Lähde: Hukm Eddiin fi al-Lihjaa wa at-Tadkhiin (s. 29-32).
Enemmistö fiqh oppineista on vahvistanut parran ajamisen kiellon. Jotkut heistä ovat sanoneet sen olevan makruuh (inhottua), kuitenkin heillä oli tapana soveltaa usein tätä sääntöä kiellettyihin asioihin. Tämä johtuu siitä, että menneisyyden ihmisillä (oppineilla) oli tapana tarkoittaa makruuh (inhottu) –termillä haraamia (kiellettyä), kuten heiltä on välitetty usuul al-fiqh (lainsäädännön periaatteiden) -kirjoissa. [1]
1. Suuri oppinut, Ibn Hazm Al-Andaluusii sanoi: “He – eli imaamit –ovat yksimielisesti sitä mieltä, että parran ajaminen on (Allaahin luomakunnan) rumentamista ja se ei ole sallittua.” [2]
2. Sheikh al-Islaam Ibn Taimiyyah sanoi: “Parran ajaminen on kiellettyä (haraam).” [3]
3. Ibn ‘Aabidiin, huomattavimmista hanafii oppineista, sanoi: “Miehen on kiellettyä leikata partansa – eli ajaa se.”[4]
4. Al-‘Adawii, yksi Maaliki oppineiden eliitistä sanoi: “Maalikilta on siteerattu, että hän piti sen ajamista joka oli kitalaen alapuolella niin makruuh (inhottua), että hän sanoi: ‘Se on majuus (tulen palvojien) teoista… samoin on kiellettyä estää parran kasvaminen.”[5]
Ibn ‘Abd al-Barr sanoi At-Tamhiid -teoksessa: “Parran ajaminen on kiellettyä. Ja kukaan ei tee sitä paitsi ne miehistä jotka ovat naismaisia.” [6]
5. Sheikh Ahmad bin Qaasim Al-‘Ibaadii, yksi arvovaltaisista Shaafi’ii oppineista, sanoi: “Ibn Ar-Rif’a sanoi Haashijat al-Kaafijassa: ‘Imaam As-Shaafi’ii sanoi (kirjassaan) Al-Umm’ssa, että parran ajaminen on kiellettyä. Samoin Az-Zarkashii, Al-Hulaimii Shu’ab al-Iimaanissa ja hänen opettajansa, Al-Qaffaal As-Shaashii Mahaasin As-sharii’assa sanoi, että parran ajaminen oli kiellettyä.” [7]
6. As-Safaariinii, yksi huomattavimmista Hanbalii oppineista, sanoi: ”Näkemys joka on hyväksytty ja vahvistettu (Hanbalii) madhabissa on: “Parran ajamisen kielto.” [8]
7. Monet tämän päivän oppineista ovat määränneet, että parran ajaminen on kiellettyä, kuten:
’Abd Al-Jaliil ‘Iisaa, ‘Ali Mahfuudh, ’Abd Al-‘Aziiz bin Baaz, Naasir Eddiin Al-Albaanii, Muhammad Sultaan Al-Ma’suumii, Ahmad ‘Abd ar-Rahmaan Al-Bannaa As-Sa’aatii (kellojen korjaaja), Abu Bakr Al-Jazaa’irii, Al-Kandahlaawii, ‘Abd ar-Rahmaan bin Qaasim, Isma’iil Al-Ansaarii ja monet muut.
Alaviitteet:
[1] Katso myös mitä suuri oppinut Ibn Al-Qayyim sanoi kirjassaan I’alaam al-Muwaqqi’iin (1/39-43) ja Badaa’i al-Fawaa’id (4/6).
[2] Maraatib al-Ijmaa’ (157); katso myös Al-Muhallaa (2/189)
[3] Al-Ikhtijaaraat al-‘Ilmijja (s. 6)
[4] Radd al-Muhtaar (3/418)
[5] Al-‘Adawiin selitykset koskien Sharh Risaala Ibn Abi Zaid (2/411); Katso myös Sheikh Muhammad Al-Haamidin Hukm al-Lihja fi al-Islaam (s. 17)
[6] Adillatu Tahriim Halq al-Lihja (96)
[7] Adillatu Tahriim Halq al-Lihja (96)
[8] Radhaa al-Albaab.