Lähde: suora duruus Paltalkin ”Understand Islam 1” -huoneessa 19.12.2006
Hyötyseikka – haudoilla vieraileminen
Kaikki kiitokset kuuluvat Allaahille ja olkoon as-salaat ja as-Salaam profeetta Muhammadin, hänen taloutensa, jalojen seuralaistensa ja niiden yllä, jotka seuraavat heitä ylösnousemuksen päivään asti.
Haudoilla vierailemista koskeva tuomio ja sen hyödyt
Haudoilla vieraileminen on laillistettu miehille ja vallitsevan mielipiteen mukaan se on naisille kiellettyä (1). Haudoilla vierailemisessa on kaksi hyötyä:
1) Oppitunti vierailijalle – se helpottaa uskovaista muistamaan tuonpuoleista.
2) Allaahin, subhaanahu wa ta’aalaa, anteeksiannon pyytäminen kuolleita varten.
Haudoilla vierailemisen tilanteita
Haudoilla vieraileminen jaetaan kahteen kategoriaan:
1) Haudoilla vieraileminen niiden asukkaihin vetoamista varten – tämä on suurta shirkiä ja vie henkilön ulos islaamista.
Esimerkki: Vierailija sanoo, ”Oi se ja se, pyydän sinua vapauttamaan minut.”
2) Haudoilla vieraileminen Allaahilta pyytämistä varten haudan vieressä – tämä on periaatteessa uudistus. Sen lisäksi siitä voi koitua fitnaa (koettelemus) vierailijalle. Esim. jos Allaah vastaa hänen pyyntöönsä, hän voi luulla, että se johtuu haudan asukin siunauksesta. Kuitenkin tiedämme, että asukilla ei ole mitään valtaa.
3) Haudalla vierailu Allaahilta pyytämistä varten asukin nimeen – tämä tarkoittaa, että haudan asukkaasta tehdään välikäsi hänen ja Allaahin välille. Tämä on laitonta ja siitä voi tulla suurta shirkiä.
Esimerkki: ”Oi Allaah, pyydän sinulta tämän asukkaan oikeuden nimeen sekä Muhammadin, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, oikeuden nimeen (Sinua kohtaan).”
4) Haudalla vierailu surun kiihdyttämistä varten – Sheikh al-Islaam ibn Taymiyyah, rahimahu Allaah, sanoi, että mikä tahansa joka kiihdyttää koetusta on valitusvirrestä.
Esimerkiksi: Aina kun henkilö muistaa rakkaitaan (eli isää, äitiä, sukulaisia jne) jotka ovat kuolleet, hän vierailee heidän haudoillaan ja tämä voidaan laskea valitusvirraksi.
5) Haudoilla vierailu Allaahilta pyytämistä (rukoilemista) varten sen asukkeja varten – tämä on sallittua.
6) Haudoilla vierailu tuonpuoleisen ja sen mietiskelyä varten – tämä on sallittua.
Siitä syystä vain kaksi viimeistä tilannetta täyttävät haudoilla vierailun lailliset perusteet ja kumpaakin suositellaan.
Profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) haudalla vierailu
Matkan tekeminen vain profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, haudalla vierailemista varten on kiellettyä. Kuitenkin matkan tekeminen hänen masjidissaan vierailua varten on sallittua. Jos henkilö vierailee hänen masjidissaan ja käy hänen haudallaan ja silloin antaa salaamin, siinä ei ole mitään pahaa.
On elintärkeää muistaa, että laillisuudessa on ero sen suhteen onko vierailu profeetan haudalle tai laillinen vierailu muille haudoille. Muut haudat ovat näkyviä kun taas hänen hautaansa suojelevat kolme seinää. Se johtuu siitä, että Allaah, subhaanahu wa ta’aalaa vastasi profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, rukoukseen jossa hän sanoi:
”Oi, Allaah, älä tee haudastani epäjumalaa jota palvotaan.” (2)
Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) vastasi hänen pyyntöönsä koska nämä seinät sulkevat ja peittävät sen. Tiedon ihmiset, mukaan lukien Sheikh al-Islaam ibn Taymiyyah (rahimahu Allaah), ovat huomauttaneet, että tämä seinä on syy miksi naisten on sallittua ”vierailla” profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) haudalla, koska se on peitetty kun taas toiset ovat näkyviä. Samoin, normaali vierailuissa haudoilla henkilö seisoo kuolleen pään vieressä. Kuitenkaan näin ei tapahdu profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) hautapaikalla.
Etiketti profeetan haudalla
Kun henkilö seisoo profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) haudan vieressä, hän voi sanoa:
”Salaam olkoon sinun ylläsi Allaahin lähettiläs. Todistan, että olet toimittanut viestin perille, täyttänyt luottamuksen, ja neuvonut ummaa.”
Kenelläkään ei ole lupaa nostaa käsiään haudalla, ja vielä pahempaa on sen tekeminen kasvot sitä kohti.
Kun henkilö lopettaa salaaminsa profeetalle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), hänen tulisi antaa salaamit profeetan seuralaisille, Abu Bakrille (radija Allaahu ’anhu) ja ’Umarille (radija Allaahu ’anhu).
Myös naiset voivat tehdä tämän tervehdyksen koska (i) tämä on aiemman ”vierailun” ”seuraava vaihe”, eikä ”itsenäinen asia”, ja (ii) he ovat samankaltaisessa tilanteessa kuin silloin kun poiketaan hautausmaalla, jossa joidenkin mielipiteiden mukaan heillä on lupa tervehtiä haudan asukkeja. Ja Allaah tietää parhaiten.
Kaikki kiitokset kuuluvat Allaahille ja olkoon as-salaat ja as-Salaam profeetta Muhammadin, hänen taloutensa, jalojen seuralaisten ja niiden yllä jotka seuraavat heitä ylösnousemuksen päivään asti.
————
(1) Totuudentien kommentti: Kuten tohtori, rahimahu Allaah, antoi ymmärtää, oppineilla on eri mielipiteitä koskien naisten vierailua haudoilla. Ne oppineet, jotka sanovat, että naisten on haraam vierailla haudoilla, perustavat mielipiteensä todisteille kuten kun profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi, että Allaah on kironnut (naiset) hautojen vierailijat (tarkoituksen tulkinta). Tästä hadiithista on kaksi versiota, oikea on se joka on ”zuwwaaraat” –termillä eikä ”zaairaat”-termillä. Jotkut oppineet, kuten sheikh al-Albaanii, rahimahu Allaah, esimerkiksi, ajatteli, että tämä kielto oli islaamin alkuaikoina mutta, että se kumottiin profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, lausunnolla: Kielsin teitä vierailemasta haudoilla mutta nyt voitte vierailla haudoilla (tarkoituksen tulkinta). Jos se olisi ollut kiellettyä jatkuvasti, ’Aaisha, radija Allaahu ’anhaa, ei olisi vieraillut haudoilla profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, kuoleman jälkeen. Ja Allaah tietää parhaiten.
(2) Sheikh al-Albaanii, rahimahu Allaah, varmisti tämän aitouden Tahdiir as-Saajid min Ittikhaad al-Qubuur Masaajid –teoksessa (s. 24-26).