Lähde: Majaalis Shahr Ramadaan [s. 41-43].
Paastoamisen viisaudesta on, että se on Allaahille tehty ylistysteko, jossa ‘abd (palvelija) lähestyy Herraansa hylkäämällä rakastamansa asiat ja halut kuten ruoan, juoman ja sukupuoliyhteyden.
Joten tästä syystä hänen uskonsa totuudenmukaisuudesta ja hänen palvontansa täydellisyydestä Allaahia kohtaan tulee näkyvää, kuten hänen rakkaudestaan Allaahia kohtaan ja hänen kaipuustaan sitä kohtaan, jonka Allaah on valmistanut häntä varten (hyvästä). Tämä johtuu siitä, että paastoava henkilö ei hylkää jotain hänelle rakasta paitsi sitä varten, joka on hänelle suurempaa kuin se (joka on Allaah). Kun uskovainen tietää, että Allaahin tyytyväisyys löytyy paastoamisesta – joka on niiden halujen hylkäämistä, joita hän luonnollisesti rakastaa – hän tulee antamaan Herransa tyytyväisyydelle etusijan yli omien halujensa. Joten hän hylkää halunsa huolimatta siitä kuinka paljon hän kaipaa ja halajaa niitä, koska hänen ilonsa ja hänen sielunsa rauha löytyy kaiken tämän hylkäämisestä Allaahin vuoksi.
Ja paastoamisen takana olevasta viisaudesta on, että se on tapa saavuttaa taqwaa, kuten Allaah sanoo: “Te, jotka uskotte! Paastoaminen on teille määrätty kuten se oli määrätty niille, jotka tulivat teitä ennen, jotta saavuttaisitte taqwaa.” (merkityksen tulkinta) Tämä on sen takia, että paastoavaa henkilöä määrätään tekemään pakolliset tehtävänsä ja välttämään syntejä. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: Ken ei hylkää väärää puhetta, sen seuraamista (väärän puheen) ja tietämättömyyden tekoja (eli syntejä), niin Allaah ei tarvitse sitä, että hän hylkää ruokansa ja juomansa.” [Al-Bukhaariin raportoima].
Niin ollen kun henkilö paastoaa ja joka kerta kun hän haluaa tehdä syntiä, hän muistaa paastoavansa ja siksi pidättäytyy synneistä. Siksi profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) määräsi paastoavaa henkilöä sanomaan, kun häntä kiusataan ja loukataan: ”paastoan”, varoittaen solvaajaa, että paastoavaa henkilöä määrätään pidättäytymään kiroamisesta ja solvaamisesta, ja muistuttaakseen itseään, että hän paastoaa eikä voi reagoida kiroamalla.
Ja paastoamisen takana olevasta viisaudesta on se, että sydän avautuu (Allaahin) ajattelemiselle ja muistamiselle. Tämä on siksi, että henkilön halujen täyttäminen johtaa välinpitämättömyyteen ja ehkä sydämestä tulee kovettunut ja sokea totuudelle. Tästä syystä profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) neuvoi meitä syömään ja juomaan vain vähän, kun hän sanoi: ”Aataminen poika ei täytä pahempaa astiaa kuin oman vatsansa.” [Ahmadin, An-Nasaa’iin ja Ibn Maajan raportoima].
Ja Sahiih Muslimissa Handhala Al-Usaidii (radija Allaahu ’anhu), joka oli yksi Allaahin lähettilään kirjureista, sanoi profeetalle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam): ”Handhalasta on tullut tekopyhä.” Silloin Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Miten niin?” Hän sanoi: “Oi Allaahin lähettiläs, kun olemme kanssasi, muistutat meitä helvetin tulesta ja paratiisista aivan kuin näkisimme ne omilla silmillämme. Mutta kun lähdemme luotasi, tapaamme vaimomme ja lapsemme ja kotimme ja unohdamme paljon (siitä mitä kuulimme sinulta).” Hadiithin loppuosassa profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi hänelle: “Mutta Handhala, on olemassa aika sitä varten ja aika tätä varten (kolme kertaa).” Abu Sulaimaan ad-Daraanii sanoi: “Tosiasiassa kun sielulla on nälkä ja jano niin sydän pehmenee ja puhdistuu. Ja kun sitä ruokitaan niin sydän sokeutuu.”
