Lähde: Fataawaa Djedda – kasetti nro 13.
Kysymys nro 5: “Onko vakituisen asukkaan sallittua yhdistää kaksi rukousta ilman sateen (läsnäoloa)?
Sheikh al-Albaanii (rahimahu Allaah) vastaa:
“Imaam Muslim toi esille Sahiihissaan Ibn ‘Abbaasin hadiithin, joka sanoi: ‘Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) yhdisti (rukouksia) Medinassa dhuhrin ja ‘asrin sekä maghribin ja ‘ishaan huolimatta siitä, että hän ei ollut matkustamisen (tilassa) eikä silloin (ollut) sadetta.’ He sanoivat, ‘Mitä hän (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) tarkoitti sillä, oi Abu al-‘Abbaas [1] (’Abd Allaah bin ‘Abbaasin kunia)?’ Hän sanoi, ’Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ei halunnut asettaa ummaansa vaikeuksiin’. [2]
Näin ollen tämän hadiithin ilmeinen tarkoitus on, että kahden rukouksen yhdistäminen on sallittua vakituisen oleskelun tilassa ja ilman sateen syytä koska sade on islaamilaisittain säädetty syy, joka sallii kahden rukouksen yhdistämisen. Ja tässä Ibn ’Abbaas sanoo, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) yhdisti vakituisena asukkaana ja yhdisti ilman sateen syytä. Ja hän vahvisti, että kun edellinen kysymys kysyttiin häneltä: ’Miksi hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) teki niin?’ (Ibn ’Abbaas) sanoi, ’Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ei halunnut asettaa ummaansa vaikeuksiin.’ Tämä on se hadiith ja se on Sahiih Muslimissa mutta ei al-Bukhaariissa. Al-Bukhaariissa on tämän kaltainen hadiith (jossa mainitaan, että) hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) yhdisti rukouksia Medinassa kahdeksana (rak’aatina), [3] mutta siinä ei ole sitä Imaam Muslimin mainitsemaa tai Ibn ’Abbaasin kertomaa yksityiskohtaa, jossa on tämä tärkeä, älykäs havainto, joka on vastaus tähän kysymykseen, nimittäin hänen (radija Allaahu ’anhu) lausuntonsa: ’Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ei halunnut asettaa ummaansa vaikeuksiin.’
Joten jotkut menneiden aikojen ja nykyaikojen oppineista uskovat tämän yhdistämisen luvallisuuteen vakituisen oleskelun aikana ilman syytä enkä pidä sitä oikeana. Se johtuu siitä, että tämän hadiithin kertoja selittää (Allaahin) lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) yhdistämisen ilman syytä olevan toinen syy (Allaahin) lainsäätämisen keinona ja selityksenä ihmisille, koska Ibn ’Abbaas sanoi, ’Hän ei halunnut asettaa ummaansa vaikeuksiin’ (’aleihi as-salaatu wa as-Salaam). Ja tämän tarkoitus on: yhdistämisen sääntö vakituisen oleskelun aikana liittyy vaikeuteen (joka ilmenisi) jos ei yhdistettäisi. Joten kun on vaikeata suorittaa rukoukset niiden määrättyinä aikoina, on sallittua yhdistää jotta poistetaan vaikeus, jonka Allaah, Mahtava ja Majesteettinen on poistanut tämän kaltaisissa lausunnoissaan: ’Eikä Hän ole asettanut teille uskonnossa mitään vaikeutta.’ [4] Mitä tulee siihen, että jos ei ole mitään vaikeutta niin viiden rukouksen suorittamisen ylläpitäminen on pakollista, jokainen rukous (määrätyllä) ajallaan, koska siitä ei ole mitään vaivaa.
Esimerkiksi, istun tässä ja kuulen adaanin (rukouskutsun) siellä minua lähellä olevassa masjidissa, samalla kun kykenen menemään ulos eikä minun ole mitenkään vaikeata mennä ulos, joten minun ei ole sallittua yhdistää. Ja sen vastakohta myös, kun tulin tälle matkalle, huomasin sähköhissin olevan rikki ja minun on hyvin vaikeata, kuten huomaatte minulla on kipua polvissani, mennä ylös tai alas portaita. Joten jotkut rukoukset menivät ohi enkä mennyt masjidiiin. Mutta kun sähköhissi oli korjattu se pelasti minut ylös ja alas kulkemisen vaivalta ja näin ollen jokaisen rukouksen rukoilemisesta masjidissa tuli minulle pakollista koska minulla ei ollut tätä vaikeutta kuten silloin kun olin juuri muuttanut tänne. Näin ollen yhdistäminen on vain sallittua vaikeuden poistamisen päämäärää varten. Joten jos ei ole mitään vaikeutta, ei ole mitään yhdistämistä. Ne ovat kaksi erottamattomaa asiaa: ei vaikeutta, ei yhdistämistä. (Mutta jos) on vaikeutta, niin on yhdistämisen (mahdollisuus ja luvallisuus). Ja tämä on paras mitä voidaan sanoa tämän aidon hadiithin ja näiden ahaadiithien, joissa sanotaan, että jokainen rukous (tulee rukoilla määrättynä) aikanaan, [5] sovittamista varten ja, että ei ole sallittua harhauttaa itseään siitä –erityisesti koska suurimmassa osassa olosuhteita yhdistäminen vaatii yhteisrukouksen hylkäämistä kuten kuvasin teille ensimmäisen tilanteeni (sähköhissin kanssa).”
Alaviitteet
[1] ”Oi Abu al-’Abbaas” –lisäys löytyy Musnad Ahmadista 4/192
[2] Sahiih Muslim nro 705
[3] Sahiih al-Bukhaarii nro 543
[4] Suurat al-Hajj, 22:78, tarkoituksen tulkinta
[5] Sahiih Muslim nro 648.