Lähde: The prayer.
Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) sanoi:
Totisesti, uskovaiset menestyvät. Ne, jotka nöyrtyvät rukoillessaan. (Suurat al-Mu’minuun: 1-2)
Ja Hän (subhaanahu wa ta’aalaa) sanoi myös:
Varjelkaa ankarasti (viittä pakollista) as-salawaatia (rukousta) erityisesti keskimmäistä salaatia (eli parasta rukousta, ’asria). Ja seiskää Allaahin edessä tottelevaisesti [älkääkä puhuko muille salaatin aikana]. (al-Baqara: 238)
Abu Huraira (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) rukoili eräänä päivänä, kääntyi ympäri ja sanoi: ”Oi se ja se! Etkö kaunista rukoustasi? Eikö se, joka suorittaa rukousta katso miten hän rukoilee? Totisesti hän rukoilee itseään varten.
Tämä khushuu’ paranee useista asioista, joista jotkut sisältyvät itse rukoukseen ja toiset ovat sen ulkopuolella.
1. Kuoleman muistaminen
Anas (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Muista kuolemaa rukouksessasi koska kun henkilö muistaa kuolemaa rukouksessaan, hän yrittää kaunistaa rukoustaan ja rukoilla sen henkilön rukouksen, joka ei usko rukoilevansa muuta rukousta sen jälkeen.”
Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) on määrännyt muslimin muistamaan kuoleman rukouksensa aikana. Tämä on sen takia, että se on tapa kaunistaa rukous. Kuoleman ajatus aiheuttaa pelkoa sieluissa ja sillä tavalla teot sinetöidään. Mitä tulee sen jälkeen on vieläkin pelottavampaa. Missä on pakotie haudan puristuksesta? Ja mikä tulee olemaan vastauksemme kun meiltä kysellään kysymyksiä haudassa? Tämän lisäksi emme tiedä mikä on määränpäämme; onko se puutarha, jonka leveys on kuin taivaat ja maat vai onko se tuli, jonka polttopuuna ovat miehet ja kivet. Näin palvelija ajattelee kuolemaa ja sen mitä sen jälkeen tulee, ja hän rukoilee sen henkilön rukouksen, joka ei ajattele suorittavansa rukousta sen jälkeen? Sen takia hän kaunistaa rukouksensa, laskee itsensä kuolleiden joukkoon, valmistaa käärinliinansa, kirjoittaa testamenttinsa ja palauttaa henkilöille heille kuuluvat oikeudet. Kun hän herää hän ei odota iltaa ja kun on ilta niin hän ei odota aamua.
Tällä tavoin hän suorittaa rukouksen nöyränä, alistuvaisena ja kyynelehtivänä. Pelon ja toivon välissä hän on valmis kohtaamaan tuonpuoleisen ja hän jättää jäähyväisensä maailmalle. Se on jäähyväisrukous ja jäähyväisten rukous. Sen avulla hän antaa jäähyväisensä perheelleen, vanhemmilleen, veljilleen ja rakkaimmilleen ja lähimmäisilleen, oikeastaan koko maailmalle.
Ja tässä hän sanoo: ”Allaahu Akbar” – Allaah on Suurin – totisesti Hän on suurempi kuin joka ikinen asia. Hän näkee tämän maailman pienenä ja pitää sitä merkityksettömänä. Sitten hän lausuu yhden avauspyynnöistä ja sanoo ”Oi Allaah pidä syntini kaukana minusta kuten olet luonut idän ja lännen kaukaisiksi toisistaan.” Hän ajattelee kuinka kaukana itä on lännestä ja sitten hän tuo mieleensä mitä pystyy synneistään ja virheistään, joita hänen selkänsä kantaa. Hän pelkää kohtaavansa Allaahin tässä tilassa ja, että kuolema tulee hänelle ennen kuin hän on katunut tekojaan; joten hän tekee nöyrän pyyntörukouksen, varmana, että siihen vastataan.