Ja paaston takana olevasta viisaudesta on se, että henkilö, jolla on omaisuutta joutuu ymmärtämään omaisuuden siunauksen, jonka Allaah on hänelle suonut, siten että Allaah siunasi häntä ruoalla, juomalla ja sukupuoliyhteydellä. Monilla ihmisillä ei ole näitä asioita, niin ollen hänen tulisi ylistää Allaahia näistä siunauksista ja kiittää Häntä niiden suomisesta hänelle. Ja hänen tulisi muistaa veljeään, joka on köyhä ja joka luultavasti viettää päivänsä nälässä ja janossa. Joten hänen tulisi olla hänelle antelias ja antaa hänelle hyväntekeväisyyttä siten, että hän voi pukea hänen alastomuutensa ja tyydyttää hänen nälkänsä.
Ja paastoamisen takana olevasta viisaudesta on, että se kouluttaa henkilöä hillitsemään sieluaan, ja antaa hänelle voimaa pidättää sieluaan sen aisoilla siten, että henkilö pystyy hallitsemaan sitä ja johdattamaan sitä niitä asioita kohti, jotka ovat sille hyväksi ja jotka johtavat sen menestykseen. Tämä johtuu siitä, että sielu määrää henkilöä pahantekoon paitsi niiden sielut, joille Herrani on Armollinen. Niin ollen kun henkilö avaa sielunsa ja antaa sen aisojen mennä niin sielu johtaa hänet moniin vaaroihin. Mutta kun hän kontrolloi sitä ja hillitsee sen, hän pystyy johdattamaan sen tasoista korkeimpaan ja päämääristä suurimpaan.
Ja paastoamisen viisaudesta on se, että sielu luhistuu ja sen ylpeys rajoittuu siihen pisteeseen, että se nöyrtyy totuudelle ja pehmentyy luomakunnan edessä. Tämä on sen takia, että syöminen, juominen ja sukupuoliyhteydessä oleminen naisten kanssa – kaikki nämä asiat aiheuttavat röyhkeyttä, ylimielisyyttä, turhamaisuutta ja ylpeyttä ihmisiä ja totuutta kohtaan. Sielu keskittyy näiden asioiden hankkimiseen koska se tarvitsee niitä. Joten kun se saa nämä asiat niin siitä tuntuu, että se on voittanut haluamansa ja niin ollen se lankeaa tuomittuun onnellisuuteen ja ylpeyteen. Ja tämän on sen tuhon syy. Vain ne, joita Allaah suojelee pelastuvat tältä.
Ja paastoamisen viisaudesta on, että veren käytävät kapenevat nälän ja janon ansiosta joten sen takia paholaisen käytävät ihmiskehossa myöskin kapenevat. Tämä johtuu siitä, että paholainen virtaa Aatamin pojan läpi kuin veren virtaus, kuten on aidosti raportoitu kahdessa Sahiih kokoelmassa. Joten paastoamalla paholaisen kuiskutukset nujertuvat ja henkilön halujen ja vihan voima alistuu. Tämän takia profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Oi nuoret miehet! Kenellä teistä on varaa pitäisi mennä naimisiin, koska se on paras tapa katseen laskemiseen ja intiimien osien siveyden ylläpitämiseen. Mutta ken ei pysty solmimaan avioliittoa, hän paastotkoon, koska siinä on suoja.”
Ja paastoamisen viisaudesta on hyödyt terveydelle, jotka tulevat sen seurauksena, että ruokaa otetaan sisään vain vähän, että ruoansulatusjärjestelmän annetaan levätä tietyn ajan, joka antaa ylimääräisille jätteille ja kuona-aineille, jotka ovat keholle haitallisia, mahdollisuuden vapautua.
Niin ollen kuinka suuri ja syvä on Allaahin viisaus, ja kuinka hyödyllisiä Hänen määräyksensä ovat Hänen luoduilleen!
Oi Allaah, anna meille uskontosi ymmärrystä ja anna meidän ymmärtää määräystesi sisäiset salaisuudet. Järjestä asiamme koskien uskontoamme ja maallista elämäämme. Ja anna meille ja vanhemmillemme anteeksi sekä kaikille muslimeille Armostasi, Oi Armollisin. Ja olkoon Allaahin rauha ja siunaukset Muhammadin (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sekä hänen perheensä ja seuralaisten kanssa.