi
* aajat al-kursiin resitointi
Vastaus:
Seuraava tuntuu olevan näille asioille oleva oikea järjestys:
1) Kun lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) lopetti rukouksensa niin hän sanoi astarfiru Allaah kolme kertaa [1]
2) Sitten hän sanoi Allaahumma anta as-Salaam wa minkaa as-Salaam, tabaarakta jaa dhaa al-djalaal wa al-ikraam. [2]
3) Sitten hän sanoi muita tuttuja pyyntörukouksia, kuten, Laa ilaaha illaa Allaah wa laa na’budu illaa ijaah…[3]
4) Sitten hän aloitti tasbiihin tekemisen sanomalla, subhaana Allaah, al-halmu li Allaah, ja Allaahu akbar, jokaisen 33 kertaa. [4]
5) Sitten hän resitoi aajat al-kursiin koska hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kerrotaan resitoineen näin jokaisen rukouksen jälkeen. [5]
Mitä tulee suurat al-ikhlaasin, suurat al-falaqin ja suurat an-naasin resitointiin niin ne kuuluu resitoida vain aamuisin ja iltaisin. Parhaan tietämäni mukaan siitä ei ole aitoa raporttia, että niitä olisi resitoitu jokaisen rukouksen jälkeen. Ja Allaah tietää parhaiten. [6]
Ja mitä tulee kysymykseen “tehdäänkö ne ääneen tai hiljaa?”, niin Ibn ‘Abbaas (olkoon Allaah tyytyväinen häneen) on raportoinut sen kuten al-Bukhaarii [7], että hän sanoi, heidän tietäneen lähettilään rukouksen loppuneen seuralaisten äänistä heidän tehdessään takbiir, tarkoittaen rukouksen jälkeisiä pyyntöjä.
Imaam As-Shaafi’ii, olkoon Allaah hänelle Armollinen, sanoi, että he tekivät takbiirin ääneen rukouksen jälkeen vain joskus, ei aina, ja he tekivät sen opettaakseen ihmisiä. Imaam Ash-Shaafi’ii varoitti muslimeja korottamasta ääniään dhikriä ja pyyntö (rukouksia) tehdessään, paitsi jos kyse oli ihmisten opettamisesta. Jos ihmisten ei tarvinnut oppia niitä niin sääntö kuuluu, että henkilö ei korota ääntään vaan hän sanoo nämä asiat hiljaa niin, että hän itse kuulee ne, ja Allaah tietää parhaiten.
Alaviitteet
[1] Sahiih Muslim nro 1333 (3/92 Sharh An-Nawawii) ja Sahiih Sunan At-Tirmidii nro 300 (1/176)
[2] Sahiih Muslim nro 1334 (3/92 Sharh An-Nawawii) ja Sahiih Sunan At-Tirmidii nro 298 (1/175)
[3] Sahiih Muslim nro 1342 (3/94 Sharh An-Nawawii)
[4] Sahiih Al-Bukhaari nro 843 (2/397-398 Fathu al-Baarii) ja Sahiih Muslim nro 1346 (3/95 Sharh An-Nawawii)
[5] Tämä perustuu seuraavaan hadiithiin: “Ken lukee aajat al-kursin jokaisen pakollisen rukouksen jälkeen, mikään ei estä häntä pääsemästä paratiisiin kun se, että hänen pitää kuolla.” An-Nasaa’ii keräsi sen as-Sunan al-Kubraassa, nro 9848, Abu Umaaman luvalla. Al-Albaanii keräsi ja keskusteli sen lukuisista lenkeistä, vahvistaen sen aitouden Silsilatu al-Ahaadiith as-Sahiiha nro 972:ssa.
[6] Imaam Ahmad keräsi kertomuksen, jonka mukaan profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) määräsi ‘Uqba ibn ‘Aamirin (olkoon Allaah häneen tyytyväinen) resitoimaan mu’awwidhaat (koraanin 3 viimeistä suuraa: al-ikhlaas, al-falaq, ja an-naas) jokaisen rukouksen jälkeen. Se on Musnadin nro 17417 (Ar-Risaalan 28/633) ja Al-Albaanii kertoi sen olevan autenttinen Sheikh Al-Islaamin Al-Kalim At-Tajjibin varmistusteoksessaan (s.114).
[7] Sahiih Al-Bukhaari nro 841 (2/395-396 Fathu al-Baarii).