Lähde: ‘Aun al-Ma’buud, Sharh sunan Abi Daawuud (Sunan Abi Daawuudin selitys).
Ennen fajria on sunna raatiba -rukous (vakiinnutettu sunna) joka on kaksi rak’aat. Tämä on kaikkein vahvimmin vakiinnutettu sunna raatiba -rukouksista. Profeetta (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen yllään) ei koskaan jättänyt tekemättä tätä rukousta, oli hän sitten kotona tai matkalla.’Aaishan (olkoon Allaah häneen tyytyväinen) kerrotaan sanoneen: ”Profeetta (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen yllään) ei pitänyt tiukemmin kiinni mistään muusta naafila rukouksesta kuin fajrin [1] kahdesta rak’aasta.” Al-Bukhaariin (1163) ja Muslimin kertoma (724).
Koskien tämän rukouksen hyvyyttä, profeetta (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen yllään) sanoi: ”Fajrin [2] kaksi rak’aat ovat paremmat kuin tämä maailma ja kaikki mitä se sisältää.” Muslimin kertoma, 725.
On sunnan mukaista lausua näissä kahdessa rak’aatissa al-Kaafiruun ja al-Ikhlaas, koska Muslim (726) kertoi Abu Hurairalta (olkoon Allaah häneen tyytyväinen) että Allaahin lähettiläs (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen yllään) lausui fajrin kahdessa rak’aatissa: “Qul jaa ajjuha al-kaafiruun” ja “Qul huwa Allaahu Ahad.”
Hän, joka menettää fajria edeltävän sunna -rukouksen voi suorittaa sen fajr -rukouksen jälkeen.
Tämän todiste on al-Tirmidiin (422) ja Abu Daawuudin (1267) kertoma raportti Qais ibn ‘Amrilta joka sanoi: Allaahin lähettiläs (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen yllään) tuli ulos kun iqaama rukousta varten oli annettu ja rukoilin fajrin hänen kanssaan, sitten profeetta (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen yllään) lopetti ja löysi minut rukoilemasta. Hän sanoi, ”Ota rauhallisesti, oi Qais. Kaksi rukousta yhdessä?” Sanoin, “Oi Allaahin lähettiläs, en rukoillut fajria edeltäviä kahta rak’aat. “ Hän sanoi, “Ei, sitten.” Abu Daawuudin kertoman version mukaan Allaahin lähettiläs (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen yllään) pysyi hiljaa. Al-Albaanii klassifioi tämän hadiithin sahiihiksi Sahiih al-Tirmidii -teoksessa.
Al-Khattaabii sanoi: Tämä osoittaa, että henkilö, joka menettää kaksi rak’aat ennen pakollista rukousta voi suorittaa ne rukouksen jälkeen, ennen auringonnousua.
Alaviitteet
[1] Tämä viittaa fajria ennen oleviin kahteen rak’aatiin.
[2] Tarkoittaen fajria ennen olevia kahta rak’aat.