Hän miettii kaikkien rukouksensa aikana sanomiensa sanojen merkitystä, muistaen Allaahin suuruutta ja mahtia sydämessään, samalla kun kyyneleet kihoavat hänen silmistään koska paratiisi ja helvetin tuli ovat tulleet häntä lähemmäksi kuin hänen kengännauhansa. Hän sielullistaa lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanonnan: ”Rukoile jäähyväisrukous aivan kuten näkisit Hänet ja vaikka et näekään Häntä niin varmasti Hän näkee sinut.”
On erittäin tärkeätä noudattaa Allaahin määräyksiä jotta rukous olisi oikealla mallillaan ja, että maailma olisi asetettu selkiemme taakse. Jos henkilö tietäisi, että hänen sanansa kuullaan ja, että ne tavoittavat Kuninkaan ilman epäilystä niin mitä hän sanoisi sitten? Ja miten hän puhuisi? Etkö näkisi hänen punnitsevan kirjaimensa ja sanansa? Miten se olisi hänelle, joka seisoo Kaikkikuulevan, Kaikkinäkevän ja Kaikkitietävän edessä, jolta mikään asia ei ole piilossa?
’Abd Allaah ibn Shikhkhiir (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Näin Allaahin lähettilään (salla Allahu ’aleihi wa sallam) rukoilemassa kanssamme ja hänen rinnastaan tuli huriseva ääni /hyminä, joka johtui hänen kyynelehtimisestään, ja se kuulosti aivan ruokakattilasta tulevalta ääneltä (kun ruoka kiehuu).
’Umarin (radija Allaahu ’anhu) kyynelehtiminen kuului viimeiseen riviin asti kuten Bukhaariissa on kerrottu. ’Abd Allaah ibn Shaddaad sanoi: Kuulin ’Umarin nyyhkytyksen kun olin viimeisessä rivissä ja hän oli lausumassa: ”Valitan suruani ja murhettani yksin Allaahille.” (Suurat Juusuf, 12:86)
Mitä tulee Abu Bakriin (radija Allaahu ’anhu) niin ihmiset eivät pystyneet kuulemaan hänen resitointiaan rukouksessa hänen itkustaan johtuen aivan kuten ’Aaisha (radija Allaahu ’anhu) on kuvannut sanoessaan: ”Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi kun hän oli lopullisesti sairaana: ’Kutsukaa Abu Bakr johtamaan ihmisiä rukouksessa.’ Aaisha sanoi Hafsalle: ’Sano hänelle (lähettiläälle), että kun Abu Bakr seisoo sinun paikallasi niin ihmiset eivät pysty kuulemaan häntä itkemisen takia joten kutsu ’Umar ja anna hänen johtaa ihmisiä rukouksessa.’ Hafsa teki sen ja lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ’Totisesti olet kuin Juusufin seuralaiset. Kutsu Abu Bakr ja anna hänen johtaa ihmisiä rukouksessa.’
Hafsa sanoi Aa’ishalle: ’En ole koskaan saanut sinulta mitään hyvää.’
Toisessa kertomuksessa: ”Abu Bakr on surullinen mies. Kun hän seisoo sinun paikallasi niin hän ei pysty rukoilemaan ihmisten kanssa.”
