Onko zakaat al-fitrin maksaminen rahana sallittua?
Kysymys: Onko zakaat al-fitrin maksaminen rahana sallittua? –todisteiden kanssa
Vastaus: zakaat al-fitriä ei saa maksaa paitsi ruoasta. Eikä sen arvoa saa maksaa rahassa. Tämä johtuu siitä, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) teki sen maksamisen pakolliseksi saa’n verran taateleissa tai ohrassa. Abu Sa’iid Al-Khudrii [radija Allaahu ’anhu] sanoi: “Maksoimme sen (zakaat al-fitrin) profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) aikana saa’n verran ruoassa…” (Bukhaarii 2:582). Sen takia kenelläkään ei ole lupaa maksaa zakaat al-fitriä rahassa (dirhameissa) tai vaatteissa tai kodin kalusteissa. Sen sijaan se pitää maksaa siitä, jonka Allaah on tehnyt pakolliseksi profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kielellä.
Niiden ihmisten istihsaania [jonkun asian pitäminen hyvänä ilman laillista perustaa koraanista ja sunnasta], jotka pitivät rahan antamista hyvänä asiana ei oteta mitenkään huomioon. Laki (sharii’a) ei seuraa (eli ei ole toissijainen) ihmisten mielipiteitä. Ei, se (laki) on Yhdeltä, joka on Viisas, Tietävä – Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) – Mahtava, Majesteettinen, Tietävin, Viisain. Niin ollen, jos se, jonka Muhammadin kieli on tehnyt pakolliseksi on yksi saa’ ruokaa, niin ei ole sallittua jättää sitä huomiotta, huolimatta siitä mitä älymme antavat meidän pitää hyvänä. Sen sijaan ihmisen pitää kysellä ja kyseinalaistaa älyänsä ja näkemyksiään jos ne ovat ristiriidassa tai vastaan Allaahin lakia.
Sheikh Ibn ’Uthaymeen
Päätös zakaat al-fitrin maksamisen unohtamisesta
Kysymys: Mikä on päätös koskien henkilöä, joka ei ollut maksanut zakaat al-fitriä ‘iid-rukouksen jälkeiseen khutbaan (saarnaan) asti, ja se johtui unohtamisesta?
Vastaus: zakaat al-fitrin maksaminen ennen ’iid-rukousta on pakollista, ja ken unohtaa niin hänen ei tarvitse tehdä muuta kuin maksaa se sen jälkeen. Tämä johtuu siitä, että se on velvollisuus, joten hänen tulee maksaa se kun hän muistaa, eikä kenenkään ole luvallista viivyttää sitä ’iid-rukouksen jälkeen, kahdesta mielipiteestä oikeamman mukaisesti. Tämä on seurausta siitä, että lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) määräsi muslimit maksamaan sen ennen ’iid-rukousta.
Sheikh Ibn Baaz
Fataawaa Ramadaan – 2. volyymi, sivut 931-932, Fatwa No. 914;
Majmuu’ Fataawa Samaahatu as-Sheikh ’Abd Al-’Aziiz Ibn ’Abd Allaah Ibn Baaz – 3. volyymi, sivu 101
Lähetin zakaat al-fitrin maahani
Kysymys: Lähetin zakaat al-fitrin, joka liittyy itseeni perheelleni jotta he voivat lähettää sen maahani. Onko tämä teko sopiva?
Vastaus: Tämä ei ole ongelma ja sinut tullaan palkitsemaan in shaa Allaah. Sen maksaminen alueellasi on parempi joten jos maksat sen oman alueesi tarpeessa oleville, niin se on parempi. Kuitenkin jos lähetit sen perheellesi jotta he maksavat sen maassasi oleville tarpeessa oleville niin se ei ole ongelma.
Sheikh Ibn Baaz
Fataawaa Ramadaan – 2. volyymi, sivu 941, Fatwa No. 929;
Majmuu’ Fataawa Samaahatu ash-Sheikh ’Abd Al-’Aziiz Ibn ’Abd Allaah Ibn Baaz -3. volyymi, sivu 97.