2. Rukoukseen liittyvien sanojen merkityksen miettiminen
Kun hän sanoo, ”Allaahu Akbar”, hän tuo mieleensä näiden sanojen tarkoituksen ja Allaahin, Ylevän suuruuden ja mahdin, joka niihin sisältyy. Kun hän etsii turvaa Allaahilta sheitaanista – kirotusta – hän miettii turvan etsimisen merkitystä ja sitä, että se aiheuttaa sen, että palvelija turvautuu Allaahiin ja pitää Hänestä kiinni, Kaikkikuulevasta, joka kuulee palvelijan, Kaikkitietävästä, joka tietää mitä sheitaan kuiskuttelee. Hän tuo mieleensä, että tällä turvaamisella hän avaa oven kaikkeen hyvään ja sulkee oven pahaan. Samalla tavalla hän miettii Bismi Allaah –sanan tarkoituksia, tasbiihin (subhaana Allaah) ja profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) tervehdysten tarkoitusta. On erityisen tärkeää kääntyä tafsiir –kirjojen pariin ja oppineiden sanojen pariin kunnes henkilö ymmärtää tarkalleen mitä hän sanoo ja hän sanoo mitä hän ymmärtää. Tämä koskee hänen koko rukoustaan, ja hän yrittää tavoitella tätä kykyjensä ja voimiensa mukaisesti.
3. Syntien ja tottelemattomuuden hylkääminen
Allaah, Ylevä, sanoi:
”Allaah ei muuta ihmisten kohtaloa, elleivät he itse muuta sitä, mitä heidän sydämissään on.” [Suurat ar-Ra’d 13:11]
Tottelemattomuus on este, joka seisoo khushuu’n edessä rukouksessa. Tottelemattomuuteen kuuluu se, että riippuu kiinni naisessa, jolla on pahat tavat eikä eroa hänestä tai antaa hänelle täydet valtuudet omaisuuteensa tai antaa lainan ilman todistajia. Lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”On kolme, jotka kutsuvat Allaahia, mutta heille ei vastata: mies, jonka alla on pahaluontoinen nainen eikä hän eroa tästä; mies, jolle toinen mies on velkaa mutta hän ei kutsunut ketään sen todistajaksi ja mies, joka antaa omaisuutensa typerykselle.” Allaah, Ylevä myös sanoi: ”Älkääkä antako typeryksille omaisuuttanne.”
Tähän sisältyy myös tottelemattomuus, jota vaimo osoittaa miehelleen sekä orja, joka on karannut isännältään, kuten seuraavassa hadiithissa sanotaan: ”On kaksi, joiden rukoukset eivät mene heidän päittensä yli: palvelija, joka on karannut isännältään kunnes hän palaa ja nainen, joka ei tottele miestään kunnes hän palaa.”
Samalla tavoin Allaahin jatkuva totteleminen lisää rukouksen khushuu’ta ja lisää sen kaunistamista. Seuraavat teot edesauttavat: armollisuus orpoja kohtaan, heidän päidensä silitteleminen ja heidän ruokkiminen. Koskien tätä lähettiläs, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi: ”Toivotko, että sydämestäsi tulisi pehmeä ja, että saisit tarvitsemasi? Osoita armollisuutta orvolle, silitä hänen päätään ja anna hänelle ruoastasi. Sydämesi pehmenee ja tahtosi saa tarvitsemansa.”
4. Liian nauramisen välttäminen koska se on kohtalokasta sydämelle ja sen khushuu’lle
Seuraavassa hadiithissa sanotaan: ”…Totisesti liika nauraminen tappaa sydämen.”
5. Sopivien tekojen valitseminen
Tämä johtuu monista seikoista:
1) Siitä, että ne ovat halaal /laillisia, koska Allaah ei hyväksy paitsi lailliset ja turmeltumattomat asiat. Laittoman omaisuuden käyttäminen torjuu rukouspyynnöt ja estää khushuu’n.
2) Että nämä teot eivät ole ristiriidassa rukousaikojen kanssa. Jos näin tapahtuu niin henkilö rupeaa tekemään päätöksiä itseään varten antamalla itselleen luvan viivästyttää rukoukset tai jopa korvaamalla ne jos hän ei tee niitä oikealla hetkellä. Hän voi myös kysyä joltakin henkilöltä, joka antaa hänelle tällaisen vastauksen.
3) Että hän yrittää löytää –kykyjensä mukaisesti – niitä tekoja, jotka eivät ole rasittavia tai vaativia, jotta hän astuisi rukoukseen nöyrällä ja katuvalla sydämellä. Henkilön, joka on väsynyt ja ylirasittunut pitää raikastaa mielensä ja tämä tapahtuu khuskhuu’n kustannuksella rukouksessa.
Lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) on määrännyt meille, että kun ateria on tarjoiltu ja iqaama on kutsuttu rukousta varten, me aloitamme aterialla kunnes olemme lopettaneet sen. Tämä johtuu siitä, että sydän on huolestunut elinkeinosta rukouksen ulkopuolella. Ibn ’Umar (radija Allaahu ’anhu) kertoi profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoneen: ”Kun teistä jonkun ateria on tarjoiltu ja rukous on alkanut niin aloittakaa ensin aterialla älkääkä kiirehtikö kunnes olette lopettaneet sen.”
6. Henkilön ei pidä olla kohtuuttoman huolestunut maailman asioista
Tämä johtuu siitä, että se tapahtuu varmasti tuonpuoleisen kustannuksella. Ota sen takia maailmasta se, joka pukee sinut, perheesi ja lapsesi. Jos voit tehdä työsi aamulla se riittää sinulle. Ei ole mitään mikä pakottaisi sinut tekemään työtä iltaisin. Jos saat yhtenäisen elinkeinon, joka tuo sinulle paljon voittoa ei ole mitään tarvetta sotkeutua erinäisiin liiketoimintoimiin, ja jakaa siten mielesi, joka aiheuttaa sen, että unohdat Herrasi oikeudet ja tuhoat omat, perheesi ja sinusta riippuvaisten oikeudet.
7. Koraanin runsas resitoiminen
Myös sitä mikä on vahvistettu lähettilään monista muistamisista ja pyynnöistä aivan kuten sydämen sulattavista perinteistä ja kertomuksista. Usein nämä pehmentävät sydämen ja pitävät sheitaanin kaukana.
8. Aikainen saapuminen rukoukseen
Jotta hänen intonsa rukoukseen ei pakota häntä kiirehtimään moskeijaan ja sen johdosta astumaan rukoukseen häiriintyneessä tilassa tai pyörällä päästään.
Abu Qataada (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Kun tulet rukoukseen sinun pitää tulla siihen rentona eikä tulla siihen kiireisenä. Mitä saat kiinni rukouksesta rukoile se ja se mikä jää siitä paitsi, täydennä.”
Myös Abu Huraira (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Kun korvaat rukousta älä tule siihen kiireellä mutta tule rentona, rauhassa. Minkä saat rukouksesta kiinni, rukoile se ja täydennä mitä siitä jää paitsi. Totisesti kun joku teistä tulee suorittamaan rukousta, hän on kiinni rukouksessa.”
9. Rivien suoristaminen, niiden tasoittaminen ja välien täyttäminen
Tämä johtuu siitä, että riveissä olevat aukot ovat sheitaanin elämispaikkoja ja paikkoja missä hän seisoo. Eräässä hadiithissa sanotaan: ”Liitä yhteen rivit koska sheitaan seisoo aukkojen välissä.” Lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi kun suoristi seuralaisten (radija Allaahu ’anhum) rivejä: ”Olkaa tasoissa älkääkä erotko jotta sydämenne eivät eroa toisistaan.” Hän sanoi myös: ”Joko teidän pitää suoristaa ja tasoittaa rivinne tai Allaah aiheuttaa kasvojenne eroamisen.”
Jos rivejä ei suoristeta eikä tasoiteta eikä aukkoja täytetä niin kasvot ja sydämet eroavat toisistaan, iimaan heikentyy ja khushuu’ kuolee. Päinvastoin, rivien suoristamisesta ja niiden tasoissa olemisesta löytyy rukouksen täydellisyys ja kaunistaminen kuten lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”…kuten rivien suoristaminen on rukouksen täydellistämistä” ja myös hänen lausuntonsa: ”…kuten rivien suoristamisessa piilee rukouksen kauneus.”